Rajtuk kívül még a Fendt szállt be tavaly a gyártók sorába és egyre többet lehet hallani a fehérorosz Gomszelmas modernizált szecskázóiról is, amelyek legutóbb Törökországban és Brazíliában mutatkoztak be. A Fendt tavaly adta át a 100. Katana 65-ös szecskázót és két új típussal debütált az Agritechnica-n. Az évente előállított és piacra kerülő magajáró szecskázók fele a Claas logóját hordozza. Az idén százéves Claas már 40 éve gyárt magajáró szecskázót és a gépei eljutnak valamennyi földrészre. Több mint 30.000 db Claas Jaguár szecskázó készült eddig. A legfőbb piaci szereplők körében - amelyek rendszerint más betakarító gépek gyártásában is érdekeltek - a nagy értékű magajáró szecskázógépek piaci szempontból fontos gyártmánynak számítanak, ezért folyamatosan fejlesztik azokat. Az elmúlt időszakban új feladatokat kaptak a szecskázók a biogázüzemek nyersanyagellátásában és az energiaültetvények betakarításában is nőtt szerepük. Az elmúlt két évben a legtöbb gyártó megújította a szecskázó családját.

Új korszerűbb motorok és hajtások

A korszerűsítések érintették a motorokat, amelyek teljesítménye folyamatosan növekszik. Jelenleg az európai piacon kapható magajáró szecskázók motorteljesítménye 380 és 1075 LE (281 és 793 kW) között változik. 400 LE alatt egy és 900 LE felett is csak egy típus szerepel a kínálatban. E két teljesítményhatár között azonban több lépcső is megtalálható a gyártók többségénél. A kisebb (400-500 LE-s) és a közepes (500-600 LE-s) típusokat főleg a nagyobb családi és a kisebb társas vállalkozások vásárolják, az ezeknél nagyobb (600-800/1000 LE-s) teljesítményű változatok pedig a bérvállalkozók és nagyobb társas vállalkozások igényeire készülnek.

A legtöbb szecskázóban a szigorúbb környezetvédelmi normákat Eur Stute IIIa, ill. a TIER 4i (interim) teljesítő környezetbarát SCR (AdBlue) katalizátoros, vagy EGR+VGT+DOC+DPF füstgáz szűrős motorok találhatók, amelyek nemcsak a dinitrogénoxidok (NOx) és a kén levegőbe jutását minimalizálják, ill. csökkentik a levegőbe kerülő széndioxidok és szénmonoxidok mennyiségét, hanem 4-7 %-kal kevesebb üzemanyagot is fogyasztanak. A fajlagos fogyasztásukra a 200 g/kWh a jellemző. Mindez nem elhanyagolható előny, amikor nagy lökettérfogatú és magas órás fogyasztású motorokról van szó. A kétmotoros konstrukciókat feladták a gyártók.

A motorszállítók között a legnagyobb motorgyárak találhatók. A Mercedes Benz hathengeres soros és V elrendezésű nyolchengeres motorokat szállít a Claas-nak, de a Fendt és a Krone szecskázóiban is megtalálhatók a Mercedes motorok. Új motorszállítóként jelent meg az utóbbi időben a piacon a MAN és az MTU motorgyár. A MAN 600 és 1100 LE közötti teljesítményű V elrendezésű motorokkal látja el részben a Claas és részben a Krone szecskázóit. Az MTU a kisebb teljesítményű Krone szecskázók motorjainak a szállítója. A John Deere a sajátgyártású Power Tech hathengeres soros motorjait építi be a szecskázóiba egy, a legnagyobb teljesítményű típus kivételével amelynél az amerikai Cummins a beszállító. A New Holland is saját, az anyacégéhez, a Fiat Industrialhoz tartozó FPT (Fiat Powertrain Technologies) motorgyár motorjait használja egy kivételével, amelybe még Caterpillar motor kerül.

Az évi 240.000 SCR katalizátoros motort előállító FPT is új beszállítónak számít. A Caterpillar kiszorulni látszik erről a piacról. Egyre több szecskázóba építenek be V-elrendezésű 8-12 hengeres motort, amelyek kisebb beépítési hosszat igényelnek. A zömében hengerenkénti négyszelepes, Common Rail rendszerű elektronikus vezérlésű motorok lökettérfogata 9 és 24 liter között változik. A legkorszerűbbek az egy liter lökettérfogatból akár 43 LE-t is szolgáltatnak, míg a más motoroknál ez az arány csupán 35-36 LE/lit. A két teljesítményszintű (Power Boos) vezérlés és az Eco üzemmód a legtöbb szecskázó motornál megtalálható, egyes gyártók terhelésarányos automatikus motorszabályozást is használnak (Dynamic Power, X-Power, DTM). A szecskázók általában egy műszakra (8-10 órára) elegendő (900-1400 lit) üzemanyagot képesek magukkal vinni, de a legtöbb típusnál póttartály(ok) beépítésére is van mód.

A járószerkezet hajtásában jellemző a kétfokozatú hidrosztatikus hajtás, amely 0-20(22) km/h munkatartományban, ill. 0-40(42) km/h vándorlási sebességtartományban fokozat nélküli sebességállítást tesz lehetővé. A John Deere szecskázókon - eltérően a többitől - automata Power Shift sebességváltókat alkalmaznak (ProDrive). A megnövelt végsebesség szükségessé teszi a hátsó kormányzott tengelyek rugózását is. A járószerkezetet több szecskázónál is hidraulikus kerékmotorokon keresztül hajtják meg. Az összkerékhajtást a Fendt Katana szecskázó kivételével opcionális lehetőségként kínálják a gyártók.

Mivel a szecskázók saját tömege zömében 10.000 és 15.000 kg közé esik, ezért a gyártók nagy felületi felfekvésű gumiabroncsokkal szerelik fel azokat, ill. központi guminyomás-szabályzót is kínálnak a gépekhez, ezáltal csökkentve a talajterhelést. A legnagyobb hajtási energiát igénylő szecskázódob meghajtása valamennyi típusnál közvetlenül a motorról történik. Jellemző a hajtásláncok egyszerűsödése, valamint a behordószerkezet behordási sebességének és ezáltal a szecskahossz fokozatmentes központi szabályozása a hajtásrendszeren belül. A hajtáslánc a legtöbb gépen lehetővé teszi a szemroppantó hengerek kiiktatását, ill. a gépek egy részével a szecskatovábbító dobóventilátor fordulatszámának szabályozását is.

Változások a szecskázó egységeknél

A szecskázók nagyobbik részénél négy behúzóhenger végzi a termény rendezését, előtömörítését és megfelelő előtolással a szecskázódobba adagolását. Erre a feladatra a Krone klasszikusan és újabban a Fendt is hat (3 pár) behúzóhengert alkalmaz. Ez utóbbiaknál a hosszabb úton több idő áll rendelkezésre az anyag előtömörítéséhez és rendezéséhez (továbbá az idegen anyagok leválasztásához) de vitathatatlanul drágább megoldást jelentenek. A behordószerkezet átömlési keresztmetszetei az új gépeknél szintén növekedtek, amelyet a felső leszorító hengerek nagyobb kitérése tesz lehetővé. Az új fejlesztések a behúzóhengerek öntisztulására is kellő figyelmet fordítottak.

A behordószerkezet sebességének fokozatmentes szabályozásával a legtöbb szecskázónál 3 és 20 mm között változtatható a szecskahossz, amelynek felső értéke a kések számának változtatásával 30-40 mm-re növelhető. A behordószerkezet szabályozására különböző mechanikus, vagy hidromechanikus hajtásokat (Comfort Cut, Ivloc, AutoLoc, Dual-Drive HydroLoc) alkalmaznak. A szecskázódobok mérete növekszik. A nagy teljesítményű szecskázóknál a dob szélessége meghaladta már a 800 mm-t, az átmérője pedig a 700 mm-hez közelít, vagy meg is haladja azt. Ezzel a gyártók a dob áteresztőképességét kívánják fokozni. A szecskázódobok késelrendezésére a kétsoros V-forma a jellemző, a John Deere azonban - a nála továbbra is bevált - négysoros sakktáblaszerű késelrendezés mellett teszi le a voksát.

A szecskázódobban elhelyezhető kések száma tovább nőtt, a számuk 12 és 56 db között változik az egyes típusoknál eltérően. Ezekkel a késszámokkal 1000-1200 f/mint fordulatszámmal a szecskázódobok 7000 és 30.000 közötti vágást végeznek percenként. Ezért nagy hozamú silókukorica, vagy takarmánycirok betakarításában képesek akár 250-300 t/h-ás produktív teljesítményre is. Több szecskázónál mód van komplett dobcserére is, ezt a legtöbb gyártó a magas késszámú ún. „biogázdob" esetében ajánlja, amellyel 3-5 mm-es szecskázás valósítható meg. Forradalmi változásokat ígér a teljes kukoricanövény betakarításánál a korábbi hengeres szemroppantók helyett a kúpos-tárcsás szemroppantók (V-Cracker, Kernel Star) alkalmazása, amelyekkel a szemroppantás hatékonysága 2-3 szorosára növelhető.

Ezt a rendszert alkalmazza már a Fendt, a John Deere és a Krone, míg a Claas és a New Holland a különböző átmérőjű és bordaszámú szemroppantó hengerek beépítésének lehetőségeivel, ill. a fordulatszámuk változtatásával igyekeznek növelni a hatékonyságot. Az anyagáram biztonságos továbbításában fontos a szerepe a kifúvó torony aljába beépített gyorsító dobnak (vagy dobóventilátornak), amelynek a teljesítményét a gyártók a lapátozás konstrukciójának módosításával, illetve a fordulatszámának terhelésarányos változtatásával igyekeznek növelni. A New Holland az új FR típusú szecskázóival 40 %-kal növelte meg a gyorsítódob teljesítményét a konstrukció módosítása és fluiddinamikus vezérlése révén (VariFlow).

A nagy tömegáram és a nagy (10-15 km/h) munkasebességek az anyagátadás, ill. szállítójárművek töltésének automatikus szabályozását igénylik. Erre kínál megoldást a Claas az AutoFill és a New Holland az IntelliFill automatikája révén, amelyek követik a szecskát fogadó szállítójármű kocsiszekrényének térkitöltését és ennek megfelelően automatikusan mozgatják a szecskázó kifúvótornyát. Ezzel a szecskaszállító járművek kihasználása számottevően növekszik, miközben az átadási veszteségek minimálisra csökkennek.

Vezetőfülke és irányítás

Az új szecskázókon kivétel nélkül jó kilátással bíró tágas vezetőfülke található, amely nagyobb komfortot és ergonómikusabb kezelést biztosít a gépkezelő számára. Állítható kormányoszlop forgatható, légrugózott kényelmes vezetőülés és jobb kézre telepített kezelőelemek, multifunkciós joystick szolgálják a vezetőt. Az új gépek fejlettebb GPS és ISOBUS kompatibilis fedélzeti elektronikával (Cebis, Telematic, I-Can, Green Star, Intelli View) rendelkeznek, amelyek a szecskázó főbb (motor, járószerkezet, szecskázó berendezés stb.) egységeinek beállítási és üzemelési paramétereire vonatkozóan adnak folyamatos tájékoztatást, ezentúl a különböző kormányzási (automata, sorvezetős, renden vezető stb.) módok programozására, ill. kiegészítő (hozammérő-, nedvesség-, beltartalommérő, stb.) szenzorok jeleinek feldolgozására is használhatók.

Ezek között megtalálható a Quantiméter és CropMeter hozammérő, a szecska beltartalmi összetevőit meghatározására alkalmas Crop Controll, VIR Big és Harvest Lab, a kukorica érettségét megállapítani és az optimális szecskahosszat beállítani képes Auto Scan berendezések. Szinte valamennyi gyártó kínál a gépével a komplett betakarítási folyamatot dokumentálni és adatátvitelre képes (Harvest Doc, Agro Map, Telematics, Field Nav, PLM-Desktop, GSM Boksz) fedélzeti berendezést és szoftvert is. A legtöbb gépen megtalálható az automata vészmegállító berendezés is (Direct Stop), amely akkor aktivizálódik, ha a szecskázókő-, ill. fémdetektora bejelez.

Adapterek

A szecskázók adapterei között a rendfelszedők szélessége tovább növekedett, a sztenderdnek számító 3 m-es felszedők mellett a 3,8 (Easy Flow 3805) ill. 4,2-4,5 m munkaszélességű rendfelszedők egyre nagyobb számban kerülnek alkalmazásra. A szálastakarmányok a teljes gabonanövények egymenetes betakarításához használatos vágóasztalok már nem csak alternáló kaszával, hanem tárcsás vágószerkezettel is elérhetők, akár 6 m feletti munkaszélességgel is (Direct Disc, XDisc stb.)

A silókukorica és takarmánycirok betakarításához a gyártók elsősorban a sorfüggetlen betakarító adaptereiket (Orbis, Kemper, EasyCollect stb.) ajánlják, amelyek munkaszélessége 4,5 m-től már 10,5 m-ig, terjed, és 6-tól 14 sorig képesek a széles sortávú kultúrákat betakarítani. Új adapterként jelentek meg az energetikai faültetvények betakarítására alkalmas berendezések (HS-2), amelyekkel az ültetvény két sora takarítható be. Az adapterhez automatikus talajfelszínkövető automatikákat (AutoContour, AutoFloat, stb.) is ajánlanak a gyártók, amelyekkel alacsony tarlóra vágható a takarmánynövény.

Az új fejlesztésű magajáró szecskázógépek főbb műszaki jellemzői