A globalizáció egyik jelenségeként Olaszországban is mindinkább túlsúlyba kerül a szuper- és hipermarketek élelmiszer-kereskedelmen belüli aránya. Olasz sajátosság, hogy a termelés szétaprózottságán túl a többlépcsős disztribúció, valamint a logisztika korszerűtlensége tovább növeli az amúgy is jelentős ún. közbenső, közvetítő költségeket. Ennek a folyamatnak az ellensúlyozására, az értékesítési lánc rövidítésére, s így az árak csökkentésére indult el több lakossági kezdeményezés. (Vásárlás falusi turizmusnál illetve termelőnél helyben, vásárlói csoportok kialakítása, tej-gyümölcs- és egyéb automaták üzemeltetése, stb.)
A nem titkolt cél az értékesítési lánc rövidítése, valamint a termelőtől való közvetlen beszerzés révén jobb minőségű, egészségesebb, nem ipari és főleg hazai, olasz termékek vásárlása. Nem utolsósorban takarékossági szempontból: egyes kalkulációk szerint ugyanis az ilyen vásárlások a lakosság számára közel 30 %-os megtakarítást is eredményezhetnek.
Egy további szempont a tartományban tevékenykedő, az önálló kereskedelmi tevékenységhez túl kicsi, vagy túl szűk profillal rendelkező mezőgazdasági termelők számára értékesítési lehetőség, s ezáltal jövedelem biztosítása. Ennek révén nagyobb az esély a vidék népességének megtartására is.
Nagy hangsúlyt helyez a tartományi önkormányzat – a nemzeti agrárpolitikával összhangban – az egyes földrajzi területekhez kötődő, részben az EU eredetvédelmi rendszerébe beépülő, valamint a sok esetben kézműves módszerekkel, kis mennyiségben készülő helyi, hagyományos termékek termelésének fenntartására. Ezt a tevékenységet kiemelten kezelik, ösztönzik, mivel a falusi turizmus különböző formáival együtt jelentős hozzáadott érték előállítási lehetőségnek tekintik, amely az adott tájegység kulturális, turisztikai arculatának is szerves részét képezi.
Ugyancsak az értékesítési lánc rövidítését, a termelők közvetlen értékesítési lehetőségeinek növelését, valamint a fogyasztók számára jó minőségű, friss és főleg olcsó élelmiszerek biztosítását célozza az élelmiszer-automaták választékának bizonyos módosulása. Ezekben a hagyományosan csokoládét, cukorkát, valamint különböző snack-et, chips-et, stb. forgalmazó automatákban (az országban összesen több mint 800.000 automata üzemel) egyre több esetben megtalálható és vásárolható például a termelőtől származó gyümölcs, fogyasztásra kész saláta, gyümölcslé, stb.
A Coldiretti mezőgazdasági érdekképviseleti szervezet kezdeményezésére kísérletképpen beindult a tej-automaták (hozott palackba tölthető a „csapolt” friss tej) üzemeltetése. Ma már több mint 200 helyen működik, s a lakosság körében mind népszerűbb. Ezekben az automatákban közvetlenül a termelőktől származó frissen fejt tej vásárolható, a szupermarketek árához képest 15-25 %-kal olcsóbban. Az aszeptikus berendezések rendszeres higiéniai ellenőrzése garantálja az automatáknak a fogyasztó számára is biztonságos üzemelését.
Egy további említésre méltó kezdeményezés a „Melinda” almatermelő konzorcium által elsősorban az iskolákban és kórházakban alma-automaták felállítása. Ezekben a friss gyümölcsön kívül az ugyancsak saját termelésű gyümölcslé és krém, mousse, valamint gabona- mogyoró, szezám és más hasonló alapanyagú termék kapható.
Szakértők véleménye szerint mind a kistermelői szerveződések és lakossági bevásárló csoportok, mind az automaták nagyban hozzájárulhatnak a kitűzött és fentebb ismertetett célok (értékesítési lánc rövidítése, olcsóbb élelmiszer, vidéki kistermelők jövedelembiztonsága, hagyományos, helyi termékek támogatása, stb.) eléréséhez. Rövidtávon érzékelhető eredményeket hoz, egyértelmű előnyei miatt mindenképpen célszerű támogatni.
Hozzáteszik azonban, hogy ezek az intézkedések nem pótolhatják a korszerűtlen és költséges élelmiszer disztribúció és logisztikai rendszer megújítását. Ugyancsak kulcsfontosságúnak, és a fenti szempontok érvényesüléséhez alapvetőnek tartják a nagy élelmiszer-kereskedelmi láncokkal, a multinacionális kereskedelmi vállalatokkal a kiegyensúlyozott partnerkapcsolatok megteremtését, a termelői oldal kiszolgáltatottságának a csökkentését, az alku-pozíció javítását. Ennek megvalósításában kulcsszerepe van a termelői csoportoknak és konzorciumaiknak, valamint az újabban ismét egyre népszerűbb szövetkezeteknek.