1. Segítsünk a hűtőrendszernek

A hengerekben az üzemanyag elégetésével keletkező hőmennyiségnek csak mintegy 20-40 százaléka alakul át munkává, a további hőmennyiséget a kipufogógázok, illetve a hűtőrendszer vezetik el. Egy üzemmeleg motor hőmérsékletéhez képest a kipufogási hőmérséklet elképesztően magas, benzines motoroknál 800-1000, még dízelnél 500-600 Celsius-fok.

Tehát jól látható, hogy a gépeknek nincs könnyű dolga, amikor arról beszélünk, hogy hűtés, főleg az ilyen extrém meleg napokon, amikor a hőcserélő nem tudja rendesen leadni a rajta átfolyó forróvíz melegét. Nagy segítség lehet, ha időt adunk a gépnek, és néha beiktatunk 1-1 olyan fordulót, amikor megállunk, a fordulat alapjárati szintre csökken,

és hagyjuk, hogy a ventilátorok visszahűtsék a rendszert.

A munka végeztével ez a mozzanat pedig kötelező jellegű, főleg a turbóval szerelt motoroknál, hiszen az egység végét jelenti, ha több alkalommal is 1000 fok környékén állítjuk meg a lapátokat, illetve a turbók kenése is alacsonyabb hőmérsékleten dolgozik optimálisan.

Nincs megfelelő hűtés, és a csapágyazás is veszélyben az excentrikus forgás miatt – fotó: Agroinform.hu

2. Nézzük át, vizsgáljuk meg, ellenőrizzük le

Sok szó esett a hűtőfolyadékról, nem véletlenül. A megfelelő minőségű és mennyiségű közeg elengedhetetlen a tökéletes hűtéshez. Tehát ne legyünk lusták, lecsavarni a reggeli indulás előtt a hűtősapkát, hiszen az előző napi munka is okozhatott mérhető és akár szemmel látható folyadékveszteséget, amit pótolni kell. Komoly segítség lehet az idősebb gépeknél a hűtőrendszer átmosása, és a külső hőcserélők tisztítása, nagyobb sérülések esetén akár cseréje is. Persze az optimális hatásfokú hűtéshez hibátlan ventilátorlapát is szükséges, a sérült, repedt, hiányos, törött csak még nagyobb károkat tud okozni.

A hűtőrendszer mellett ugyancsak fontos dolog a megfelelő olajszint. Az anyagok hőtágulása jól ismert folyamat, és megfelelő kenés nélkül hiába épül fel szépen a kompresszió, ha a gyűrűk idő előtt „megeszik” a hengerfalat, vagy rosszabb esetben megszorulnak. Ami pedig mindig igaz, hogy a belső műszerek akkor jeleznek, amikor már valami komolyabb baj van, tehát érdemes előre ellenőrizni mindent.

Ha nincs levegő, szabályosan megfolytjuk a gépet – fotó: Agroinform.hu

3. Hagyjuk lélegezni a motort

Az égéshez szükség van oxigénre, és minél nagyobb az egységnyi levegő oxigéntartalma, annál jobb az égés, és annál jobban húz a vas. Tehát egy hideg tavaszi napon a turbós gépek örömtáncot járnak, viszont ebben a forróságban szinte fuldokolnak, hiszen

ilyenkor akár 14 százalékkal kevesebb oxigén is lehet egységnyi térfogatú levegőben.

A szárazságban a föld is jobban porol, ami a levegőszűrő viszonylag gyors eltömődéséhez vezethet. Adjunk elég levegőt a gépnek azzal, hogy heti, vagy akár napi szinten takarítjuk a szűrűt és a szűrőházat, az előírt időintervallumot pedig vegyük komolyan, ha új szűrő beszerzéséről van szó. Persze az is nagyon fontos, hogy a levegő egyáltalán eljusson megfelelő mennyiségben a légszűrőig, ehhez pedig nélkülözhetetlen a díszrács rendszeres takarítása. Nyilván ha van beépített reverzió kapcsolónk, akkor ezt könnyedén egy gombnyomással megtudjuk tenni.

A millió műszer között, fokozottan figyeljünk a fordulatszámmérőre – fotó: Agroinform.hu

4. Mikor, hogyan dolgozzunk

Nem lehet azt mondani szezonban, hogy ne dolgozz, mert süt a nap és meleg van. Viszont ha tehetjük, a déli órákban pihenjünk mi is, és a gépek is. Arról már esett szó, hogy mekkora energia leküzdeni a hőt a hűtőrendszernek, ezen pedig legegyszerűbben úgy segíthetünk, ha a forró déli órákban nem szenvedtetjük a gépeket. Ami pedig plusz segítség lehet, és még üzemanyag-megtakarítás szempontjából is hatékony, ha ügyelünk a megfelelő fordulatszámra, és nem pörgetjük feleslegesen a motort. Egyébként a legtöbb traktor esetében a javasolt fordulatszám 1500 és környéke körül értendő, persze ez művelettől is függ.

Árnyékban pihen a harcos, várva a délutáni menetet – fotó: Agroinform.hu

5. Komfortosan, de azért ésszel

Klíma nélkül elviselhetetlen a hőség a kabinban, viszont bekapcsolásával komoly hőmennyiséget juttatunk az egyébként is tűzforró motortérbe. Nagyon egyszerű és meglepően hatékony lehet egy jól választott UV szűrős fólia, ami ráadásul komoly megkönnyebbülést okoz a retinánknak is. Kevesen tudják, de egy jobb fólia az UV sugarak 99 százalékát kiszűri, a belső felületek felmelegedése pedig közel 20 fokkal is csökkenhet, tehát megszűnik a vezetnék, de nem bírom megfogni a kormányt érzés.

Ha tetszett a cikk, olvasson tovább, hiszen van még tippünk például szervizelés vagy akár gyorsjavítással kapcsolatban is.