Egy hampshire-i agronómus 490.000 mérföldnél tart az ő Isuzu Trooper-jével. A gazda szemrebbenés nélkül állítja, hogy nem cserélné el haszongépjárművét semmi pénzért, hiszen a hosszú évek alatt sosem hagyta cserben a terepjáró.

Andy Gay 1997-ben kapta első céges autóként a szóban forgó Isuzu Trooper-t, amikor a kocsi 18 hónapos volt, és éppen 27.000 mérföldet (43.452 km) mutatott az órája. Andy-nek a munka és a sok terepszemle során annyira megtetszett a terepjáró, hogy ahogy lehetősége nyílt rá, 2001-ben azonnal megvásárolta az autót.

Isuzu Trooper LS

Gyártási év: 1997
Futott: 490.000 mérföld, azaz 788.580 kilométer
Motor: 3.1 literes Isuzu Turbo Diesel
Hajtómű: 5 sebességes kézi váltós

Az Isuzu-t 1997- óta napi használatban tartja a gazda, sőt szinte napi szinten terményt is szállított vele. "Ez idő alatt mindössze egyszer merült fel probléma a terepjáróval." - emlékezett vissza Andy - "...és mindössze egy ékszíjcserére volt szükség ahhoz, hogy 20 perccel később újra úton legyünk."

A figyelemre méltó járműben azóta is az eredeti motor és a váltó dolgozik, sőt, az első  kuplung-cserére is csak tavaly került sor először!

undefinedFigyelembe véve a futásteljesítményt, szinte csoda, hogy alig kellett eddig pótalkatrészek költeni! A legnagyobb kellemetlenséget a hátsó tengely kopása okozta, de miután Andy Gay keresgélt egy kicsit a helyi szervizműhelyek bontott alkatrészei között, talált olcsó "donort", mindössze 300 £-ért (123.000.- Forint ma). Ezért az árért új tömítést is kapott a befecskendező szivattyúhoz.

Az autó hosszú élettartamának titka a gondos karbantartás, amit Andy az egyik helyi autószervizre bízott. A lelkiismeretes autószerelő mesterek a terepjáró teljes átvizsgálása mellett minden 6000 mérföld (10.000 km) után olajcserét hajtottak végre, valamint ellenőrizték a fékbetéteket is. Figyelemreméltó a kocsi kipufogórendszere is, ami szintén eredeti.undefinedMeglepő módon az alváz sem rohad - és még csak most kezdtek jelentkezni néhol a felületi rozsdásodások. "Egy-két helyen az első szélvédő körül a fényezés kezd felhólyagosodni, ez minden esztétikai hibája." Ez a megkíméltnek tűnő állapot nem is lenne olyan hihetetlen, ha nem egy munkára fogott kisteher gépjárműről lenne szó...

"Nem szoktam rendszeresen lemosni és nem tartom rendszeresen garázsban."-vallotta be a gazda. "Az utak a szántóföld és a telep között gyakran nagyon sárosak és alig járhatóak."

"Képzeljék el, hogy ennyi idő alatt hányszor érte a kocsit a sós tengervíz-permet, amikor a nyílt kompon keltünk át Isle of Wight-ra."

Az új terepjáró a poros nyomába sem ér

Andy Gay gondolt a jövőre - és arra, hogy szeretett "munkatársa" - akármilyen csoda-járgány - mégsem működhet örökké. Ezért pár éve megvásárolt egy új terepjárót az egyik utolsó 3 literes Isuzu Troopers szériából. "Ezt az új autót már most kenterbe verte a régi Isuzu" - csóválta a fejét Andy. "Két év alatt nyilvánvalóvá vált, hogy már több probléma lépett fel a használat során, mint az eredeti Isuzu-nál a 17 év alatt. "Múltkor úgy otthagyott a földes út szélén, hogy azt sem tudtam, mihez kezdjek. Egyszer csak a motorvezérlő rendszere összeomlott."-panaszkodott a gazda.

Visszatérve az "öreg Isuzu" érdemeihez: A történet érdekessége még, hogy a Trooper-t egy ideig Andy biodízellel használta, ám miután a kormány megszüntette az erre járó adókedvezmény, ezért a gazda visszatért a dízel tankolásához.  "Nem igazán befolyásolta az üzemanyag-fogyasztást a biodízel üzemanyagra való áttérés. Nem láttam különbséget."

Nem is lehet más egyebet hozzátenni a történethez befejezésképpen, mint hogy sok-sok további hasznosan megtett kilométer kívánjunk a terepjárónak és gazdájának egyaránt!

James Andrews cikkéből fordította és átdolgozta: Igric Dominika