Ifjú koromban egy kedves barátom nagy kamionfanatikus volt. Mikor elsőnek 1985-ben megjelent a kamionverseny a Hungaroringen, természetes volt, hogy ott a helyünk a start tribünön. Talán közhely, de így igaz, akit egyszer megcsap a benzingőz illata, azt rabul ejti a pálya hangulata és a csillogó versenygépek látványa. Nem is történt ez másképp, minden évben mentünk megcsodálni a fényben ragyogó kamion traktorokat. Akkoriban még Kamazok és Rábák is versenyeztek. A fekete füstködben, a mezőny végén „berobogó” Magyar és KGST versenyzőknek felállva tapsviharral, dudaszóval, hatalmas ovációval szurkolt az egész tribün. Szemet gyönyörködtető nagy kedvencek akkoriban a Sisu és a ritkaságnak számító Mack gépezetek voltak.

SZKSZ - Száguldás, kamion, szerelem
SZKSZ - Száguldás, kamion, szerelem

A képre kattintva megtekintheti galériánkat

Manapság nagyon büszkék lehetünk magyar versenyzőnkre, a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbira, aki most is nyert futamot Mercedese nyergében. És mára a gépezetek repertoárja is sokat változott. Az új épített kamionok már mások, mint akkoriban. A fülke kicsit alacsonyabb, a 13000 köbcentis turbós, 1200 lóerős motor a jobb súlyelosztás érdekében látványosan kikerült a nyereg előtti vázrészbe. A nyomaték elképesztő 5000 Newtonméter, az engedélyezett maximális sebesség 160 km/óra, amit 8 másodperces brutál gyorsulással ér el. Első futóművénél pedig félelmetes dőlésszög a kormány aláfordításával.

kamion

Hatalmas élmény közelről látni a monstrumokat – fotó: FLIEGL

A márkák is nemesedtek, Mercédeszek, Manok, Scaniák, Ivecok, Renaultok, Daffok sorakoznak a napsütésben színpompásan ragyogva. A verseny hosszú szünet után napjainkban újraindult. És jött a meglepetés. Az Agroinform egyik kedves partnerétől, a FLIEGL-től meghívót kaptunk egy különleges VIP versenykamionozásra. Természetesen a jegyet átvéve nosztalgikus bizsergés futott át végtagjaimon. Egy versenykamionba beülve, versenytempóban 3 kör robogás a pályán. Akkoriban álmainkat sem merte megközelíteni egy ilyen élmény gondolata. Bezzeg most, forgolódom az ágyamban és izgatottan elképzelem, ahogy a hatalmas géppel száguldozunk. Az álom megvalósult, és eljött a nagy pillanat.

Fliegl

Idén a FLIEGL egy ponyvás pótkocsit és egy gépszállító trélert mutatott be – fotó: FLIEGL

A FLIEGL a legnagyobb mezőgazdasági pótkocsigyártó, azonban a mezőgazdasági ágazat mellett, a közúti pótkocsik piacán is ismert márka. Ennek kapcsán a kezdetektől fogva, immár 3. éve jelenik meg kiállítóként a Kamion Európa Bajnokságon, a Hungaroringen. Idén a kétszáz m2-es standon egy ponyvás pótkocsit és egy gépszállító trélert mutattak be. A Fliegl az idei szezonra szponzorációs szerződést kötött Kiss Norbival, kétszeres Európa Bajnok kamionversenyzővel, aki a Tankpool 24 Racing Team csapatát erősíti, így a Hungaroringen a cég standját Norbi is többször meglátogatta a rajongók legnagyobb örömére. Norbi egyébként a mezőgazdasági kiállításokon is meg szokott jelenni szponzorcége standján.

„Szeretünk itt lenni a Bajnokságon, mert ez egy kiváló alkalom arra, hogy a cégünket és eszközeinket a klasszikus kiállításoknál kötetlenebb formában ismertessük meg a nagyközönséggel. Mindig remek a hangulat, sok az érdeklődő, remekül érezzük magunkat.” – mondta Páli Döníz, a cég marketingese.

Legin István, a szerencsés utas – fotó: Agroinform.hu

Na de lássuk, milyen érzés egy hatalmas kamionnal száguldani a pályán. Itt állok a depóban, tűzálló kezeslábasba bújva, tűzálló maszkban, bukósisakba talpig beöltözve, szaunázva az árnyékban 27 fokos melegben. Amint a ragyogó napon várakozunk a versenygépünkre, micsoda szerencse, hogy ma éppen hidegfront van. Meg csiklandozza orromat a pályán elkenődő gumi illata, a benzingőz ismerős szaga, a kitörni készülő rengeteg paci erejének dübörgő hangorkánja. Ugyan kit érdekel a perzselő idő, akár szöges fakírágyat is bepréselhetnek az anorákom alá, hiszen a versenyláztól égve a gépemre várakozom.

Bedübörög a nagy vasam, 11-es rajtszámmal kék-sárga Man. Mászás a fej magasságú ajtóba, karnyi vastag bukócső keresztben állja az utam. Katonai terepkiképzést idéző bujkálás után megtalálom a helyem. Még szerencse, hogy a versenykamionok fülkéje alacsonyabb. Az egész gép dübörög, remegése, mint olíva bogyót a koktélpohárban, alaposan beleráz a magas oldalfalú kagylóülésbe. Szinte már biztonsági öv sem kell. De azért még rámkapcsolják a négypontos versenyövet. Csak a kezem és a fejem, ami még mozdulni tud, minden más porcikám együtt remeg a fülkében is dübörgő kitörni készülő 1200 lóerővel.

A vadállat szelíden várja a startot, miközben István készül a menetre – fotó: Agroinform.hu

Gyorsan körbeviszem a tekintetem, ki tudja a száguldás közben mennyire tudok nézelődni. Bukócsövek erdeje, műszerek, kütyük mindenfelé a fülkében. A vezetőülésből kapok egy huncut mosolyt a pilótámtól, köszöntésnek én odakiáltok egy hellót. Persze a mosoly csak a szemeiből tükröződik, hiszen Ő is talpig maszkban, sisakban. Szkafander rajtam, szíven erősebben ver, hajtómű ketyeg, visszaszámlálás, készen állok a kilövésre. Még egyszer megrángatják az övem, és ránk kattan az ajtó.

A stop tábla levonul a szélvédő elöl, gázfröccsök, gurulás ki a depóból. Közeleg a pálya, még épp eljut a tudatomig pilótám kacsintása, aztán feldübörgő hangorkán és porvihar közepette belelapulok az ülésbe. Megremeg a hatalmas vastömeg és elmosódik a táj. Kilövés és már jön is a kanyar. A motorbőgésen is keresztülszűrődik gumijaink visítása, amint az aszfaltra kenődve mindenáron megkísérelnek kapaszkodni a pályába. De ez csak elvétve sikerül nekik, hiszen a tempótól a gép fara mögöttünk állandóan másik ívet követ kissé keresztbe fordítva az 5 tonnás vasat.

Nem, ez a tengely nem törött, ez teljesen normális – fotó: Agroinform.hu

Átléptünk egy új dimenzióba, eltorzul a horizont, a táj, a pálya íve pépesen remeg, és hihetetlen sűrűn követik egymást a kanyarok. Mozdulni esélytelen, csak belső szerveim rendeződnek át, mint egy keményebb hullámvasúton. Igyekszem lelassítani az időt, ahogy Jodie Foster a Kapcsolatban, és koncentrálni a látványra, a kütyük zizegésére, a féktelen erő dübörgő hangjára, a fogaskerekek kattanására váltáskor. Pilótám villám mozdulatokkal pakolgatja a vállával egy vonalban magasodó váltókart.

A gumik szakadatlan visítással tolják a táncoló tömeget. Nincs idő számolni a fokozatokat, nincs idő megsaccolni a tempót a többszörös G nyomástól eltorzult érzékszerveimmel. Az ellenkormányzás szinte követhetetlen, és mégis valami hatalmas kontraszttal hihetetlen nyugalom árad az ezüst overálban mellettem ülő versenyzőmből. Érzem a pozitív sugárzását, amint egyesül a pálya minden négyzet centiméterével, a gépezete minden alkatrészével, utolsó kis csavarját is betéve ismerve manipulálja az időt, a teret körülöttünk. És most mindezt az én kápráztatásomra, olvasóink élvezetére teszi.

A szörnyeteg szívébe betekinteni külön élvezet – fotó: Agroinform.hu

Érti a dolgát, egy életem, egy halálom jó kezekbe ajánlom. Már nem is izgulok, átfut a száguldás mámora, a G nyomás, a versenyhang szimfónia katarzisa minden porcikámon. És áthangolódom, beilleszkedem a pillanat más dimenziójú idejébe. A hangok mélyebbek, gumik sivítása átalakul, elkülönül a fogaskerekek zakatolásától, a műszerek zizegésétől. Lassított felvételen a kormánymozdulatok, a váltások, már tudom számolni a fokozatokat, érzem az engedélyezett maximális 160-as tempót a célegyenesben, és fogom a nekem küldött fejbiccentős, kacsintós gesztusokat. És megszűnnek a fizikai törvények, a sebesség ördöge is megalázkodik, hiába minden próbálkozása, itt a versenyző az úr. Az ő akarata dominál szimbiózisban a hatalmas gépezettel, kezében ez a mikrovilág.

Aztán lassulás és újra a depóban gurulunk, visszazökkenünk a valóságba. Motoros köszöntéshez hasonlóan barátian összeütjük öklünket és tornászokat megszégyenítő akrobata mozdulatokkal kikászálódom a kamionból. Megpaskolom a remegő versenygép oldalát, amolyan „JÓL JÖTTÜNK, VILLÁM” gondolattal. Majd azon tűnődöm, vajon Einstein és Hawking honnan tudta, hogy a sebesség befolyásolja az időt, mikor nem is ültek egy ilyen versenykamionban!?

A versenykamionok adatai:

Motortérfogat maximum: 13.0000 köbcenti + turbó feltöltő,
Erő: 1050-1200 lóerő,
Gyorsulás: 8mp alatt 160km / óra
Nyomaték: 5000 Newtonméter,
Váltó: 16 sebességes félautomata,
Önsúly: 5000 kg,
Erőátvitel: csak hátsó kerékhajtás engedélyezett,
Maximálisan engedélyezett sebesség: 160 km/óra,
Korlátozás nélkül: Kb. 300 km/óra lenne a végsebessége,
A szabályok szerint a fülkének legalább 50 példányban legyártott típushoz hasonlítania kell,
A váznak és a motornak átalakításokkal legalább 100 példányban legyártott szériához kell hasonlítania.

Köszönjük a FLIEGL-nek a meghívót!

Legin István