Hónapok óta tudjuk, hogy Magyarország mentesül a EU által elfogadott orosz olaj importtilalma alól, valamint az is kiderült, hogy Magyarország mentesül az olajársapka alól.

Holoda Attila az mfor.hu-nak adott interjút, amelyben az üzemanyaghelyzetet elemezte. Az energiapiaci szakértő többek között elmondta, hogy láthatóan a benzinárstop fenntarthatatlan, az ellátási problémák miatt mára inkább bosszankodást okoz és úgy véli januártól biztosan kivezetik.

Holoda kitér arra, hogy a nyomott árak miatt az ország üzemanyag-fogyasztásának mennyisége jelentősen megnőtt, több mint 20 százalékkal emelkedett a tavalyihoz képest, ugyanakkor a Molnak egyedül kellene ellátni a benzinkutakat, miközben a hatósági árak bevezetése előtt csupán a 70 százalékukat szolgálta ki.

Az orosz olajra kivetett európai embargó hatásait elemezve az energiapiaci szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a Mol az üzemanyag-ellátást két finomító, a százhalombattai és a pozsonyi összehangolt működésével állítja elő.

"Ez például azt jelenti, hogy míg a pozsonyi finomító több benzint, addig a százhalombattai több dízelt termel. A problémát pedig az fogja jelenteni, hogy az olajtermékekre vonatkozó embargó életbelépését követően az orosz alapanyagból finomított termékekkel tilos lesz az országok közötti kereskedelem. Így a Mol két EU-s országban működő finomítójából nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem, hiszen például a pozsonyi finomítóból nem szállíthat Magyarországra benzint, onnan nem elégítheti ki majd az itteni fogyasztók igényeit" – mondta Holoda Attila.


"Hiába jön vezetéken keresztül orosz nyersolaj a Mol finomítóiba, ha az embargó kifejezetten megtiltja az orosz olajból előállított üzemanyagok országok közötti forgalmát. Ez azt jelenti, hogy míg a Mol eddig ellátásilánc-menedzsmenttel optimalizált a finomítói között, az embargó életbelépését követően ezen eljárása tilalom alá esik, ami tovább fokozhatja az ellátási problémákat" – tette hozzá a szakértő.

Indexkép: Pxfuel