A nehéz munkagépek által okozott talajnyomás talajtömörödést okoz, ami pedig károsan hat a gyökérzónára, és a megtaposott útvonal környékén ennek eredményeképpen kisebb hozamra számíthatunk.

A dániai egyetem tanulmánya szerint ha mindig előre kijelölt és azonos közlekedő utakat használunk a kertészeti kultúránkban, akkor összességében növekedik a termésátlag az adott területen. A termésnövekedés mértéke azonban függ a talaj típusától, valamint a növénykultúra fajtájától.

Szántóföldi tesztek

A tanulmányhoz az adatokat 2013 és 2016 közötti dániai kísérletek során gyűjtötték, ahol a hagyományos gyakorlatot – miszerint a gépek tetszőleges útvonalon közlekedtek földterületen -, valamint a kontrollált közlekedést – ahol a gépek csak meghatározott útvonalakon közlekedhettek a táblán – hasonlították össze.

A kísérlet helyszíne két különböző talajadottságú dániai organikus farm volt, amelyek azonos zöldséget termesztettek, mint például káposztát, krumplit, céklát és tököt. A kutatás során a termés mennyiségét, a gyökérzóna fejlettségét és méretét, valamint a talaj nitrogéntartalmát vizsgálták rendszeresen.

talaj

Dán kutatók talajvizsgálat közben

A kontrollált közlekedés előnyei

Az eredményekből azt láthatjuk, hogy növénykultúrától és talajtípustól függően 27-70%-kal nagyobb az átlagos termés ott, ahol a munkagépek csak meghatározott útvonalakon közlekedhetnek a táblában, a gyökértömeg mérete pedig 2-25-ször nagyobb ugyanitt.

A nitrogéntartalom és a potenciális nitrogénmineralizáció néhány esetben nagyobb volt a kontrollált közlekedés esetében, de a legtöbb esetben azonos mértékű volt, ugyanakkor a kutatók nem találtak negatív hatást a kontrollált közlekedés alkalmazásakor.

Összességében kijelenthető, hogy ha minden egyéb feltétel azonos, akkor érdemes alkalmazni a fent bemutatott módszert, mert növekedik a gyökértömeg és ezzel együtt a termésmennyiség is.

Forrás: futurefarming.com

Ajánljuk a témában további cikkeinket:

A nagy mennyiségű leesett csapadék után, milyen eszközökkel tudjuk betakarítani az adott kultúrákat? Az eddigi tapasztalatok a jövőre sem ígérnek kíméletesebb időjárást. Készüljünk fel, és előzzük meg a belvíz kialakulását!

Gumiabroncsba integrált nyomás- és állapotellenőrző rendszerrel csökkenthetjük a talajtömörödést