A világautó

Ez az egyik gépkocsi, amit a világ minden részén ismernek (a másik a Hilux), több mint 190 országba jutottak el és azok külbirtokaira is. Egyetlen földrész kivétel talán, az Antarktisz.

A történet még 1951-ben indult, a koreai háború idején, amikor a Toyota elhatározta, hogy az amerikai Willis Jeep mintájára egy könnyű, olcsó terepjárót tervez és gyárt. Az ötlet bevált, 1955-ben már a második széria jelent meg. Igaz, évtizedekig csak betűkkel és számmal jelölték a típusokat, bár kezdettől létezett a Land Cruiser elnevezés, nem számított úgymond „brand“-nek marketingértelemben.

A Land Cruisereknek számtalan változata született, ponyvatetős, zárt kivitel, platós pick-up, rövid és hosszú tengelytávval, különféle motorokkal stb. Hamar népszerűek lettek a gazdák, a kutatók, erdészek, vadőrök körében, de a világ számos hadserege is rendszeresítette, és ott voltak és vannak a mai napig az ENSZ, a Nemzetközi Vöröskereszt és számos segélyszervezet flottájában is.

Toyota terepjáró

Az új alváz

A nagy változás valamikor 1978-1980 között kezdődött, amikor egy önálló, egyre inkább személyautós terepjáróvá kezdték áttervezni a Land Cruisert, csak 5 ajtós karosszériával és hosszú tengelytávval. A rövid, 3 ajtós változat a nálunk ismeretlen Toyota Blizzard lett.

Ugyanakkor az 1968-ban megjelent, addig csak hátsókerék-meghajtással gyártott pick-upot is alapjaiban megújították, és 1978 óta már 4x4-es változatban is gyártják. Előtte a Hiluxot is szinte csak típusjelölésekkel illették (betű és szám). A nagy változás ekkortájt indult, mind a Land Cruiser, mind a Hilux útjai és típusimidzse, piaci stratégiája kezdett különválni. Igaz, az első terepes Hiluxok sok műszaki tartalmat örököltek az akkorra kifutóvá váló Land Cruiser pick-upokból.

pick up

A modellváltás nálunk inkább jövőre várható, míg a világ sok más piacán már idén nyár végén elkezdődött

A Magyarországon jelenleg még kapható Land Cruiser 2018-ban jelent meg, 200-aas szériajelzéssel. A modellváltás nálunk inkább jövőre várható, míg a világ sok más piacán már idén nyár végén elkezdődött. Az új Land Cruiser a TNGA-alapra (Toyota New Global Architecture) épül – egy újfajta alvázkonstrukció –, ez akár 200 kg önsúlycsökkenést tesz lehetővé, míg a benzineseknél kb. 100 kg a súlycsökkenés. Továbbá a gépkocsi tömegközéppontja 28 mm-rel alacsonyabbra és 70 mm-re hátrébb került, javítva a stabilitást és súlyelosztást.

A 300-as szériában a 2,8 literes, 4 hengeres turbódízelmotor maradt ugyan, de áthangolták. Teljesítménye 204 lóerőre növekedett, amit 3000-3400 fordulat/perc tartományban ad le, míg forgatónyomatéka 500 newtonméter lett, 1600-2800 fordulat között. A Stop-Start üzemmód széria lett, a 6 fokozatú, automataváltós kivitel gyorsulása 9,9 másodpercre csökkent, ez 3 másodperccel jobb, mint a kifutó modellé, míg végsebessége eléri a 175 km/órát. Igaz, a terepjárók nem erről szólnának, fontosabb érdem, hogy a szén-dioxid-kibocsátás 18 gramm/km értékkel javult, 192 g/km-re.

Piactól függően már van egy 3,5 literes, V6-os, duplaturbós benzines változat is 415 lóerővel és 650 newtonméter nyomatékkal, sőt kínálnak 3,3 literes, V6-os duplaturbós dízelt is 309 lóerővel és már teherautóba illő, 700 Nm nyomatékkal, hozzá 10 fokozatú, automata váltóval.

A vontatókapacitás egységesen 3,5 tonna, fékezett vontatmánnyal. A menetsabilitást aktív, elektronikusan szabályozott felfüggesztés növeli mind közúton, mind terepen (E-KDSS - Electronic Kinetic Dynamic Suspension), „kiiktatva“ a stabilizátor rudazatokat elöl-hátul.

A Toyota Land Cruiser 300 szériában állandó összkerékmeghajtással készül, de kétfokozatú osztóművel, valamint első, hátsó és középső, kapcsolható differenciálzárakkal!

A gépkocsik 18 vagy 20 collos felnikkel szereltek, kiviteltől függően. A szabad magasság legalább 230 mm, az első terepszög 32, a hátsó 26,5 fok. Az aktív biztonsági rendszer adaptív tempomattal, ütközésre figyelmeztetéssel, éjszaka is működő gyalogosérzékelővel, kerékpáros-érzékelővel egészült ki. Nem hiányozhat a vontatmánystabilizáló, lejmenetvezérlés, aktív vonóerő-szabályozás és stabilitásprogram sem.

Meg kell még említeni a 360 fokos kamerarendszert is (piac- és kivitelfüggő). A rögzítőfék már elektronikus működtetésű.

Toyota SUV

A küllem egy hangsúlyosabb, szögletesebb forma benyomását kelti

A küllem egy hangsúlyosabb, szögletesebb forma benyomását kelti, de a legnagyobb változás a gépkocsi orr-részét érinti. A LED-es nappali menetfények és projektoros fényszórók is más karaktert adnak. A hátsó rész már inkább egy családi kombira hasonlít, elegáns és méretes felnyíló hátsó ajtóval. Az ajtók nyitása-zárása kulcs nélkül történik, és változatlanul kapható lesz 7 személyes utastérrel is. Felszereltségtől függően a hátul utazóknak is egy-egy érintőképernyős monitor áll rendelkezésre (kivéve középen) a menet közbeni szórakozáshoz.

A fedélzeti elektronika gyorsabb szoftvert kapott, és egyaránt kapcsolódhat az Apple CarPlay® és az Android Auto™ rendszerekhez. A navigációs rendszer (piacfüggő) 3 évig díjmentesen frissül, felhőalapú rendszerből, és alkalmas Google online keresésekre, közlekedési információkat ad, kereshetünk vele parkolóhelyet, éttermet, benzinkutat, de a várható időjárást is lekérdezhetjük. Az automatikus segélyhívó szintén rendelkezésre áll.

Forrás: www.global.toyota/en