A Rabobank élelmiszer- és agrárszakértője, Cindy van Rijswick szerint a robotizáció és a mesterséges intelligencia (AI) fokozatosan teret fog nyerni a gyümölcstermesztésben, ám időbe telik, amíg ezek a technológiák az emberi tevékenységek jelentős részét kiváltják. Ezért Hollandiában továbbra is szükség van a migráns hátterű munkavállalókra – olvasható a fruitveb.hu cikkében.

alma

A gyümölcstermesztésnek a további technológiai innovációk bevezetése mellett számos fontos kihívással kell szembenéznie – fotó: pixabay.com

Idő kell ahhoz, hogy a gyümölcsfák metszését és a szüretet a robotokra lehessen bízni

Míg tíz évvel ezelőtt Hollandiában a munkanélküliségi ráta körülbelül 6 és 9 százalék között ingadozott, a következő években gyorsan csökkent, és az utóbbi években 3-4 százalék közötti szinten stabilizálódott. Van Rijswick szerint ez azt mutatja, hogy a kertészeti ágazatban továbbra is égető szükség van a munkavállalókra, gyakran migráns hátterű munkavállalókra.

A Rabobank elkészített egy ütemtervet egy olyan sorrenddel, amelyben a bank szerint a kertészeti munkák fognak robotizálódni. A dísznövény ágazatban a cserepek feltöltése, a cserepezés, a vetés és a dugványozás a prioritás. Ezt követi a válogatás, a csomagolás és a rendelések előkészítése, bár Hollandiában a válogatás és a csomagolás már most is nagyrészt mesterséges intelligencia felhasználásával történik. Harmadikként a robotizálás a gazdálkodási feladatokat veszi át, végül pedig a termés megfigyelését, felmérését és előrejelzését.

Még legalább öt évbe telik, mire a termelők elkezdik a gyümölcsfák metszését és a betakarítását robotokkal végeztetni – írja a fruitveb.hu


Az klímaváltozásnak pozitív és negatív hatásai is vannak a holland gyümölcstermesztésre

Van Rijswick szerint a gyümölcstermesztésnek a további technológiai innovációk bevezetése mellett számos fontos kihívással kell szembenéznie.

"A Green Deal keretében a vízminőség javítását látom a legnagyobb kihívásnak. Ezt például a vegyszeres növényvédelem és a műtrágyák használatának korlátozásával lehet elérni" – fogalmazott, ami összhangban van Hollandia azon céljával, hogy 2030-ig 15 százalékkal csökkentse a vegyszerhasználatot.

Van Rijswick szerint az éghajlatváltozásnak pozitív és negatív hatásai is vannak a holland gyümölcstermesztésre.

"Az éghajlati modellek azt mutatják, hogy a szélsőséges aszályos időszakok kockázata erőteljesen növekszik, de nem kell pánikba esnünk. Ez lehetőségeket is kínál arra, hogy kitűnjünk a többiek közül. Például Olaszországban a körtetermesztés az elmúlt két évben a szélsőséges időjárási viszonyok miatt jelentős csökkenést mutatott. Ennek következtében sokkal kevesebb körte került az európai piacokra, és Hollandia profitálhat a magasabb árakból. Az AMI német piackutató ügynökség adatai például azt mutatják, hogy Hollandia egyértelműen piaci részesedést szerez keleti szomszédja polcain: 2023-ban a 35. és 41. hét közötti időszakban a német kiskereskedelmi  körte akciók közül az áru 22%-a holland eredetű volt, míg 3 évvel ezelőtt csak 3%, tavaly pedig 10% volt ez az arány" – mondta.

A kényelem és az ízlés továbbra is fontos a fogyasztók választása szempontjából

Van Rijswick arról is beszámolt, hogy Hollandiában a gyümölcsvásárlások ismét elérték a 2019-es szintet. A pandémia okozta mélypontot követően 2021-ben és 2022-ben a kiskereskedelmi gyümölcsértékesítés növekedett:

"A gyümölcsöknél a "trading down" és "trading out" hatást látjuk. Az első azt jelenti, hogy alacsonyabb minőségű termék kerül a kínálatba alacsonyabb áron. A második azt jelenti, hogy a drágább termékekből kevesebbet adnak el. Emellett a szupermarketek folyamatosan csökkentik a polcaikon található gyümölcsök választékát is. Az egyes gyümölcsök preferenciái nem változtak lényegesen az elmúlt években. A kényelem és az ízlés továbbra is fontos a fogyasztók választása szempontjából. Ebből a szempontból nem látunk meglepő változásokat a friss gyümölcsök hollandiai értékesítésében."

Van Rijswick szerint a jövőben az új gyümölcsfajták fontos szerepet fognak játszani az értékesítésben.

"Továbbra is képesnek kell lennünk arra, hogy megkülönböztessük magunkat. A Hollandián belüli értékesítés továbbra is kulcsfontosságú almaágazatunk számára. Lényeges, hogy a fajtaválasztás megfelelően igazodjon az értékesítési csatornához. A láncban való jó együttműködés döntő fontosságú a siker szempontjából. Az AMI előrejelzése szerint a klubfajták, mint például a Pink Lady és a Kanzi aránya az Európai Unióban az elkövetkező években évi 70 ezer tonnával fog növekedni."