Nehéz hódítás

Igaz, James Cook már 1772-ben felfedezte a 14 millió négyzetkilométeres Antarktiszt, azonban a rendkívül zord időjárás és a part menti jéghegyek és jégtáblák miatt sokáig váratott magára a meghódítás. Természetesen több felfedezőcsapat partra is szállt, de nem sokáig volt kedvük maradni még a kalandvágyóknak sem.

Elsőként Roald Engelbregt Gravning Amundsennek (1872-1928) sikerült kutyaszánokkal elérni a Déli-sarkot 1911. december 14-én, míg Robert Falcon Scott (1868-1912) csak 1912. január 17-én tűzhette ki a brit lobogót. Sajnos a rosszul felmért logisztika, az élelemhiány, kimerültség és a csontig hatoló hideg miatt a visszaúton Scott március 29-én még írt egy búcsúlevelet, és ezt követően elhunyt, majd a két társa is, Edward Adrian Wilson és Henry Robertson Bowers. Egy következő expedíció bukkant rájuk és a levélre, 8 hónappal később.

Természetesen korábban is voltak próbálkozások, de addig senkinek sem sikerült. Az ír Sir Ernest Henry Shackleton (1874-1922) azonban 1908-ban 156 kilométerre megközelítette a a Déli-sarkot, a mágneses pólust el is érte.


Az első járművek elérik a Déli-sarkot

Egész biztosan nem ezek voltak az első járművek az Antarktiszon, amiket partra tettek, ellenben ez a 7 darab speciálisan átépített traktor jutott el oda, ahová Amundsen és Scott is, azaz a Déli-sarkra.

1958. januárjában, az Antarktiszról küldött táviratában Sir Edmund Hillary a következőket írta: "A puha hó és a nagy magasság ellenére a Fergusonok nagyszerűen teljesítettek, és a rendkívüli megbízhatóságuk tette lehetővé a pólusra való utazásunkat".

Az 1891-ben, Angliában alapított Massey Manufacturing Co. már kezdetektől fogva a Brit Birodalom meghatározó mezőgazdaságigép-gyártója volt, amely 1953-tól használja a Massey Ferguson márkanevet.

A Ferguson TE-20 típust 1946-1948 között gyártották, 2 literes, 4 hengeres benzinmotorral és 4+1 fokozatú, nem szinkronizált, kézi kapcsolású sebességváltóval. A teljesítmény 20,7 LE volt, a szériakivitel önsúlya 1251 kg, tengelytávja 177 cm. Ekkor még sem fülkével, se motortérburkolattal nem rendelkezett (más gyártók sem), ellenben volt 540 fordulatos, hátsó kardánkihajtás.

A TE-20 típusból két év alatt nem kevesebb mint 48 ezer darabot gyártottak, amelyek eljutottak a Brit Nemzetközösség piacaira is. Az expedícióban is szereplő dízel változatok 2,1 literes, 4 hengeres, 34 lóerős motorral készültek 1951-56 között, és a TEF-20 típusjelet kapták.

traktor

Ferguson TE-20 – fotó: www.tractordata.com

traktor

Ferguson TEF-20 – fotó: www.tractordata.com

A nagy küldetés

Összesen 7 darabos Ferguson traktorflottát – 4 db TE-20 benzines és 3 db TEF-20 dízel – használtak az 1955-58-as Commonwealth Trans-Antarktiszi Expedícióban, amelyet Edmund Hillary vezetett. A traktorok különleges felkészítése és átalakítása Új-Zélandon történt. Néhányat féllánctalpasra alakítottak át, elöl kormányozható sítalpakkal, míg az új-zélandi csapat többi járművét mindkét oldalon egy-egy plusz (hord)kerékkel és teljes lánctalpakkal szerelték fel, amelyeket az antarktiszi expedícióhoz fejlesztett ki.

Mindkét esetben a lánctalpak könnyen levehetőek voltak és könnyű körülmények között a vontatókat normál kerekekkel és gumiabroncsokkal használhatták. A zord sarkvidéki hideg és hóesés ellen fémvázas, de részben ponyva anyagú fülkét is építettek. A motort szintén ponyvatakarókkal védték. Ezt leszámítva a traktorok teljesen hétköznapiak voltak – kettőt még egy szabványos mezőgazdasági hidraulikus homlokrakodó-szerelékkel is elláttak az ellátmány be- és kirakodásához.

A Ferguson vállalatnak rendszeres időközönként jelentéseket küldtek, amelyek szerint a traktorok megbízhatónak és hatékonynak bizonyultak. Képesek voltak felkapaszkodni 7 százalékos jeges lejtőn, ahol ember csak hágóvassal tud feljutni, valamint -23 °C-os körülmények között is működtek. Hillary vezetésével ezek a traktorok eljutottak a Déli-sarkra: az első járművek, amelyeket egészen addig vezettek, és ez volt Scott kapitány óta az első szárazföldi utazás a sarkig.

1958. január 4-én érték el céljukat, amelyről Hillary így számolt be: "Fergusonjaink több mint 1250 mérföldet (2000 km) tettek meg havon, jégen, hasadékokon és hóviharon keresztül, és az első járművek voltak, amelyek elérték a Déli-sarkot".

A traktorokat otthagyták az amerikai kutatók számára. A Hillary csapata traktorainak egyikét később hazaszállították Új-Zélandra, majd a későbbiekben a többi brit Transzantarktiszi Expedíció-járművet is, amelyek az új-zélandi Christchurchben található Canterbury Múzeumban vannak kiállítva.

traktor Déli-sark

Immár amerikai használatban az átépített traktorok (1957) – fotó: www.usap.gov

Forrás: www.masseyferguson.com