Egyre gyakrabban fordulnak elő a hírekben erdőpusztulások, erdőírtások és illegális farkitermelés, főleg a világ szegényebb régióiban. Az Európai Unió ugyancsak következetes álláspontot képvisel ezekben a kérdésekben, és igyekszik minden eszközzel fellépni a negatív gyakorlatokkal szemben. Kiemelten globális szinten, hiszen az erdők elsősorban nem Európában vannak kitéve az emberi tevékenységekre visszavezethető kockázatoknak. A következetesség jegyében ugyanakkor természetesen az EU határain belül is rendet kell tartani.

Az Európai Unió és hazai erdőtörvény az erdőgazdálkodók javát szolgája a környezetvédelem mellett - fotó: Pixabay

A hazai erdőtörvénynek is az elsődleges célja az erdők védelme, mely három fontos tényezőn alapszik: erdők mennyiségi és minőségi védelme, a kitermelt erdők szakszerű felújítása, illetve az illegális fakitermelés visszaszorítása. Ha valaki például engedély, jogosultság nélkül épít házat erdő területén, vagy szakszerűtlenül végez fakitermelést, esetleg elmulasztja az erdőfelújítási határidőket, akkor az erdészeti hatóság az illetőt előbb vagy utóbb megbírságolja.

Néhány példa a kiróható bírságtételekre:

  • erdőfelújítási határidő elmulasztása: 30 - 60 ezer Ft/ha/év
  • engedély nélküli fakitermelés: 20 ezer Ft/köbméter
  • faanyagszármazás-igazolási szabályok megsértése: 50 ezer Ft – 15 millió Ft
  • erdő engedély nélküli igénybevétele: helyreállítás elrendelése esetén: 1,5 – 18,0 millió Ft/ha, fennmaradás engedélyezése esetén: 5,0 – 60,0 millió Ft/ha

Az erdőtörvény ugyanakkor egyre könnyebben teljesíthető elvárásokat támaszt az erdőgazdálkodókkal szemben. Az erdőgazdálkodási tevékenységek nagy részét megalapozó körzeti erdőtervek összeállítása egyre inkább az erdőgazdálkodó javaslatai alapján történik. Emellett az erdőgazdálkodó tág jogszabályi keretek között bármikor, eljárási díj fizetése nélkül kérheti annak módosítását.

A körzeti erdőterv által megalapozott erdőgazdálkodási tevékenységeket az erdőgazdálkodó egy egyszerű bejelentést követően rövid időn belül megkezdheti. Az erdőfelújításhoz kapcsolódó jogszabályi elvárások jelentősen csökkentek, az erdészeti hatósági engedélyeztetési eljárások nagy része megszűnt, vagy egyszerű bejelentési eljárássá alakult, és a legtöbb esetben díjmentesen kezdeményezhető.

A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás tehát a tervezett tevékenységek és a kialakult állapotok időben történő legalizálása, valamint a gazdálkodással szemben támasztott minimumelvárásoknak a mielőbbi teljesítése. Az erdészeti hatóság elmarasztaló határozataiban bírságként előírt összegek végén ugyanis jellemzően sok nulla található. Ráadásul a kirótt bírság megfizetése adott esetben a kötelezettségek teljesítése alól sem mentesít.