Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az Európai Unióban 44 százalékkal, az USA-ban 38 százalékkal emelkedett 2022 augusztusában az egy évvel korábbihoz képest.

A világpiacon:

  • a cheddar sajt értékesítési ára (FOB Óceánia) a 2022. 41. héten 17 százalékkal,
  • a sovány tejporé 4 százalékkal,
  • az ömlesztett vajé 3 százalékkal emelkedett,
  • míg a teljes tejporé 6 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához mérten.

tej

A nyerstej termelői ára az Európai Unióban 44 százalékkal, az USA-ban 38 százalékkal emelkedett 2022 augusztusában az egy évvel korábbihoz képest – fotó: pixabay.com

Magyarország

Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 192,93 forint/kilogramm volt 2022 szeptemberében. A nyerstej felvásárlása 2022 szeptemberében az előző havi mennyiségtől 5 százalékkal, a 2021. szeptemberitől 7 százalékkal maradt el.

2022 szeptemberében a nyerstej kiviteli ára 221,58 forint/kilogramm volt, az előző havihoz képest 5 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva 79 százalékkal emelkedett.



Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 szeptemberében az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:

  • a trappista sajt (+89 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós tej és a tehéntúró (egyaránt +73 százalék),
  • az adagolt vaj (+71 százalék),
  • a natúr joghurt (+70 százalék),
  • a kefir és az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (egyaránt +69 százalék),
  • a tejföl (+68 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej (+67 százalék),
  • a gyümölcsös joghurt (+63 százalék),
  • az ömlesztett sajt (+58 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+57 százalék),
  • valamint a natúr vajkém (+33 százalék) értékesítési ára

sajt

A tejtermékek ára jelentősen emelkedett – fotó: pixabay.com

A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett:

  • a trappista sajt (+95 százalék),
  • a 100 grammos 80 százalék zsírtartalmú adagolt vaj (+87 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+67 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+62 százalék)
  • és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+6 százalék) fogyasztói ára.