Az ötlet cseppet sem új, más csomagküldő és szállítmányozó cég, valamint online óriásáruház mellett már számos nagy járműipari beszállító is elkezdte tesztelni, próbálgatni az új lehetőséget az alkatrészek házhoz szállítása terén.

Kétségtelen, ha beindulna, duplán lehetne környezetbarát megoldás, hiszen nemcsak elektromosan működhetnek a csomagszállító drónok is, de az utak zsúfoltsága is csökkenthető lenne. Igaz, más kérdés, hány kereskedelmi kiszállító repülőeszközt „bírna el" egy-egy nagyváros vagy megapolisz légtere, Vidéken és a farmok közt a majdani gazdadrónokkal együtt sem igen áll fenn a légi forgalmi dugó veszélye.

Gépalkatrész, vetőmag, műtrágya, állatgyógyászati termékek...

Az autonóm drónokkal történő csomagkézbesítés ötlete aligha új – az Amazon már közel 10 éve vállalt ezzel úttörő szerepet, hogy a csomagokat a magasból a vásárlók ajtajáig szeretné eljuttatni, igaz, még ma sem ez az általános módszer.

A mostani projekt túlmutat az egy csomag, egy ügyfél, majd visszatérés – valljuk be, látványos, de cseppet sem hatékony – módszeren. Mi lenne, ha egy eszköz nemcsak több ügyfelet tudna kiszolgálni, hanem akár mi is adhatnánk rá fuvarmegbízást, mint egy furgonos futár esetében? Ez teljesen logikus, azonban a műszaki és IT-háttér már merőben más követelményeket kíván, amit piaci igény esetén mielőbb meg kell oldani.

A FedEx bejelentette, hogy a FedEx Express leányvállalata együttműködik régi partnerével, a San Francisco környéki Elroy Air startuppal, hogy élesben teszteljék a vállalat végponttól végpontig tartó, autonóm légi árufuvarozási technológiáját.

Az Elroy az év elején jelentette be a Chaparral C1 nevű elektromos, függőlegesen felszálló és leszálló repülőgép zászlóshajóját, amely kb. 220-230 kilogrammnyi rakományt is képes autonóm módon összegyűjteni és akár 480 kilométerre lévő célállomásokra is elrepíteni anélkül, hogy közbenső töltőállomásokra, repülőterekre vagy egyéb infrastruktúrára lenne szükség. Videó megtekinthető ITT.

A FedEx azt tervezi, hogy az Elroy autonóm eVOTL légi járművét is használja a küldemények szállítására a közepes távolságú, csomagválogató telephelyei között. A vállalat képviselői remélik, hogy a fokozott automatizálás segít majd javítani a hatékonyságot, a termelékenységet és a biztonságot az e-kereskedelem exponenciális növekedése – és a csomagszállítási szolgáltatások iránti kereslet – közepette.

A vállalatok azt tervezik, hogy együttműködnek a Chaparral hatósági tanúsításán, és 2023-ban megkezdik a gyakorlati repülési teszteket is.

Forrás: www.thomasnet.com; www.elroyair.medium.com ó, Indexképek: Youtube