Teljesül a IIIA fokozat, csökken a fogyasztás
 
A variálható turbófeltöltővel, a VariCool-levegőztető fúvókával és a lehűtött égéstermék hátravezetésével a John Deere megfelel a IIIA fokozatú kipufogógáznorma határértékének.
 

Nemrég mutatta be a John Deere a standard traktorok közötti új vezérhajóját, a 8030-as szériát. A 2006 január elsején életbe lépő kipufogógáz előírások alapján az összes nagytraktor előállító arra kényszerül, hogy a motorokat az új előíráshoz igazítsák. Ebből kifolyólag a következő hónapokban már várhatóan más gyártók is igyekeznek lépést tartani, ha mással nem, legalább a nagy traktorokkal. Az új motor mellett a John Deere a hajtómű egy új változatát is bemutatta, ami kivitelezés szempontjából a legutóbb bemutatott 7020-as szériához hasonlít.

 
Nagyobb teljesítmény, kevesebb gázolaj
 

Az égéstermék-szabályozás állandó szigorítása kétélű fegyver. Az injektálási rendszer megváltoztatásával a norma nagyobb anyagi ráfordítás nélkül is teljesíthető. A dologban az a bökkenő, hogy ezáltal viszont nő az üzemanyag-fogyasztás. Az állandóan növekvő gázolajárak mellett egy gyártó sem engedheti meg magának, hogy egy olyan traktort dobjon piacra, amely többet fogyaszt, mint az elődei. A John Deere mérnökei nagy bravúrral oldották meg a károsanyag-kibocsátási norma és a fogyasztás közötti szoros összefüggést. Ehhez azonban igencsak be kellett vetniük magukat. Az eredmény már látható: alacsonyabb üzemanyag-felhasználás mellett jobbak a teljesítményértékek. Az elektronikusan vezérelt, variálható turbófeltöltő alacsonyabb fordulatszám esetén is megakadályozza az ismert turbókihagyás jelenséget. A feltöltő zárt vezetőlapátjai alacsony fordulatszámnál növelik a teljesítményt, a nyitott vezetőlapátok pedig növekvő fordulatszám esetén maximális levegőáramlást tesznek lehetővé.

A John Deere az első tengely előtti hűtőt még mélyebbre tette, megváltoztatta a levegő elvezetését, és nagyobb ventillátorlapáttal szerelte fel. Ennek a fordulatszáma fokozatmentesen igazodik egy variátoron keresztül a hűtési szükséglethez. A harmadik fortély az úgynevezett EGR kipufogógáz hátravezetés.

Az új, 9,0 literes hengerűrtartalmú motor 4-szelep-technikával, valamint a nagynyomású CommonRail injektálási rendszerrel van felszerelve. A névleges fordulatszámot 2100 fordulat/percre csökkentették. A 8020-as szériával ellentétben az új traktoroknak 10-20 lóerővel nagyobb a teljesítményük, és a gyártó szerint akár 5%-kal is kisebb lehet az üzemanyagfogyasztásuk.

 
Automata vagy fokozatmentes
 

A 8030-as széria vásárlói részére rögtön két hajtómű változat áll a rendelkezésükre: az AutoPowerShift és az AutoPower. A 16 sebességfokozatú PowerShift hajtóművet a John Deere összesen 70 kapcsolóprogrammal automatizálta. Érzékelők vannak a sebességváltón, az egyes tengelyeken, illetőleg az erőleadó tengelyen, amik megállapítják az optimális kapcsolási időpontot és a kapcsolási nyomatékot. Az előre- és hátramenetek programozhatók. Ebben a teljesítménykategóriában teljesen új a John Deere-nél a fokozatmentes áttétel. A használat szempontjából ugyanolyannak tartják, mint a 6020-as és a 7020-as szériák AutoPower meghajtását. A meghajtás azért tűnik ki, mert négy tartományban és egy előre/hátra kapcsolón keresztül működik. A fokozatmentes hajtómű 1550 fordulat/perces fordulatszámnál 42 km/órás sebességet, illetőleg 1750 fordulat/percnél 50 km/órás végsebességet ér el.

Az új 8030-as traktorok további ismertetőjegye az új 3 pontos függesztőrendszer, a IV kategóriás N-alulkormányzós 8430-as és 8530-as modelleknél. Ezen traktorok maximális emelőereje a gyártó szerint 11,7 tonna.

Mint más John Deere traktorokat, az új 8030-as modelleket is a GDS 2100-as vagy GDS 2600-as (érintő képernyős) Isobus Terminállal szereltek fel. Az Active Seat (aktív ülés) és az ILS, az elsőtengely-független kerékrugózás már a 8020-as szériából ismert. Az új széria minden modellje rendelkezésre áll kerekes és lánctalpas kivitelben is.

 
Modellek áttekintése
 
 

8130

8230

8330

8430

8530

Névleges teljesítmény
(ECE R24)
158 kW/215 LE
177 kW/240 LE
199 kW/270 LE
217 kW/295 LE
236 kW/320 LE
Maximális teljesítmény
(ECE R24)
173 kW/235 LE
192 kW/260 LE
214 kW/290 LE
236 kW/320 LE
236 kW/350 LE
 

 


Forrás: Landwirt.com