Legutóbbi MTZ traktorokról szóló írásunkban néhány, hazánkban ismeretlen altípusát mutattuk be az  MTZ-50/52 és 80/82 traktoroknak. A 70-es 80-as években, az akkori nagy Szovjetunió fehérorosz tagállamában működő minszki traktorgyár belföldi felhasználásra és a KGST tagállamok számára is teljesen más felszereltségű és minőségű MTZ traktorokat gyártott, de a legnagyobb különbség a nyugati tőkés exportra készülő MTZ traktorokon volt érzékelhető.

Nagy volt a különbség a KGST tagállamok és a nyugati exportra szánt gépek között

1980-ban már a 250 ezredik exportra gyártott MTZ traktoron is túl volt a traktorgyár, és az elérhető árú Belarus traktorok népszerűsége egyre nőtt a nyugati piacon is. Cikkünkben a számtalan, egykoron nyugati exportra gyártott eltérő kivitelű MTZ 50/52 és 80/82 traktorokból készítettünk egy képes összeállítást a térségek, illetve a célországok szerint válogatva. Természetesen az alábbi rövid összeállításunk nem teljes körű, hiszen még felsorolni is nehéz lenne azt a számtalan export célországot, illetve az azokban forgalmazott Belarus MTZ típusváltozatokat és felszereltségi szinteket, amiket a fehérorosz gyár kereskedői hálózata kínált.

A Belarus 50 S

Anglia

Az Egyesült Királyság számára fülke nélkül érkeztek a MTZ traktorok a minszki gyárból, melyekre az ottani kereskedelmi képviselet, a Letchworth-i székhelyű UMO Belarus Limited szerelte fel az eredeti fülkénél jobb kilátást biztosító angol biztonsági fülkét, ami főleg az MTZ-50/52, illetve Super változatainál volt az eredeti gyárinál sokkal komfortosabb. Nem volt ez a gyakorlat szokatlan, hiszen a hazai gyártású legendás erőgépünk, a DUTRA D-4K/B traktor is Richard S. gyártmányú fülkével látta el az ottani dealer.

Angliában új fülkét kapott az MTZ

Később az eredeti panorámafülkés változatok megjelenésével már az angol felhasználók is ezzel a gyári fülkével is rendelhették a MTZ traktorukat. A kínálat bővülésével és a turbófeltöltős típusok megjelenésével a 80-as években átszámozták a traktorcsaládot és az 50, 80 illetve 100 LE teljesítményű típusok érdekes fekete/szürke/piros színösszeállításban 570/572, 860/862, illetve 1060/1062 jelöléssel kerültek piacra. Ezek a változatok pl. már akkor Danfoss rendszerű hidraulikus kormányzással voltak szerelve. Napjainkban az egykori angol UMO Belarus Limited kereskedelmi képviseletre már csak a régi épületén lévő néhány megmaradt céglogó emlékeztet.

Az 50, 80 illetve 100 LE teljesítményű típusok érdekes fekete/szürke/piros színösszeállításban kerültek piacra

Ausztrália

A hatalmas, távoli szigetország felhasználóihoz bármennyire is hihetetlen, de az eredeti fülkével kerültek értékesítésre az MTZ-80/82 traktorok. Azért ennek ellenére voltak eltérések a számunkra megszokott kiviteltől. A panorámafülkés változatnál elől megnyújtott hátsó sárvédő, jobb minőségű mellső és hátsó lámpa, oldalra kihelyezett váltókar volt az alapfelszereltség része. A márka egykori ausztrál importőre, a Milperra-i székhelyű Belarus Tractors Pty Limited Belarus 800/820 típusjelzés alatt forgalmazta a 80 LE teljesítményű változatokat, méghozzá piros-fehér színösszeállításban.
Benelux államok

A legérdekesebb változatok a Benelux államok országaiban kerültek értékesítésre, hiszen itt a magas nyugat-európai igényeket maximálisan kielégítő felszereltség mellett (modern műszerfal, oldalra kihelyezett váltókar, ergonomikus vezetőülés, Danfoss kormányrendszer, fronthidraulika, stb.) egy modern vonalvezetésű motorháztetővel is felszerelték a BELARUS BX megkülönböztetésű traktorokat. Természetesen itt is elérhetőek voltak az alacsonyabb felszereltségű, hagyományos modellek a megszokott külsővel, de ezeket is megkülönböztették a fentebb említett BX jelöléssel.

A Benelux államokba exportált traktorokat egy modern vonalvezetésű motorháztetővel is felszerelték

Franciaország

A nyugat-európai országok közül itt voltak a legrégebb óta jelen az MTZ traktorok. A párizsi székhelyű ACTIF-AVTO elnevezésű importőr végezte hosszú évtizedeken keresztül az akkori szovjet gépek, többek között a MTZ traktorok forgalmazását. Itt is jellemzően a rosszabb ergonómiájú MTZ-50-es kapott francia származású modernebb biztonsági fülkét, általában ezeket a kiviteleket gyári vagy pedig francia felnivel és abroncsokkal szerelték fel megrendeléstől függően.

A fülke nélküli modellek viszont a hagyományos, gyári felszereltségben álltak munkába. A 80-as években már a panorámafülkés MTZ traktorok gyártásával a francia importőr is ezeket preferálta, modernizált ergonomikusabb kezelőszervekkel. A traktorok mindvégig magukon viselték a forgalmazó cég "AVTO" logóját.

Franciaországban voltak legrégebb óta jelen a az MTZ traktorok

Kanada, USA

Az amerikai kontinens komoly exportpiacnak számított az MTZ traktorok számára, hiszen az észak-amerikai területen már nem csak a fehérorosz erőgépek, hanem az orosz gyártású kombájnok, főleg a DON-1500 igen kedvelt volt a gazdálkodók körében. Viszont itt az MTZ traktorok mellett más orosz erő-, illetve munkagépek is Belarus márkanevet viselték. Az MTZ traktorok a hagyományos piros, illetve piros/fehér színösszeállításban 500/520, illetve 800/820 jelöléssel kerültek a gazdákhoz. Itt a hagyományos fülkés kivitel mellett a fülke nélküli változat is elérhető volt ezekből a típusokból, sőt, a kezdetekkor ezek voltak túlsúlyban.

Az amerikai kontinens komoly exportpiacnak számított

Az USA piacán az 50 LE-s is fülke nélkül vagy pedig nagyon komoly felszereltségű amerikai vezetőfülkével szerelték fel, amely egy csapásra átváltoztatta a kicsit ódivatú traktor megjelenését. Az exportpiacok közül az amerikai kontinensen mutatkoztak be először a minszki gyár turbófeltöltővel növelt teljesítményű, 100 lóerős modelljei is. A 80-as évek vége felé a Kanadában munkába állt MTZ traktoroknál jelent meg típusszám 5-re végződése. Négy teljesítmény-modellből álló kínálat alakult ki: 505/525/ -805/825 - 905/925 - 1005/1025 hátsókerék hajtású, illetve segédmellsőkerék hajtású típusokkal.

Az exportpiacok közül az amerikai kontinensen mutatkoztak be először a minszki gyár turbófeltöltővel növelt teljesítményű, 100 lóerős modelljei is

Skandináv országok

Svédországban, Norvégiában, Dániában és Finnországban BELARUS PROGRESS és AGROSS megkülönböztető márkanévvel kerültek értékesítésre a traktorok, melyek a különböző felszereltségre utaltak. Dániában piros/fehér, míg a Finn területen piros/szürke árnyalatú külsővel hódítottak a gazdák körében. A finn forgalmazónál a 80 LE teljesítményű PROGRESS típusok (805/825) skandináv gyártású maximális kényelmet nyújtó vezetőfülkével is rendelhetők voltak. Norvégiában és Dániában inkább a hagyományos orosz vezetőfülkével kerültek értékesítésre a traktorok, de ezek felszereltsége így is sokkal jobb volt, mint amit a KGST tagországok kaptak.
A felszereltség a Skandináv országokba kerülő gépeken is sokkal jobb volt, mint a KGST tagországokba exportát gépeken