A berendezés geometriai méreteinek megadása

A kereskedők és gyártók kereskedelmi célú anyagai csodálatos képeket mutatnak a szakaszvezérlő automatikák munkájáról. Pontosan csatlakozó növényállomány, tökéletes sortáv és verőfényes napsütés. A valóságban azonban nehéz elérni.


A precíz munkavégzés egyik alapvető feltétele, hogy a vezérlőben a berendezés pontos méretei legyenek megadva. Előfordul, hogy a méreteket csak úgy szemre állapítja meg a kezelő, mondván: jó az úgy is! Ennek következménye lehet, hogy a csatlakozósorok nem pontosak.

Ha a vetőgép nem a vontató közepéhez van állítva, vagy az antenna nem a traktor közepére van felszerelve, akkor máris eltolódások jelentkeznek. Ez az eltolódás az antenna pontatlanságával, a reakcióidők által meghatározott eltolódással összeadódhat. Ilyenkor a csatlakozósorok is elcsúsznak. Vetésnél ezért nem kívánt átfedések vagy hiányok fognak fellépni. A hosszanti eltérések pedig a ki- és bekapcsolást fogják módosítani, ezzel ablakossá teszik a vetést.

A munkavégzés akkor lesz pontos, ha a működtető elemek ki- és bekapcsolási idejét is pontosan rögzíted a vezérlőben. Azért van szükség erre, mert például a vetőelem indításától el kell telnie egy kis időnek, mire a mag a talajba kerül. Pneumatikus gépeknél, ahol a vetőelem akár több méter távolságra van a csoroszlyától, ez akár néhány másodpercet is igénybe vehet. Hasonló a helyzet a kikapcsolásnál is. Tehát a vezérlőnek a haladási sebesség függvényében előbb el kell indítania vagy le kell kapcsolnia az adagolást.

Figyelj arra, hogy a rendszert működtető vezérlőben a gép geometriai adatai pontosan legyenek megadva! Csak akkor lesznek a számítások a valóságnak megfelelőek és pontos a munkavégzés.

föld

A helytelen geometriai méretek következtében „ablakos” vetés – fotó: Fecsó Gábor

Oldalirányú eltolás

Ha a munkagép középvonala nem esik egybe a vontató középvonalával, ez nem csak akkor fordulhat elő, ha a csatlakozás rosszul van beállítva. Ugyanezt a helyzetet teremti, ha a vetőgépen el vannak zárva sorok, például a repcevetéshez. Fizikailag ugyan a vetőgép középvonala egybeesik a vontató középvonalával, de az elzárt sorok miatt a gépeltolást egy fél sorköznyi távolságra kell beállítani.

Ha a vonópont a traktor középvonalában helyezkedik el, akkor is ellenőrizd a munkagépeltolást! Nekem is sok fejtörést okozott egy vontatott vetőgép, amelyik a váz deformálódása miatt munka közben 4 cm-rel eltér a középvonaltól. 9 m munkaszélesség esetén ez az eltolódás szemmel észrevehetetlen, és méréssel is nehéz rábukkanni a hibára. Egy kerülő esetén azonban a 8 cm már igen feltűnő a csatlakozósorok között. Végül az eltolódást a keréknyomok és a vetőcsoroszlyák nyoma alapján sikerült meghatározni. Úgy gondolom, ezzel a módszerrel te is könnyen ellenőrizheted a beállítás pontosságát.

Vannak olyan munkagépek, melyeknél az eltolódás jól látható és természetes. Ilyen a „V” elrendezésű tárcsa vagy az oldalt járó kasza.

gép

Az oldalirányú eltolódások beállítása meghatározza a csatlakozósorok távolságát – fotó: Fecsó Gábor

A dőléskompenzáció

Az előző részben már említettem az antenna magasságának a fontosságát. Minél magasabban van a gépen elhelyezve, annál nagyobb eltolódást eredményez a lejtőn történő munkavégzés. Ahhoz, hogy a vezérlő megfelelően tudja számolni a valós irányítási vonalat, pontosan kell megadni az antenna talajtól mért távolságát.

Problémát okozhat még az is, ha a vontató két oldalán az abroncsnyomások eltérnek egymástól. Ebben az esetben a gép alapdőlése nem egyforma a kalibrációhoz használt szilárd burkolaton és a táblán. Tehát eleve nem számolhat pontosan a dőléskompenzáló modul.

A hosszirányú méreteknek különös jelentősége van a szakaszolásnál. Ha az antenna és a munkavégző egység távolsága nem pontos, akkor a művelőelem indítása és leállítása sem lesz megfelelő. Ez a hiba vagy kihagyást, vagy ráfedést fog okozni.

Minden alkalommal, amikor a munkagépet és a vontatót összekapcsolod, ellenőrizd a beállításokat. Mivel az ISOBUS-os munkagépek a saját adataikat automatikusan beadják a kijelzőre, előfordulhat, hogy felülírja a már beállított értékeket. Így az előzőleg hosszas próbálkozások során beállított, munkavégzéskor is megfelelő pontos méretek elvesznek, az egész móka kezdődhet elölről.

Célszerű feljegyezni a sikeres beállításokat, hogy a következő szezonban ne kelljen újrakezdeni a próbálkozást!

Összefoglalva:

● A sikeres beállításokhoz tartozó értékeket mindig jegyezd fel, ezzel megkönnyíted a következő szezon indulását! 
● Ellenőrizd az antenna helyzetét, a munkagép-eltolódásokat és az abroncsnyomást!
● Pontosan add meg az antenna és a művelőelemek távolságát!
● Állítsd be a ki- és bekapcsolási időket a gép adottságainak megfelelően!

Bővebben olvashatsz még a témáról az „Elásott Pénz” című könyvemben!