A beszélgetés során többek között elhangzott:

  • Mintegy 7000 virágárusító hely van az országban, akik 15-20 ezer dolgozót foglalkoztatnak. Az egyszemélyes üzletek száma csökkent, de az elmúlt években egyre többen működtetnek egyszerre több üzletet. A koronavírus-járvány az ágazatot negatívan érintette, megszenvedték rendesen az elmúlt évet, és sokan még most is nehézségekkel küzdenek. Nagy segítség a virágosok számára, hogy a most tavaszi egy hónapra nem kellett járulékokat fizetniük, valamint a gyorshitel lehetősége is.
  • A virágosoknak rendszerint a január és a június-július-augusztus a leggyengébb hónapja, de akik esküvőkre is szállítanak, azoknak a nyáron kevesebb a kiesésük. Egy átlagos évben az első nagyobb forgalmat a januári Ágnes és Piroska névnap hozza, más „klasszikus” névnapok (Katalin, Mária, Erzsébet stb.) szintén erősek szoktak lenne. Egyébként ezen nevek rovására a később divatba jött nevek ünnepe erősödött (például Erika, Ramóna) az utóbbi években.

Nagy segítség a virágosok számára, hogy a most tavaszi egy hónapra nem kellett járulékokat fizetniük – fotó: MTI/Balázs Attila

  • Az év első kiugró forgalmát a Valentin-nap hozza, de ekkor még főleg import vörös rózsával, bár a hazai tavaszi hagymás virágok egyre jobban divatba jöttek ilyenkor. Nagyon erős még a nőnap, illetve az anyák napja, valamint a májusi ballagások időszaka. Szezonálisan az alkalmi munkások foglalkoztatása is jellemző ilyenkor a virágosoknál. A nyári – leszámítva az esküvőket – uborkaszezont szeptembertől erősödés követi, majd a mindenszenteki csúcs.
  • Tavaly tavasszal a vásárlókat és a virágosokat is sokként érte a járvány, a korlátozások. Sajnos sok virágüzlet – elhamarkodott döntést hozva – azonnal bezárt, pedig nyitva tarthattak volna. Ezzel maguknak ártottak, valamint a hazai virágtermelők legnagyobb értékesítési csatornáit is elzárták. Emellett a multinacionális kiskereskedelmi üzletláncok rengeteg virágot hoztak be külföldről, nagy tételben, egyenesen a holland virágtőzsdén kamionnyi árukat megvásárolva.
  • De az elmúlt év előrelépéseket is hozott. Míg tíz éve alig volt virágos webshop, a tavalyi évben – kilépve a komfortzónából – egyre többen fejlesztették az online értékesítést, kiszállítást. Ma már törvény szerint mindenhol lehet kártyával fizetni, valamint szinte minden virágosnak van facebook-oldala, és egyre többnek weblapja. Számos vásárló, aki megszokta most, valószínűleg a jövőben is az online rendelést, kiszállítást választja majd.

  • Ellentmondásos az, hogy egy virágüzlet nem árulhat párizsit, de a hipermarketben vehet virágot venni, ahol a virág csak nyomott árú „behúzó” termék. A hipermarketben nincs szakképzett eladó, mesterséges megvilágítás alatt vannak a növények, az öntözés esetleges, ami a virág minőségében is visszaüthet. A hazai virágárusoknak kedvezhetne, ha olyan szigorú előírások vonatkoznának a multikra, mint a kis virágosokra, és talán az élelmiszerbiztonsági előírások is hathatnának kedvező irányba.
  • A virágosok az idei tavaszi bezárásra felkészülten reagáltak, a kiszállítást, átvételi pontos lehetőségeket kihasználva. Persze így is jelentős volt a forgalomkiesés, ugyanakkor nagyon bíznak a közelgő anyák napi nagy forgalomban.
  • A hazai virágárusítás valóban „fekete” volt évtizedekig, és ma sem teljesen tiszta, inkább – ahogy Boros Attila fogalmaz – a „szürke ötven árnyalata”, de az online pénztárgépek, a NAV-hoz egyenesen bemenő számlák segítik a fehéredést. Egy esetleges ágfacsökkentés pedig sokat jelentene az ágazatnak.