Nagyon elszállt a hazai tejtermékek ára, amelyek közül sokaknál leginkább a legkedveltebb magyar sajtnak, a trappistának a drágulása verheti ki a biztosítékot - írja az index.hu

sajt

Az AKI adataiból kiderül, hogy a belföldi gyártás évről-évre emelkedik: tavaly 19 500 tonna trappistát állítottunk elő, egy évvel korábban ez a mennyiség még 17 600 tonna volt – fotó: pixabay.com

Az áremelkedés hátterében több tényező áll

Szautner Péter, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács feldolgozói társelnöke az Indexnek azokról a tényezőkről beszélt, amelyek az áremelkedés hátterében állhatnak.

Egy év alatt 89 százalékkal emelkedett az Agrárközgazdasági Intézet október elejei adatai alapján az átlagos feldolgozói átadói ár a trappista sajtok esetében

– mondta a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács feldolgozói társelnöke.

A trappista egyedi gyártási technológiával készül, ahogy egyedi a kiszerelési formája és az érlelési ideje is.  Jellegzetes, de mégsem túl karakteres ízével sokféleképpen felhasználható - lényegében ez teszi a legkedveltebb és legismertebb félkemény sajtféleséggé hazánkban. Magyarországon hosszú évtizedek óta a legnagyobb mennyiségben előállított sajtféleség. Az AKI adataiból kiderül, hogy a belföldi gyártás évről-évre emelkedik: tavaly 19 500 tonna trappistát állítottunk elő, egy évvel korábban ez a mennyiség még 17 600 tonna volt.


A tejfeldolgozás nagyon sok energiát igényel

A tejtermékek gyártása redkivül energiaigényes: a fűtés, a pasztőrözés, a késztermék tárolásakor nélkülözhetetlen hűtés az energiaárak drasztikus megemelkedése miatt soha nem tapasztalt költségnövekedést eredményezett. Ehhez adódik hozzá:

  • a csomagoló- és adalékanyagok extrém árnövekedése
  • a feldolgozóipari önköltségelemek (logisztika, vegyszer, munkaruha, szennyvízköltség stb.) kiszámíthatatlan emelkedése
  • a folyamatosan gyengülő forintárfolyam, ami jelentősen tovább drágítja egyes anyagok és szolgáltatások árát
  • a hazai alapanyag, a nyerstej termelői árának éves szinten történt 65-70 százalékkal való emelkedése
  • a takarmányárak megduplázódása
  • az üzemanyagok árának emelkedése
  • az élőmunka-költség növekedése

Szautner Péter szerint költségek növekedése csak úgy gazdálkodható ki, ha a tejtermelő és a tejfeldolgozó azokat tovább tudja terhelni az ellátási lánc következő szereplője felé. Ez annyit jelent, hogy végül ezek a költségek valamennyi tejtermék esetén a fogyasztói árakban is megjelennek.

trappista

A trappista sajt sokféleképpen felhasználható – fotó: pixabay.com

Csökken a megvásárolt mennyiség

Az év első felében a tej, a vaj, illetve a trappista sajt értékesítése szinten tartotta magát, de júliustól kezdve már érezhető némi lassulás, a tejtermékek jelentős részénél esik a fogyasztás, ez alól egyetlen kivételt talán a hatósági áron kapható 2,8 százalék zsírtartalmú UHT-tej képez.

Az előző évekhez képest 5 százalékkal csökkent a tejfől és a túró belföldi értékesítése, 13 százalékkal pedig az ömlesztett sajtoké.

Szautner Péter elmondta: a magas fogyasztói árak miatt törvényszerű, hogy csökken a tejtermékek fogyasztásának mennyisége.  Ha a bérek növekedése nem tart lépést az áremelkedéssel és a háztartások reáljövedelme csökkenni kezd, akkor az élelmiszer-fogyasztás összetétele is megváltozhat. Lesznek olyan termékcsoportok amelyek fogyasztása jobban, míg lesznek olyanok, amelyek majd kevésbé sínylik meg ezt a tendenciát. A fogyasztás csökkenése a tejtermékek közül először a magasabb minőségű, drágább, bio, prémium stb. tejtermékeket érintheti, míg a legtöbb háztartás által fogyasztott termékkategóriák fogyasztása csak kisebb mértékben változhat meg.