Nagy feltűnést keltett 2009-ben a Deutz-Fahr standon a német gyártó, amikor bemutatta a rettentő méretekkel bíró AgroXXL prototípust Hannoverben. Kétségtelenül ez volt az egyik legérdekesebb erőgép az akkori Agritechnica kiállításon...

Elevenítsük fel először, hogy mit is lehetett tudni arról a 600 lóerős, nyolc kerekes traktorról, amely a Deutz-Fahr és a német Deutsche Tractor Unio kutató vállalat közös fejlesztésének köszönhetően látott napvilágot.

A hatalmas erőgép megalkotásának célja a kelet-európai piac, azaz ukrán, orosz és az egykori FÁK államok kiszolgálása volt, ahol az akár több tízezer hektáros gazdaságok vezérgépeinél a 400 lóerőt is meghaladó motorteljesítményre mutatkozott nagy igény. A Deutz-Fahr úttörő hajtási koncepciót mutatott be az AgroXXL formájában, amely innovatív nyolc összkerékhajtási rendszere lehetővé tette a nagy motorteljesítmény még hatékonyabb vonóerővé alakítását – úgy, hogy a túl nagy munkaszélesség sem ment mindezen kedvező tulajdonságok rovására.

Mire a Deutz-Fahr AgroXXL bemutatásra került a nagyközönség előtt, addigra már sikeresen vizsgázott a gyár legkülönbözőbb tesztjein. A fejlesztők mégis további vizsgák alá vetették az erőgépet annak érdekében, hogy "megérjen" a sorozatgyártásra és világviszonylatban is megfeleljen majd a legmagasabb minőség-i és teljesítmény-előírásoknak.

Az AgroXXL négy hajtott tengellyel és csuklós kormányművel lett felszerelve. Mindkét pár planetáris rezgő tengelye kardántengely meghajtással üzemelt, valamint az üzemanyag-takarékosság és a gumiabroncsok kisebb kopása érdekében vezetés közben, közúton a meghajtott hátsó pár tengelyek elektronikusan kikapcsolhatóak-, majd szükség esetén újra bekapcsolhatóak voltak. Mind a négy tengely differenciálzárakkal lett ellátva, hogy a maximális tapadást minden körülmények között teljesíteni tudja a gép.

A nyolc-összkerékhajtási rendszer azt jelentette, hogy attól függően, hogy milyen típusú szerelt gumiabroncsokkal dolgozott éppen,  a traktor a gumihevederes járószerkezet kedvező hatásit is túlteljesítette. Szántóföldi munka közben kisebb talajterhelés mellett dolgozott, ezáltal kisebb talajtömörödést okozott annak ellenére, hogy a súlya 19.5 tonnát nyomott, a megengedett legnagyobb terhelt tömege pedig 32 tonnára rúgott .

A traktor csuklós kormánymű maximális szöge 40 fok volt, ami lehetővé tette, hogy a belső fordulási sugár mindössze 5,5 méter legyen. Azok a gépkezelők, akik szűk helyekre kényszerülnének ezzel a monstrummal, – a tesztpilóták szerint – képesek megbirkózni az élesebb fordulókkal is, hiszen az AgroXXL maximális szélessége 2.85 méter. A traktor-óriás megállításáról olajhűtésű, lamellás szervó-fékek gondoskodnak mind a négy tengelyen.

Deutz-Fahr  AgroXXL

Deutz-Fahr AgroXXL – fotó: wnif.co.uk

A szörnyeteg "szívében" van az ereje

Az AgroXXL motorja egy 16 literes, V8-as Deutz turbódízel motor, 600 lóerős névleges teljesítménnyel. A motor jellemzői közé tartoznak az alacsony zajkibocsátás, a 2,800 Nm-es nagy nyomaték, az 1,300-1,500 rpm közötti motorfordulatszám, az alacsony üzemanyag-fogyasztás és az olajcserék között eltelt hosszú idő-intervallumok.

A PowerShift váltómű 18 előre- és 6 hátrameneti fokozatot nyújt. A váltómű 5-13 km / órás sebesség között, 10 fogaskerék segítségével dolgozik, amelyek folyamatos és zökkenőmentes váltást biztosítanak. A gyorsulást egy kick-Shift funkció biztosítja. A maximális sebesség 40 km / óra, valamint a sebességváltó egy elektromos rögzítőfékkel is fel van szerelve.
Deutz-Fahr  AgroXXL 2

AgroXXL munkagéppel – fotó: www.tractorfan.de

Az AgroXXL hidraulika-rendszere egy terhelés-érzékelő rendszert működtet és négy standard kiegészítő elektronikai vezérlő egységgel rendelkezik. Az olaj szállítási rátája 200 bár üzemi nyomás mellett 170 liter / perc.

A három pont felfüggesztés nem része a koncepciónak – hiszen ez a gép vontatásra lett kifejlesztve – így az eszközök állítható vonórúdra csatlakoztathatóak.

Talán az egyik legfontosabb jellemzője az AgroXXL-nek egy rakodófelület a gép hátsó részén – amelyre kényelmesen fel lehet szerelni vető-, műtrágyaszóró vagy akár egy nagy permetező egységet is. Ennek a hátsó felületnek a terhelhetősége legfeljebb 12.5 tonna.

A kezelő számára a fülke tágas teret és kényelmes berendezést biztosít, ahogy ez egy ilyen nagy traktortól elvárható. A PowerCom kar, az iMonitor, a légkondicionáló és a kapcsolók ergonómiailag kényelmes elrendezése   mind-mind stresszmentes vezetési élményt biztosítanak hosszú munkaórákon át.

Forrás: What's New in Farming online / Igric Dominika

Érdekesnek találta a cikket? Ossza meg a véleményét kommentben, vagy a szerkesztoseg@agroinform.com e-mail címen.

Ajánljuk Fórum rovatunkat, ahol érdekes, aktuális témákat beszélhet meg gyakorló gazdálkodókkal.