Jó másfél éve írtunk már a benzinnel működő gépek nagy problémájáról, most az őszi kerti munka szezon végére ismét megkérdeztük a szakértőt, milyen újdonságokra bukkantak, hogyan védhetjük eszközeinket, érdemes-e üzemanyag-stabilizátort használni, ha hónapokon át nem fogjuk beindítani.

Mi a probléma az E10-es benzinnel?

A kormány 2020. január 1-ével csatlakozott a környezetbarát E10-es benzint használó államokhoz, ez az üzemanyag ma már igen népszerű és minden hazai töltőállomáson elérhető. A rendelet előírja a 95-ös oktánszámú benzin bioetanol részarányának minimum 6,1%-os szintjét, a dízel esetében pedig ez már 8,2%-ra emelkedett. Az új üzemanyagkeverék járművekre és kerti gépekre gyakorolt hatását azóta többen is vizsgálták.


Ez viszont akár súlyos károsodást is okozhat a gépekben. A bioetanol és a benzin álló állapotában különválik, és az etanol bezselésedik, amellyel eltömíti az üzemanyagrendszert. Más esetekben a gumitömítéseket és minden gumiból készült alkatrészt tesz tönkre. Érdemes tehát előre gondolkodni és megelőzni a bajt! De hogyan?

Mik a tapasztalatok?

Telefonvégre kaptuk Lengyel Sándor vállalkozót, aki kerti kisgépekkel foglalkozik, és nevezhetjük akár ezen gépek szakértőjének is. Kíváncsiak voltunk, több mint másfél év elteltével, kibővült tapasztalatokkal és sok megfigyeléssel a háta mögött mit tanácsol a kerti munkát végzőknek.

Sándor első reakciója határozottan az: "A legjobb megoldás, ha nem használnak 95-ös benzint. Sajnos ezt tudom tanácsolni." Arra a kérdésünkre, hogy folyamatosan 100-as tankolását javasolja-e, vagy csak a téli leállás utáni utolsó tankolásnál, akkor hozzátette: "Folyamatosan 100-as javaslok, abból nincsen probléma. Kaptunk már olyan visszajelzéseket más forgalmazóktól is, hogy találkoztak olyan 95-ös benzinnel is, amelyben nem 10, hanem 14% bioetanol is volt. Az nagyon sok. Rossz tulajdonsága az etanolnak, hogy sajnos feloldja a vizet is, ha az üzemanyagba bekerült. Minden része a gépnek, ami gumiból készül, pl. a karburátor gumimembránja, üzemanyag-csövek idő előtt tönkremennek tőle. Ezért én elsősorban azt ajánlom, aki teheti, ne 95-öst tankoljon. De ne csak a kerti gépekbe, hanem a saját autójába sem."

Milyen megoldások létezhetnek még?

Többen arra esküsznek, hogy elég az utolsó, téli leállás előtti tankolásnál 100-as benzint tankolni. Érdemes a tankolt E10 üzemagyagot ezért 30 napon belül felhasználni.

Illetve, akinek belefér, a leállás előtt nem csak letakarítani a gépet és beállítani a garázsba, ponyvával lefedve, hanem előtte a benzint is leengedve belőle pihenőre küldeni.

Benzinmotoros fűnyíró

Benzinmotoros fűnyíró – fotó: Pixabay

Sándor hozzáfűzte, hogy üzemanyag-stabilizátorral nem foglalkozott, nincs vele kellő tapasztalata, mivel ő alapvetően kerti gépekkel foglalkozik, a felhasználók visszajelzéseit veszi alapul. Pár hónapig nem használt láncfűrészt nem tudott a használója beindítani tavasszal. A szerelőnél megállapították, hogy a karburátor gumimembránja egyszerűen tönkrement, amíg a gép használatlanul állt. Így ki kell cserélni a tömítést, vagy adott esetben akár a komplett karburátort. A szakértő szerint jobb az ilyen eseteket eleve elkerülni.

Ha mégis úgy van vége a szezonnak, hogy a gépben maradt a 95-ös benzin, akkor még mindig használhatunk üzemanyag-stabilizátort. Ezek az adalékok egyre népszerűbbek, számos márka kapható már a kereskedelemben. Megakadályozzák az üzemanyag összetételének megváltozását, vagyis "tartósítják". Ráadásul egyes adalékok égéstér-tisztító hatáúak is.

Amennyiben lehetséges, érdemes havonta egyszer a téliesített gépeket is beindítani egy kis időre. így megelőzhetőek a lerakódások a karburátorban és az üzemanyagrendszerben.

Csak két hónapra állítod le? Akkor is!

Az üzemanyag-stabilizátor nem csak a kerti gépeinkhez (fűkasza, fűnyíró, motoros fűrész) használható, hanem minden olyan benzines géphez, amely minimum 2 hónapig állni fog. Legyen az motorkerékpár vagy nyári autó (pl. cabrio).

Az üzemanyag-stabilizátor előnyös tulajdonságai:

  • Üzemszünetben megőrzi az üzemanyag-rendszer állapotát
  • Megkönnyíti a motor újraindítását a tartós üzemszünet után
  • Megőrzi az üzemanyag minőségét
  • Hozzájárul a gazdaságos üzemanyagfogyasztáshoz
  • Eltávolítja a kondenzált vizet és a jégkristályokat az üzemanyagból
  • Növeli az oktánszámot