Nehézgép-szerelő kategóriában 15 ország indult, köztük a magyar lobogó alatt induló Apagyi Bence is. Az idei évben is nagyon szoros volt a verseny, a mezőny nagyon együtt volt. Bence a 14. lett 662 ponttal, az első helyezetthez képest mindössze 8%-kal lemaradva – olvasható a MEGFOSZ közleményében.

A nehézgép-szerelő versenyszám 6 modulból állt, melyeket egy külsős feladatíró álmodott meg és dolgozott ki a versenyszám szponzora által biztosított gépekre. Mindegyik feladat elvégzésére 3 óra állt rendelkezésre a versenyzőknek, a közben használt feladatlapok, műszaki leírások, gépdokumentációk és a pontozó bírókkal való kommunikáció nyelve angol volt.

csapat

A magyar csapat a bajnokságon – fotó: SkillsHungary

„A” modul: A mellékelt angol nyelvű dokumentumok segítségével egy Caterpillar D5R 2XL dózeren kellett hidraulikus méréseket végezni a féknyomásra és kormányhidraulika nyomásra vonatkozóan, valamint a lánctalpas futómű részeit kellett lemérni.

„B” modul: A helyszínen lévő Caterpillar 426F2 kompakt rakodógépen a generált elektromos hibák felderítését és kijavítását követően elektromos méréseket kellett végrehajtani hordozható oszcilloszkóppal. A hibák indításgátló jellegűek, valamint világításrendszerrel kapcsolatosak voltak.

C” modul: Egy szétszerelt 4 hengeres Cummins ipari Diesel-motoron kellett kopottság- és méretvizsgálatokat végezni a helyszínen lévő speciális mérőműszerekkel. Meg kellett állapítani, hogy az egység összeszerelhető-e, majd a motor részleges összeszerelése után (dugattyúk befűzése, hengerfej felszerelése, szelepvezérlés összerakása és beállítása) be kellett állítani adott hengernél a szelephézagokat.

„D” modul: Egy Kamaz tehergépjármű Daimler gyártmányú preparált hátsó hidjának differenciálművét kellett a versenyzőknek leírás nélkül összerakni és beállítani a gyári értékek figyelembe vételével, ezt követően a kúpkerék hajtás csapágy előfeszítését és foghézagát kellett megfelelően beállítani. A versenybírók vizsgálták a ferde fogazású kerekek fogkapcsolódási mintázatát is.

„E” modul: Volvo EC55B gumihevederes mini kotrón a gép hidraulika rendszereinek mérésével fel kellett tárni bizonyos hibákat, majd ezeket a helyszínen lévő szerszámok segítségével kijavítani, hogy a hidraulika rendszer megfelelően működjön.

„F” modul: Volvo L20F homlokrakodó gépen a mellékelt ellenőrző lista alapján el kellett végezni a gép teljes nullrevízióját, majd a közben megtalált hibák és hiányosságok közül a megadottakat ki kellett javítani.

A verseny végeredménye végül az alábbiak szerint alakult:
1. helyezett: Brazília
2. helyezett: Kanada
3. helyezett: USA

gépszerelő

Apagyi Bence a 14. lett, az első helyezetthez képest mindössze 8%-kal lemaradva – fotó: SkillsHungary

Apagyi Bencét kérdeztük élményeiről, tapasztalatairól a versennyel kapcsolatban:

A.B: „Elsősorban köszönök mindent a felkészítőknek. Nagyon szuper volt minden még az ételek is, pedig attól féltem, hogy nem fogok enni, mert nem fog ízleni, de szerencsére nagyon finom volt minden. Most volt életem első repülése is, amit szintén nagyon élveztem és szerencsére az ablak mellé szólt a jegyem, így láttam a magasból a gyönyörű tájakat, melynek a jó időjárás is kedvezett.

Úgy gondolom, mi nehézgép-szerelők egy nagyon jó csapatba kerültünk, nagyon kedvesek és segítőkészek voltak mind a versenyzők, mind a szakértők és a minket segítő személyzet is. Véleményem szerint nálunk rendben zajlott minden, csalásnak a legkisebb jelét se vettem észre. A versenyből azt a tapasztalatot vontam le, hogy a szakmai angolt sokkal jobban át kell néznem, hiszen jövőre szeretnék menni az EuroSkillsre. Nem utolsó szempont a gépismeret sem, nagyon fontos felkészülni előre a lehetséges feladatokra. Amikor már ismeri az ember a gépet meg a programját – és persze jól megy az angol is –, akkor sokkal könnyebb a dolga és a rendelkezésre álló idő alatt el tudja végezni a feladatot.

Terveim szerint szeretnék menni a 2020-as EuroSkillsre is, ezért most nekiállok az angol tanulásának és szabadidőmben szerelgetni, hogy amennyiben én leszek megint a szerencsés, akkor nagyobb eséllyel induljak az éremért!”

WordSkills

Bence a 2020-as EuroSkillsre is szeretne kijutni – fotó: SkillsHungary

Karagity István szervízmérnök (Bence felkészítője) szerint Bencének nagy esélye van a 2020-as EuroSkillsen, hiszen hatalmas versenytapasztalatot szerzett és van még egy éve felkészülni a további feladatokra.

A jövő ében ismét várják a lelkes fiatalok jelentkezését a nehézgép-szerelő kategóriában történő megmérettetésre, akik közül kerül majd ki az a versenyző, aki képviselheti hazánkat a 2020-ban Graz-ban megrendezésre kerülő Euroskills Bajnokságon, ahol ismét szurkolhatunk a nehézgép-szerelő versenyszám magyar indulójának.

A MEGFOSZ köszönetét fejezi ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának az egész éves kitartó szervezőmunkájuk és támogatásuk miatt, valamint, hogy a helyszínen lévő munkatársaik (Csejtei Dorottya, Weiszenburger Dóra, Csiszár Zsófia, Seress Klaudia) minden másodpercben küzdöttek a magyar csapatért.

"Köszönjük a versenyzőket koordináló Team Leader csapatnak is (Baky Dániel, Szalai Dániel és a Szalai Tamás), amiért végig a versenyzők mellett voltak és elhárítottak minden jó szereplést nehezítő akadályt. Köszönjük az Axiál Kft-nek és a Karagity Istvánnak a felkészítést és, hogy végig Bence mellett volt és segítette munkáját.

Ezúton gratulálunk a teljes magyar csapatnak és az elért fantasztikus eredményeiknek és érmeiknek" – írja a MEGFOSZ közleménye.