A Takarékbank elemzői már többször hangsúlyozták, hogy az agráriumot nem érintette olyan mértekben a koronavírus-járvány, mint más szektorokat. Nehézségből ugyanakkor így sem volt hiány. Először a szeszélyes év eleji időjárás, a tavaszi aszály, majd a sok csapadék és végül az állategészségügy járványok, a sertéspestis és a baromfiinfluenza, ősszel pedig a gabonaárak felértékelődése bolygatta fel a piacot.

A pandémiával kapcsolatban azt Hollósi Dávid ügyvezető igazgató is elismeri, hogy azok a gazdálkodók, akik például éttermekbe, szállodákba szállítottak magas minőségű feldolgozott termékeket, nehezebb évet tudhatnak maguk mögött, azonban azok, akik gyorsan alkalmazkodtak és nem voltak kitéve ezeknek a szektoroknak, kiemelkedő évet zárhattak.

Az agráriumot nem érintette olyan mértekben a koronavírus-járvány, mint más szektorokat.

A Takarékbank tapasztalatai szerint a gazdák gyorsan alkalmazkodnak – fotó: Agroinform.hu/Gáspár Elizabet

A hitelekből, jövedelembevételekből látszik a likviditásbőség. A Takarékbank ezt hamar felismerte és kihasználta a kormányzattól, garanciavállaló intézményektől érkezett hitelfinanszírozási lehetőségeket, miközben az ügyféligényeknek megfelelően ők maguk is folyamatosan fejlesztették termékeiket.

„Nagyon jó évet zárt a Takarékbank. Az agrárpiac számításaink szerint 11 százalékkal nőtt, ezzel szemben a Takarékbank 13 százalékkal. A hitelezési állományunk 240 milliárd forintra növekedett, a forrásállomány pedig mintegy 33 százalékkal bővült – mondta el Hollósi Dávid.

Az ügyvezető igazgató hozzátette: Ennél is nagyobb a növekedésünk a méltán népszerű Agrár Széchenyi Kártya értékesítése terén. Amíg az ASZK 90 milliárdos piaca 160 milliárd forintra növekedett, addig nálunk 70 milliárd forintról 116-ra nőtt az állomány, így a piaci részesedésünk már eléri a 73 százalékot.”

 Az agrárpiac 11 százalékkal nőtt.

A Takarékbank azt ígérte a jövőben még jobban alkalmazkodik a gazdák igényeihez – fotó: Agroinform.hu/Gáspár Elizabet

Új üzleti modellel, országosan kiépített Agrárcentrum-hálózattal vágott neki a tavalyi évnek a Takarékbank Agrár Üzletága. Az új struktúra, vagyis az, hogy minden agrárügyfél dedikált ügyintézőt, külön kiszolgálást és pénzügyi tanácsadást kap, beváltotta a hozzáfűzött reményeket.

A Takarékbank Agrár Üzletágának vezetője szerint emellett a 2020-as sikerük kulcsa az, hogy nem álltak ki egyetlen ágazat mögül sem, így, ha óvatosabban is, de továbbra is finanszírozzák a sertés- és baromfiágazatot és egyelőre megtérül a hozzáállásuk. Összességében egyébként is jók a tapasztalataik a mezőgazdasági vállalkozókkal kapcsolatban, mert a gazdák gyorsan alkalmazkodnak, jó adósok, így például a moratóriummal is csak kevesen élnek.

Az idei tervekről szólva az ügyvezető igazgató elmondta, hogy 2021-re a tavalyihoz hasonló piaci növekedést szeretnének elérni, egyebek mellett úgy, hogy még jobban alkalmazkodnak a gazdák igényeihez, és tovább gyorsítják az ügyletek elbírálását. Emellett február elsejétől létrehozzák a kiemelt ügyfélkapcsolati területüket, ahol kimondottan nagybevételű agrár- és élelmiszeripari cégeket, valamint termékpályákat szeretnének finanszírozni.