A Nuffield Universal traktorokat 1948-tól gyártotta a Morris Motors mezőgazdasági részlege, ami később a The British Motor Corporation Limited leányvállalata lett. A márkanév William Morristól – Nuffield 1. vikomtjától származik, aki a  Morris Motors alapítója volt. Amikor Lord Nuffield címmel tüntették ki, elhatározta, hogy a faluja – az oxfordshire-i Nuffield nevét választja a cég mezőgazdasági termékeinek márkaneveként.

Nuffield Universal történelem

A brit kormány 1945-ben - a második világháború utáni helyreállítási terv részeként - megkereste a Nuffield céget, és azt javasolta, hogy tervezzenek és gyártsanak egy teljesen új brit traktort. A megkeresést követően a Morris Motors Limited alelnöke, Sir Miles Thomas 1946-ban jelentette be, hogy Nuffield traktorokat fognak gyártani.

1946 májusára gyártottak egy traktor prototípust, az év vége előtt pedig további 12 prototípus is készült. A tényleges gyártást 1948-ban tudták csak megkezdeni az acél hiány miatt. A  Nuffield Universal traktort annak az évnek a decemberében a Smithfield Show-n mutatták be, A traktorok "Pappy Orange", azaz élénkvörös-narancssárga színben készültek. A bemutatott modellek a Nuffield Universal M4 és a háromkerekű M3 voltak,  ezeket oldalszelepes Morris Commercial négyhengeres benzines teherautó motor hajtotta. Az Universal PM4 volt az első dízelmotoros Nuffield, ezeket 48 LE-s Perkins P4 (TA) motor hajtott.

traktorPhotographs by Radosław Drożdżewski (User:Zwiadowca21), CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Az ötvenes évek eredményei

1952-ben a Morris Motors a British Motor Corporation (BMC) része lett, amely az Austin és Morris társaságok egyesülésével alakult meg. 1954-ig megtartották a Perkins motort, amit akkor lecseréltek egy 45 LE-s BMC dízel motorra a traktort pedig 4DM-nek nevezték el.  A BMC OEA2 motor egy 4 hengeres, 3,4 literes dízel volt, 45 lóerővel.

1957-ben mutatták be a BMC motor 3 hengeres változatát- de ez nem volt olyan sikeres, mint ahogy remélték.

A hatvanas évek új modelljei

1961-es Smithfield kiállításon 2 új modellt mutattak be a Nuffield 3/42 és a 4/60 3,8 literes, 60 lóerős motorral. 1963-ban a gyártás egy új gyárba a skóciai Bathgate-be költözött, ahol már egy jelentősen átdolgozott termékpalettát indítottak el. A Nuffield 10/42 és 10/60 új 10-es/2-es hátrameneti sebességváltót kapott-

A BMC Mini traktor 1965-ben mutatkozott be , amit a Ferguson Research Ltd. tervezett a BMC számára. Ez a traktor a Ferguson traktorokhoz hasonló kialakítású volt -  948 cm3-es dízel-, vagy 1622 cm3-es benzinmotorral szerelve.

1969-ben a BMC holding-társasága, a British Motor Holdings egyesült a Leyland Motor Corporation-nel, amely szintén a Standard Triumph és a Rover tulajdonosa volt, így British Leyland lett. A traktorgyártás Nuffield néven 1969-ig folytatódott, amikor is a traktorokat átnevezték Leyland Tractors névre és az addig ismert festést lecserélték a Leyland vállalat új kéttónusú kékjére.

A vég kezdete

A Leyland traktorokat 1981-ben eladták a Marshalls-nak, és a gyártást áthelyezték Gainsborough-ba. A színséma tovább változott: krémszínűre és barnára. Aztán 1985-ben a Marshalls felszámolás alá került, és a traktorgyártást eladták a Bentall Simplexnek.

A Nuffield-traktorok legtöbb változata még ma is  létezik, az emberek a márka iránt érzett szeretete és hűsége miatt.

Erre a 70 éves traktorra még mínusz 30 fokban is lehet számítani

Bármilyen hihetetlennek tűnik, de az alábbi videó tanúbizonysága szerint ez a veterán korú  Nuffield Universal traktor a hosszas állás és a dermesztő hideg ellenére is azonnal indul. Ráadásul a hókotrásban is megbízható társnak bizonyul.

Miért indul télen nehezebben a dízel üzemű jármű ?

Sokan szoktak azon vitatkozni, hogy melyik motor típus a jobb: a benzines kontra a gázolajos. Nos, télen nehezebb a dízelmotor mellett kiállni, hiszen ezeket jobban megviseli a hideg, mint a benzines Otto-motorokat.

A nehezebb indulás okai:

  • Maga az üzemanyag - a gázolajban paraffin szabadul fel 0 fok alatti hőmérsékleten. Kis mennyiségben még csak zavarossá teszik a gázolajat, nagyobb mennyiségben már nagyobb kristályok formájában fennakadnak az üzemanyag szűrőn és eltömítik azt.
  • Ritkán indítod be az autót/traktort, az üzemanyag még a nyári időszakban került a tankba. Az üzemanyag-forgalmazók november derekán állnak át a téli időszakban használt, direkt a nagy hidegekre kifejlesztett gázolajra, ami olyan adalékanyagokat tartalmaz, ami mínusz húsz fokig hatékonyan megakadályozza a paraffin kristályok növekedését. Tehát, ha nyáron tankoltál utoljára és alig használod a kocsit bizony előfordulhat, hogy megmakacsolja magát a hidegben.
  • Csoda-adalékokat használsz, mert azt olvastad, hogy ezek segíthetnek az extrém hidegben. Nos, nem mindig vezetnek célhoz, mert a megfelelő elkeveredés miatt a paraffin kristályok összecsomósodva az adalékanyaggal  lerakódást képeznek az üzemanyagtartály alján.  Ha ez valamiképpen bekerül az üzemanyag-ellátó rendszerbe tönkre is teheti azt.
  • Ritkán vagy nem is cserélsz üzemanyagszűrőt – a tankban év közben kicsapódó nedvesség a nagy hidegben a szűrő befagyását okozhatja.
  • Gondot okozhatnak az elöregedett izzítógyertyák és a rossz állapotú akkumulátor is.