A cukornád az egyszikű, zárvatermő növények közé tartozik, már az ókorban is ismerték, igaz, Európában csak kis területen él meg. Igazi termőterületei a szubtrópusi éghajlatú földrészek.

A XIX. században indult fokozatosan világhódító útjára és vált a világpiac egyik meghatározó termékévé a nádcukor. Többnyári növény, ezért csak 4-5 évente kell megújítani, újratelepíteni az ültetvényeket. A levágott szár töve újra növekedésének indul, ha a szállítójármű vagy betakarítógép nem tapossa össze. Ezzel rávilágítottunk a probléma lényegére.

kép

A GPS-egység, kettős giroszkóppal kiegészítve.

A járműgyártó és a termelők összefogása

A betakarítás gépesítése óta fennálló problémát igyekeznek a szakemberek csúcstechnikával megoldani, mert becslések szerint csak a tövek kitaposása legalább 4 százalékos veszteséget, terméskiesét okoz a következő évre. Kedvező feltételek esetén akár 10 tonna cukornád is betakarítható hektáronként.

Sem a GPS-alapú művelés, sem a közúti forgalomban már alkalmazott sávfigyelő és követő rendszer nem számít újdonságnak, azonban a mezőgazdaságban sok más kihívás van: nemcsak folyamatosan kell haladni a betakarítógéppel, 0,5-2,5 km/óra közötti tempóval, de az iránytartásra nagyon oda kell figyelni, legfeljebb 2,5 centiméter lehet az eltérés, jobbra vagy balra. Még a profi gépkocsivezetők közt is vannak különbségek, a fentieket száraz időben vagy nedves talajon egyaránt be kellene tartani.

kép

Az automatikus vezetés kezelőmonitorja.

Ahogy nő a terhelés a szállító járművön, fokozatosan nagyobb teljesítmény szükséges az egyenletes haladáshoz, a menetellenállás legyőzéséhez.

A Volvo Trucks szakemberei a svédországi bányákban már tesztelt, önvezető technológiát ültették át a latin-amerikai piacokra gyártott VM-szériába is, mert sem a bányákban, sem a cukornádföldeken nincsenek olyan viszonyítási alapok, mint a közutakon. A tesztelésre kijelölt cukornádültetvények digitális térképeire négyzetméteres osztású rácshálót illesztettek, az ismerős GPS „gombán” kívül kettős giroszkóppal is ellátták a tesztjárművet. Az egységet az első tengely fölé szerelték a precíz működtetés érdekében, továbbá átvették a közúti Volvo kamionokban és távolsági buszokon alkalmazott, dinamikus kormányzási rendszert.

kép

Betakarítás közben.

Az önvezető (autonóm) üzemmód mind az iránytartásnál, mind a folyamatos lassú menetnél nagy segítség, a funkciókat egy külön LCD-képernyőn lehet beállítani, nyomon követni. A rendszert kikapcsolva a teherautót a megszokott módon tudjuk vezetni.

Fotók: www.volvotrucks.com