Valószínűleg nincs annál bosszantóbb érzés, mint amikor aratás közben hibásodik meg a kombájn… de van, amikor kiderül, hogy egy pár ezer forintos alkatrész miatt történik mindez, ami ráadásul még magával visz a sírba egy-két komolyabb egységet is. Tehát nagyon fontos, hogy a gép tökéletesen fellegyen készítve a szezonra, ráadásul olyan alkatrészekkel, amelyek biztos forrásból származnak, és nem kell kormányra dőlve imádkoznunk, hogy csak ezt a nyarat húzzák ki valahogy. Ehhez pedig vagy az kell, hogy legyen a gépünkhöz megfelelő dokumentáció, amit azért használni is tudunk, hogy a robbantott ábrák útvesztőiből kitaláljuk mire is van szükségünk, vagy egyszerűen irány a márkaszerviz, gyári alkatrészekkel.

A szakértő munka legalább annyira fontos mint a gyári alkatrész – fotó: Agrotec Magyarország Kft.

Az Agrotec Magyarország Kft. tapasztalatai szerint alkatrészrendelés esetén a katalógusok használatának hiányossága miatt, a pontos beazonosítás szokott problémát okozni. Sokszor előfordul, hogy egy alkatrésznek több cikkszáma is van és a megfelelő kiválasztásához tudni kell a gép felszereltségét, alvázszámát vagy gyártási dátumát.

Jelentős árkülönbségekkel találkozhatunk a piacon,

azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a gyártó által ajánlott eredeti alkatrészek gépeinknek használati idejét hosszabbítják meg, és mi lehet fontosabb a gazdálkodók számára, minthogy berendezéseik kiváló és problémamentes munkát végezzenek. A minőségi problémák ellen úgy lehet a leghatékonyabban védekezni, hogy a hiba megjelenését követően azonnal jelezzük azt a gyártónak, hiszen itt előfordulhatnak öntési, méretezési, vagy akár illesztési problémák.

Az egyik legfontosabb tényező, hogy az alkatrészek időben megérkezzenek – fotó: Agrotec Magyarország Kft.

Ha egy berendezés nagyobb egységének cseréjére, vagy felújítására kerül a sor, fontos a környező alkatrészek alapos átvizsgálása, továbbá a hibát okozó tényezők pontos felderítése ahhoz, hogy a beépített, új egység hibátlanul tudjon működni. Ritkán fordul elő géptípusokra kifejezetten jellemző, rendszeresen visszatérő hiba, viszont ha mégis felmerül ilyen jellegű probléma, azt minden esetben a gyártó igyekszik kampányszerűen a saját költségére megoldani.

Cégünk optimális raktárkészlettel dolgozik, ezért a forgó cikkek jelentős részét azonnal ki tudjuk szolgálni, de természetesen előfordulhat, hogy a kért alkatrész nincs készleten, ilyen esetben viszont többféle rendelési móddal is segítjük partnereinket. A New Holland alkatrészek esetében kettő rendelési módot különböztetünk meg, gyors és normál. Az alkatrészek gyors rendelési módban 1-2 munkanap, normál rendelési módban 3-5 munkanap alatt érkeznek meg, attól függően, hogy CNHi melyik raktárában érhetőek el. Persze előfordulhat, hogy a kért tételek, a CNHi raktárában sem állnak rendelkezésre, ilyenkor igyekszünk más alternatív beszerzési forrásból, minél előbb hozzájutni az alkatrészekhez – mondta Bíró Alpár, az Agrotec Magyarország Kft. alkatrész-osztályvezetője.

A gyári alkatrészek útja végigkövethető – fotó: Axiál Kft.

Az Axiál Kft. meglátásai alapján a gépek tudásának fejlődésével a javításuk, és már egy-egy alkatrész beazonosítása is komoly szakértelmet, gyakorlatot kíván. A leggyakrabban a szériaszám tartományokhoz kötött alkatrészek kiválasztásakor hibáznak a vásárlók, hiszen sokan figyelmen kívül hagyják a katalógus jelzéseit, melynek következményeként nem a megfelelő alkatrész érkezik. A legjobb megoldás, ha a rendelés rögzítése előtt még utoljára egyeztetésre kerül a szükséges alkatrész az adott vevőszolgálat szakképzett kollégáival.

A kereskedő számára is nagy segítség, ha jól ismerjük a katalógusokat, hiszen ha előzetesen sikerült kikeresni az alkatrészt, már csak egy végső ellenőrzés szükséges. Ha valaki esetleg tartózkodik az online katalógus használatától, természetesen adott a lehetőség, hogy az alkatrész-katalógust az alvázszám megadását követően papírformában is megrendelje. A hibázás lehetősége így is megvan, ám ha megbeszéljük igényeinket a kereskedővel, a téves rendelés lehetősége minimálisra redukálható.

A legjellemzőbb meghibásodások a kopóalkatrészek időszerű elhasználódásaiból következnek be. Természetesen a nem rendeltetésszerű használatból, vagy éppen a szervizintervallumok elnyújtásából fakadóan, akár komoly meghibásodások is bekövetkezhetnek. Ilyen esetekben a gép értékéhez képest elenyésző költségekről beszélünk, mely akár hosszabb időre is lehetetlenné teszi a munkavégzést. A berendezések üzemeltetése során körültekintően kell eljárnunk, valamennyi kopóalkatrész állapotát meg kell vizsgálnunk a betakarítás megkezdése előtt, hogy az aratás zökkenőmentesen, hatékonyan menjen végbe.

Az alkatrészeken feltüntetett jelölések a származási helyet is tartalmazzák – fotó: Axiál Kft.

A CLAAS kizárólagos magyarországi képviselője az AXIÁL Kft, mely a lehető legkedvezményesebb alkatrész beszerzési lehetőséget biztosítja partnerei számára. A jelenlegi piaci helyzetben mindig lehet találni olyan szereplőt, aki tudna egy olcsóbb megoldást, még ha ez nem is mindig gyári minőséggel párosul. Ilyenből sok van, de olyan ellátóból, aki egy kézből tudja a gyári feltételek melletti garanciákat és a gépekhez szükséges minőségi szintű ellátást és a beépítéshez szükséges szakszervizt, olyan csak egy van jelenleg, az pedig a hivatalos márkaképviselet. Aki ezt a szolgáltatást választja, az kihasználhatja azon előnyöket, amelyeket az aratási időszakban a gépeinkhez extraként biztosítunk a rugalmas rendelkezésre állásban, vagy a legjobb szervizháttér elérhetőségében – nyilatkozta Juhász-Nagy László, az AXIÁL Kft. alkatrész termékmenedzsere.

Gépünk meghálálja az eredeti alkatrészeket  – fotó: Agro-Békés Kft.

Az eredeti gyári alkatrészek többlépcsős minőségi teszten mennek át, mielőtt a vásárlóhoz kerülnének, ezért a gyártó garanciát vállal minőségükre – tudtuk meg az Agro-Békés Kft.-től. Azonban a garancia feltétele, hogy az alkatrészeket szakszerviz építse be a gyártó cég előírásainak megfelelően.

Ha alkatrészvásárlás esetén több helyről is kérünk árajánlatot, tisztában kell lennünk azzal, hogy jelentős árkülönbségre csak után gyártott alkatrészek esetén számíthatunk, ezek beszerzése viszont nem javasolt, mivel nem szavatolt minőségűek. Alkatrészrendelés esetén általában elég az adott géptípus pontos azonosítása, hiszen ezzel lehet a tévedés lehetőségét minimálisra csökkenteni, és a rendelési folyamat gyorsaságát és egyszerűségét biztosítani.

Egyáltalán nem jellemzőek a típus és márka szerinti meghibásodások, hiszen a cégek szigorú minőségbiztosítási rendszerek mentén gyártják és ellenőrzik termékeiket. Az esetlegesen előforduló hibákról pedig azonnal visszajelzés érkezik, így lehetőség van azokat rögtön javítani, a termékeket pedig a legmagasabb minőségi elvárások szerint továbbfejleszteni.

A gépek fejlődése az alkatrészek számát, és bonyolultsági fokát is növelte  – fotó: Agro-Békés Kft.

Alkatrészrendelés esetén cégünk kétféle szállítási módot kínál ügyfelei számára. Expressz szállítás esetén az alkatrész a rendelést követő munkanapra érkezik meg, a normál szállítás esetén pedig 3-4 munkanap az érkezési idő. A „lassabb” szállításhoz természetesen egy kedvezőbb ár is társul. Ha az alkatrész nem található meg a CASE IH raktáraiban, akkor előfordulhat, hogy többet kell várni, ilyenkor egyedi szállítási határidőt adunk meg ügyfeleink számára. A hosszabb várakozási időt idényjellegű készletezéssel igyekszünk elkerülni, hiszen a gyors alkatrész kiszolgálás a mezőgazdaságban kiemelten fontos – nyilatkozta az Agroinform.hu-nak Királyszéki Győző, az Agro-Békés Kft. vevőszolgálati vezetője.

Ha a jövőben aratással kapcsolatos berendezést vásárolna, tekintse meg az Agroinform.hu oldalán található Apróhirdetéseket, illetve szemezgessen nemzetközi Géppiac-ajánlataink között.