A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe kilencféle égetett szeszes ital - gyomorkeserű, vodka, whisky, pálinka, likőr, vermut, rum, gin és brandy - forgalmát vizsgálta. Ezek összesített forgalma 2020. december és 2021. november között meghaladta a 124 milliárd forintot, amely 18 százalékos bővülést jelent az előző év azonos időszakához képest - olvasható az mfor.hu cikkében.
Az égetett szeszes italok forgalma meghaladta a 124 milliárd forintot — fotó: pixabay.com
Elképesztő mennyiség: közel 219 ezer hektoliter égetett szesz került a vásárlók kosarába
A korábbi periódushoz képest mintegy 19 százalékos növekedéssel a legnagyobb bevételt a gyomorkeserűk érték el, ami több mint 34 milliárd forintot jelent. A mennyiségi eladásuk is 13 százalék feletti emelkedést mutat, így az meghaladta az 52 ezer hektolitert.
A második legnagyobb forgalmat érte el a szeszes italok között - a több, mint 31 milliárd forintnyi értékben vásárolt vodka, amely értékben 15 százalékos, volument tekintve pedig 11 százalékos növekedést jelent a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint.
Egyre népszerűbb a gin
Főként a fiatalok körében egyre divatosabb a gin, a gin-tonic koktél nagyon népszerű és menő ital lett. A gin forgalma mennyiségben 39 százalékkal, értékben pedig 53 százalékkal gyarapodott, így a vizsgált kategóriák közül a legnagyobb mértékű erősödést vívta ki magának. A fogyasztók több mint 5 ezer hektoliter gint vásároltak, közel 4 milliárd forint értékben.
A fogyasztók több mint 5 ezer hektoliter gint vásároltak egy év alatt — fotó: pixabay.com
Whisky, pálinka, likőrök - a növekedés itt is jelentős
A szeszesital-kategóriák átlagát a whisky növekedése is meghaladta – több mint 18 és fél milliárd forintos forgalmat ért el, amely 21 százalékos bővülést jelent értékben, mennyiségben pedig 17 százalékos növekedés tapasztalható.
A pálinka szegmensben is több mint 14 milliárd forintos forgalmat regisztráltak, ez mennyiségben 10, értékben 14 százalékos növekedést takar.
A pálinkával azonos mértékben növekedett a likőrök forgalma: értékben 14, mennyiségben 10 százalékkal. Egy év alatt több mint 9 és fél milliárd forintért vásároltunk közel 22 ezer hektolitert ebből az italféléből.
Minden szegmensben növekedés volt tapasztalható — fotó: pixabay.com
A rum és a brandy forgalma is erősödött
A rum forgalomgyarapodása is jelentős volt: értékben 19, mennyiségben 13 százalékos, ami több mint 4 és fél milliárd forintos forgalmat jelent.
A brandy piaca 17 százalékkal erősödött, ezzel 5 és fél milliárd forintot tesz ki. A hazai fogyasztók a megelőző, azonos időszaknál 12 százalékkal több - mintegy 11 ezer hektoliter - brandy-t tettek a kosarukba.
A vermutfélékre viszont arányait tekintve nem költöttünk annyit, csupán 2 milliárd forintot, ami értékben 12, mennyiségben 6 százalékos piacbővülést jelentett.
Továbbra is a gyártói márkák a meghatározók: megközelítik az értékbeli forgalom négyötödét minden szegmensben - a legmagasabb az arányuk a gyomorkeserűk körében.
A fenti számok a kiskereskedelmi forgalmat tükrözik, azaz ebben nincsenek benne sem a vendéglátás, sem az otthoni pálinka és likőrfőzés adatai.