Egész Európára érvényes az a megállapítás, hogy bár a lakosság kevesebbet fogyaszt, de így is sokkal többet költ. A Nielsen IQ legújabb, harmadik negyedéves elemzése szerint szinte mindenhol két számjegyű volt az infláció a kontinensen, de Magyarország a maga 25 százalékával így is kilóg a sorból.

infláció

A rekord inflációhoz elsősorban a forint gyengülése járul hozzá – fotó: pixabay.com

Egész Európában Magyarországon a legmagasabb az áremelkedés

Az élelmiszerek ennél is nagyobb mértékben, egy év alatt 45 százalékkal drágultak az Eurostat adatai szerint. Ettől még a háborús Ukrajnában is jobb a helyzet. A Nielsen IQ ügyvezető igazgatója, Vágyi Erik az Euronewsnak elmondta: leszámítva az olyan hiperinflációs országokat, mint Törökország és Kazahsztán - egész Európában Magyarországon a legmagasabb az áremelkedés.

A rekord inflációhoz elsősorban a forint gyengülése járul hozzá, de sokat ront a helyzeten, hogy a boltok az ársapkás termékeken képződő veszteséget, más termékeken próbálják visszahozni.

Ezen kívül az élelmiszerek iránti keresletet a választások előtti 1600 milliárd forintos pénzosztás is 50 százalékkal növelte, így az eladók a piaci logika szerint árat növeltek.

Sokkal óvatosabbak lettek a vásárlók

Vágyi Erik elmondta, hogy 3 százalékkal kevesebb termék fogyott az utóbbi negyedévben, mint egy évvel korábban. Az emberek az olcsóbb termékeket vásárolják, intenzívebben keresik a promóciókat és előnyben részesítik a sajátmárkás termékeket. Sőt a kedvezőbb árakért még hajlandók többet is utazni.

A felmérésből kiderült, hogy az emberek jellemzően a ruházkodáson és az építkezésen spórolnak. Sokan főznek inkább otthon étterem helyett, és keveset költenek luxustermékekre. Jelentősen alábbhagyott a befektetési kedv is.

A bizalmi index alapján tavaly december óta hónapról hónapra  egyre kevésbé gondolják azt az emberek, hogy ez az időszak alkalmas lenne a vásárlásra. Nem érzik amunkahelyi vagy pénzügyi helyzetüket jónak.

karácsony

Az ünnepen nem akar senki sem spórolni – fotó: pixabay.com

A kis- és középvállalkozások a karácsonyban bízhatnak

A megkérdezettek jelentős része ugyanis azt mondta, hogy a karácsony szent, és még a legnagyobb válság közepén sem hajlandó spórolni az ünnepi vacsorán vagy az ajándékokon.