Ashley Benson, Dave Marwood és James Rawsthorn – akiket együttesen ADJ Contracting néven ismernek – három éve kapott lehetőséget arra, hogy egy helyi gazdaság számára kis mennyiségű silótakarmányt állítson elő.

Régi gazdaságból előny

Mivel a környéken a legtöbb gazdának vagy vállalkozónak le voltak kötve a kapacitásai, ezért Martin és Arlene Fishwick nem volt biztos abban, hogy bárkit is talál ahhoz, hogy még időben betakarítsanak egy 40 hektáros területet. Ráadásul kis udvaruk és alacsony, fedett silógödrük nem volt alkalmas arra, hogy a vállalkozók által kedvelt hatalmas pótkocsik és tömörítést, egyengetést végző gépek elférjenek ott.

Mindhárom barátnak volt már saját traktorja, kaszálógépe és bálázója, valamint egy vontatott Claas 40-es tarlóhántolója, ezért felajánlották szabad kapacitásaikat. A trió ügyfélköre, megbízásai hétről hétre nőttek, a vágási terület hamarosan 250 hektárra bővült, amelyhez a gépparkkal is lépést kellett tartani.

A közelmúltban hét pótkocsit, egy Krone kétrotoros rendsodrót, egy Case IH MX110 traktort, két Jaguar 75 takarmánybetakarítót és – a legfontosabb eseményként – egy 1992-es 682-es önjáró gépet vásároltak. Az összes beszerzett gépnek volt egy közös vonása: vagy tönkrementek, vagy rendkívül kopott állapotban érkeztek.


A költségek alacsonyan tartása érdekében a javításokat házon belül, saját kezűleg végezték, és egy kis pluszpénzre tettek szert azzal, hogy a felújított gépek egy részét szép haszonnal értékesítették. Fontos számukra, hogy minden gépük a lehető legjobb állapotban legyen, minimalizálva a meghibásodás kockázatát munka közben.

Télen minden szerda este összejönnek a műhelyben egy "Chop Shop"-nak nevezett eseményre, amikor a karbantartásokat és javításokat végzik.

Az ADJ csapat mindhárom tagjának van teljes munkaidős állása, amit a vállalkozói munkával össze kell egyeztetniük. Ashley kotrógépvezető, Dave autószerelő, James pedig önálló mezőgazdasági mérnök, aki korábban egy Claas kereskedőnél dolgozott. Azonban mindhárman rugalmas munkarendben dolgoznak, ami azt jelenti, hogy szükség esetén a vállalkozói munkára tudják fordítani a figyelmüket. Mára már annyi megbízásuk van, hogy a kapacitásuk végéhez közelednek. Elmondásuk szerint még egy ügyfelet tudnának fogadni, de nem akarják túlvállalni magukat és feladni a másodjövedelemnek számító betakarítást.

Tuningolt traktorok

Minden csapattagnak megvannak a saját traktorjai: Ashley egy Ford 8240 SLE-t üzemeltet, amelyben mindössze 6500 üzemórát mutat a műszerfal (a valós üzemóra ismeretlen), James egy 14.000 órát futott Case IH Maxxum 5140-est, Dave pedig egy John Deere 6400-ast és 6600-as birtokol, amelyek 11.000, illetve 9000 üzemórával rendelkeznek. A közös tulajdonban lévő silózógéphez hasonlóan a legtöbbet olcsón vették, valamilyen problémával.

Ashley Fordja, amelyet 10 évvel ezelőtt 6750 fontért vásárolt, elég sok karosszériajavítást igényelt, és most egyedi festés van a motorháztetőn. Új befecskendezőket is kapott, és a teljesítménymérőt úgy hangolták, hogy körülbelül 130 lóerőt produkáljon.

A John Deere gépeken is dolgoztak, különösen a 6600-ason, amely kifejezetten lestrapált állapotban volt, amikor Dave tavaly 13.500 fontért megvásárolta. Egy felújított adagolószivattyú beszerelésével és a teljesítmény finomhangolásával körülbelül 120 lóerős teljesítményt ért el. A 6400-as, amelyet három évvel ezelőtt vásárolt 11.500 fontért, 108 lóerőre lett felturbózva. További 8500 fontot kellett rááldozni, többek közt új vezetőfülke-tető és új sárvédők kellettek rá, továbbá teljesen újra lett festve. Ezenkívül mechanikai fejlesztéseken is átesett, beleértve a bal oldali váltókart üres állással, a sebességváltó hüvelykujjas kapcsolóját, és kapott egy átalakított szivattyút is, amely 145 lóerős teljesítményt biztosít. És ha már egyszer szét volt szedve, miért ne kaphatott volna új csillapítást a tengelykapcsolóba és új csapágykészletet a hátsó kardánhajtáshoz. Dave ellenőrizte a tányérkereket, a nyeles tengelyt, a fogaskereket, valamint a kenést biztosító olajozócsövet is, mindegyik rendben volt.

Egy másik kiegészítés egy terhelésérzékelős "power beyond" hidraulikus egység volt, amely az aprítót működteti a felszedőkocsin. Sajnos ezzel egy időben az első meghajtás kuplungcsomagja is feladta a szolgálatot, ezért újra szét kellett szedni a gépet.

A csoport közös tulajdonában lévő egyetlen traktor egy Case IH MX110-es, amelyet üzemképtelen állapotban vásároltak. Korábban egy takarmánykeverő és -kiosztó kocsival használták az előző tulajnál, azonban nem figyeltek oda, és az összes hűtővíz elfolyt, ezért még a dugattyúk is megolvadtak. Miután szétszedték, a Cummins-blokkot újrafúrták és hüvelyezték, teljesen felújították, és új hengerfejet is kapott. A forgattyús tengely azonban sértetlen volt, így azt újra fel tudták használni. A többi traktorhoz hasonlóan ez is sokkal nagyobb teljesítményt ad le, mint a szabványos, 150 lóerőt mértek a tengelyen, amikor nemrégiben mérőpadra kapcsolták.

traktor

Gyönyörűen felújított gépeket fogtak munkára – A fotó csupán illusztráció (Shutterstock)

Claas szecskavágók

A csapat egy klasszikus Claas Jaguar 40-essel kezdte, majd gyorsan feljebb lépett a ranglétrán, vásárolt néhány 60-as gépet, mielőtt megállapodtak a mostani két 75-ösben.
Mindegyiket felújították és nyereséggel adták tovább.

A 75-ös, amely a legtöbb munkát végzi, új csapágyakat és néhány teljesítménynövelő módosítást is kapott, amelyek közül a legjelentősebb az volt, hogy a gyenge elektromos meghajtású gabonakiömlő-csatorna csigájának meghajtását egy erősebb hidraulikus változatra cserélték. Ezt egy szalmaaprítóból vették át, és bőven elég ahhoz, hogy munka közben forgassa a csigatengelyt, amivel az elektromos változat nehezen boldogult.

Az elmúlt két szezonban az első vonalbeli szecskázó a 682-es önjáró volt, amelyet 2021 végén vásároltak 5800 fontért. Állapota újszerű volt, de 3800 órányi munkája papírvékonyra koptatta a belsejét. Nekiláttak, hogy felújítsák, a szabványosnál vastagabb acélból egy teljesen új kifúvóház és ernyő gyártásával, új kopólemezek felszerelésével, valamint a szecskázódob kivételével az összes csapágy és persely cseréjével. Az utolsó simítások közé tartozott a hatalmas eredeti kormánykerék lecserélése egy sokkal kompaktabb, Claas Scorpion teleszkópos rakodógépből származó változatra, valamint a kifúvócső kézi működtetésűről hidraulikusan összecsukhatóra történő átalakítása.

Az alkatrészszámla összességében körülbelül 4000 fontot tett ki, de így még mindig csak 9800 fontba került a szecskázógép, a munkadíjat nem számítva.

A 682-es teljesítménye 2-3 ha/óra egy tisztességes fűállományban, a 75-ösökkel pedig 1,5-3 ha/órát tudnak kihozni, így a vontatott szecskázógépeket most már csak kisebb területeken használják.

Egyéb gépek, eszközök

A bálázás egy másik szolgáltatás, amelyet az ADJ kínál. Néhány New Holland 60×90 kamrás D1000-es Ashley tulajdonában van, valamint rendelkezésükre áll egy Claas Rollant körbálázó, amely Jamesé. Mivel ezeket elsősorban szilázs előállítására használják, egy Danagri csomagolóval is rendelkeznek, amely kerek és szögletes bálákkal egyaránt megbirkózik.

A csapat mindegyik tagja rendelkezik egy-egy hátsó kondicionálóval, Ashley egy Kvernelandot, Dave egy John Deere-t, James pedig egy Claast üzemeltet. A jelenlegi felszerelések nagy része már megfelel a követelményeknek, de van néhány projekt, amelyet az idei évre terveznek. A legfontosabb a 682-es kifúvócső átépítése lesz, valamint a fúvóház és az ernyő, illetve a Ford 8240-es és a John Deere 6600-as első függesztőszerkezeteinek felszerelése. A Krone gereblyének is van egy repedt főgerendája, amelynek a javítása esedékes, és lehet, hogy elkezdenek keresni helyette egy új eszközt, amint ezt megjavítják.

Az ADJ Contracting gépparkja

- Traktorok: Ford 8240, Case IH Maxxum 5140 és MX110, John Deere 6400 és 6600.
- Szecskavágók: Claas Jaguar 682 önjáró és vontatott Jaguar 75 x2.
- Kaszák: Claas, Kverneland és John Deere hátsó kasza és kondicionáló.
- Bálázók: New Holland D1000 x2, Claas Rollant 255, Danagri csomagológépek.
- Pótkocsik: 6 t-tól 11 t-ig, különböző gyártmányok.
- Egyéb: Krone kétrotoros rendsodró, Claas derítők x2, négyrotoros Haybob.

Forrás: www.fwi.co.uk