A miniszter megnyitó beszédében hangsúlyozta, stratégiai kérdés a magyar mezőgazdaság versenyhátrányának leküzdése. A területhasznosítás, a termelési színvonal az elkövetkező 10-15 év alatt el kell hogy érje az Európai Unió fejlett országainak szintjét, ezzel Magyarország agrárgazdasága 20 millió ember ellátására lesz képessé tehető. Hozzátette: az agrárminisztérium feladata, hogy minden segítséget megadjon a magyar mezőgazdaság, a gazdatársadalom és a vidéki polgárság megerősödéséhez.

A Magyar Termék és a Hazai Termék védjegyről szólva a miniszter kiemelte: ezek a tanúsítványok megbízhatóságot is jelentenek a magyar emberek számára. A védjegy feladata a termékek kiemelése, hiszen ezzel a megkülönböztetéssel hívható fel a figyelem a magyar minőségre. A védjegyes termékek megvásárlásával az emberek támogatják a helyi gazdaságokat, erősítik a város-vidék kapcsolatát, emelik az élelmiszerellátás színvonalát, ugyanakkor környezetbarát döntést hoznak és értékes munka végtermékét veszik meg. A védjegy emellett összefogást is jelent, mivel a konkurens cégek a közös ügy mentén képesek az együttműködésre.

AGÓRA

Nagy István: a védjegyek megbízhatóságot jelentenek a magyar emberek számára – fotó: Pelsőczy Csaba

A miniszter hangsúlyozta, hogy az élelmiszergazdaságnak a jövőben meg kell felelnie az indokolt környezetvédelmi elvárásoknak, felelősen kell gazdálkodnia a természeti erőforrásokkal, törődnie kell a vidék értékeivel, de nem tévesztheti szem elől a jövedelmező termelést és a globális versenyhelyzetet.

Emellett cél az élelmiszerbiztonság stabilizálása, a magyar élelmiszerek egyik kiválósága pontosan abból ered, hogy ellenőrzött és nagyon szigorú szabályrendszer alapján történik minden forgalomba hozatal – mondta Nagy István és hozzátette: továbbra is a célok között szerepel az ország GMO-mentességének fenntartása.

AGÓRA

"Az élelmiszergazdaságnak a jövőben meg kell felelnie az indokolt környezetvédelmi elvárásoknak" – fotó: Pelsőczy Csaba

Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője ismertette, hogy a kft. 2006-ban azért alakult meg, hogy eredettanúsító védjegyével segítse a magyar áruk könnyű és egyértelmű azonosíthatóságát, növelje a magyar termékek iránti keresletet. A társaság jelenleg 164 védjegyhasználó partnerrel rendelkezik, csaknem 4000 védjegyes termékük van, a védjegyhasználó cégek pedig 1300 milliárd forint bevételt realizáltak tavaly és 32 ezer munkavállalót foglalkoztattak.

A Budapesti Gazdasági Egyetem Marketing Intézetének 2017-es kutatása szerint az áruk eredetét megnéző megkérdezettek 94 százaléka ismeri a Magyar Termék védjegyeket, 88 százalékuk pedig már vásárolt is ilyen jelölésű terméket. A védjegy üzenete – magyar és ellenőrzött – eljut a fogyasztókhoz, hiszen a származási helyet megnéző megkérdezettek 71 százaléka a Magyar Termék védjegyes árut megbízhatóbb eredetűnek tartja a többi terméknél.

Benedek Eszter kitért arra is, hogy a Magyar Termék idén továbbfejleszti védjegyrendszerét, a tanúsítórendszer elismertségére támaszkodva  létrehozza a Kiváló Termék védjegyet.