A kötelező felelősségbiztosítás csak akkor térít, ha a reptetőnek van érvényes vizsgája. Az üzembentartónak, amennyiben más reptetné az eszközét, a biztosítás érvényessége miatt is feltétlenül figyelembe kell vennie, hogy a reptető személye az, akinek érvényes drónvizsgával kell rendelkeznie. A hobbicélokra tervezett eszközök használatára vonatkozó vizsga 16 éves kortól tehető le – írja az IoT Zóna.

Hol szerezhető meg a pilótavizsga?

A drónpilóták alapképzését a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) bonyolítja le, a vizsgák felelőse pedig a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. (KAV). Az ingyenes tanfolyamra 16 éves kortól lehet jelntkezni. A felkészülést online is meg lehet oldani, viszont az elméleti vizsgát személyesen kell letenni a KAV-ban. A vizsga díja 4600 forint.

drónpilóta, drón

A jogosítvánnyal csak a hobbicélokra tervezett eszközök használhatók – fotó: MTI/ Kelemen Zoltán Gergely

A jogosítvány megszerzéséhez a vizsgán 40 feleletválasztós kérdésből legalább 30-ra kell helyesen válaszolni. A sikeres vizsga az A1-es és az A3-as kategóriában, alapvetően hobbicélokra tervezett eszközök használatára, úgynevezett nyílt műveletek végrehajtására jogosít fel lakott területen kívül, attól legalább 150 méterre és legfeljebb 120 méteres magasságban.

Mi a teendő drónbalesetnél?

Személyi sérülés esetén azonnal értesíteni kell a mentőket és az illetékes hatóságokat. Minden balesetről, káreseményről értesíteni kell a biztosítót is. A Groupama Biztosító szakértője szerint, akárcsak a gépjárműveknél, a drónoknál is fontos a megfelelő felelősségbiztosítási konstrukció kiválasztása.

Még mindig hiányzik az egységes szabályozás?

A PwC Magyarország szakértője az IoT Zónának elmondta: „a jelenleg hatályos szabályozás komoly kihívások elé állítja a jogszerűen reptetni vágyó drónpilótákat, hiszen a több szabályozási hullám ellenére mind a mai napig nem beszélhetünk egységes dróntörvényről. Tehát a magyar drónpilótáknak egyszerre kell figyelemmel lenniük az európai uniós és a nemzeti rendeletekre.”

„A szabályozás ilyesfajta töredezettsége megnehezíti a jogértelmezést és ezáltal magát a jogkövetést is. Ezenfelül a magyar szabályozás az uniós kötelezettségeknél súlyosabb bürokratikus terheket ró a hazai drónozókra – kezdve az általános regisztrációtól a drónkezelői vizsga minden osztályra kiterjedő kötelezővé tételéig” – hangsúlyozta a szakember hozzátéve, mintha már látszódna a fény az alagút végén, mivel februárban a kormány egységes rendeletbe foglalva határozta meg az állami drónhasználatra vonatkozó szabályokat.