Míg körülbelül egy évtizede átalakított hagyományos pótkocsikkal végezték a bálaszállítást a gazdaságok, addig napjainkra a helyzet sokat változott pozitív irányba. Nagy piaci űrt töltöttek be az egymás után megjelenő bálaszállító pótkocsik, amelyek nagyon hamar népszerűek lettek a itthoni felhasználók körében, és előnyére változtatták meg a bálaszállítási technológiát a gazdaságokban.

Nagy piaci űrt töltöttek be az egymás után megjelenő bálaszállító pótkocsik – fotó:Agroinform.hu

Napjainkban már hatalmas kínálatból választhatják ki a gazdák a kapacitásuknak és bálázójuk méretének megfelelő speciális bálaszállító pótkocsit, sőt számtalan opcióval is kiegészíthetők ezek a szállító eszközök. Ma már több nagy munkagépgyártó kínál a hazai piacon különböző teherbírású és rakfelületű bálaszállító pótkocsikat. Ezek a stabilitás érdekében általában alacsony építésűek, kicsi a szabadmagasságuk, alacsony átmérőjű, kisnyomású abroncsokkal vannak szerelve, és két-, illetve háromtengelyes kivitelben, forgózsámolyos változatban készülnek.

Kialakításuknak köszönhetően, könnyen és gyorsan rakodhatók – fotó: Agroinform.hu

Több gyártó kínál hagyományos egytengelyes vagy tandem futóműves, kisebb szállítási kapacitású verziókat is, de ezek itthon kevésbé terjedtek el. A bálaszállító pótkocsik felépítménye teljesen sima felületű acéllemezből készült. A felépítmény mellső és hátsó részén állítható szögű vagy fix rögzítésű támasztóhatároló keret található. A kocsik vázszerkezete rendeléstől függően lehet festett vagy tűzi horganyzott kivitelű felületkezeléssel ellátva.

A piacterünk hirdetéseit áttekintve nettó áruk általában 3-4,3 millió forint között mozog márkától, kapacitástól és felszereltségtől függően – fotó: Agroinform.hu

Maximális vontatási sebességük általában 25-30 km/h. Ma már több típus rakfelülete hátrafelé bővíthető, így amennyiben a teherbírása engedi, alacsonyabb sűrűségű, nagyobb térfogatú bálákból többet lehet velük szállítani.
A speciális bálaszállító pótkocsik többsége már elő van készítve a bálák hevederrel való rögzítéséhez, így a biztonságos szállításhoz minden adott teljes kapacitáskihasználás mellett is.

Néhány különböző kapacitású és származású, vontatott, forgózsámolyos bálaszállító pótkocsi, piacterünk hirdetéseiből:
(A típusszámra kattintva megtekinthető a konkrét hirdetés, kizárólag olyan hirdetésekből válogattunk amelynél a forgalmazók árat is megadtak.)

Típus Gyártó ország Teherbírás (Tonna) Nettó Ár (Ft.) + Áfa
Metal-Fach T009/1 Lengyel 11,4 3 350 000,-
CYNKOMET Lengyel 10 3 000 000,-
Bicchi-2A120 Olasz 9,45 3 590 000.-
ABP 3018 Magyar 13,6-13,9 3 780 000.-
Bicchi-3A180 Lengyel 13,7 4 250 000.-
Wielton PRS-3S/S14 Lengyel 14 4 137 000.-

Az összeállításból jól látszik, hogy a bálaszállító pótkocsik árai általában 3-4,3 millió forint között mozognak kialakítástól és felszereltségtől függően. Vannak két, illetve háromtengelyes típusok is és kapacitást tekintve a 13 tonna feletti teherbírásúak mozognak a 4 milliós vételár környékén. Az is kitűnik, hogy a lengyel import ebben a szegmensben nagyon meghatározó, ami nem meglepő, hiszen a hagyományos mezőgazdasági billenőplatós pótkocsi piacon is jelentős részt tesznek ki.

Böngéssz a Piactér többezer ajánlata között a szálastakarmány-betakarítás gépei kategóriában.