Ismeretes, hogy az európai hagymapiacon az árak alacsonyak, viszonylag stabilak, ami annak a következménye, hogy hatékony, intenzív technológiák alkalmazására tértek át a termelők. Csak az maradhat versenyben, aki elfogadható minőséget és olcsón termel. A kiváló minőséghez már magas szintű marketing tevékenység is kell, hogy magasabb árfekvést érjenek el. Az elmúlt időszak jellemzője a termelés csökkenése mellett az export visszaesése. Az elmúlt évtized új jelensége Magyarországon az import hagyma megjelenése, évente 8-10 ezer tonna olcsó holland, német és osztrák hagymát hoznak be az importőrök. Számos negatív hatás érte a hazai termelőket, melyek végül területcsökkenéshez - korábban 5-7 e. ha-on termeltek hagymát – és az import megjelenéséhez vezettek. A vegyszer- és energia árak emelkedése, szélsőséges időjárás (belvíz, aszály), a piaci kiéleződött verseny ellenére voltak, akik tudtak technológiát fejleszteni – TÉSZ-ek, akik beszállítói az áruházláncoknak és jelentős export tevékenységet is folytatnak. Akik elmaradtak a fejlesztésekkel és ezért drágán termelnek, most váltást fontolgatnak. Egyedüli lehetőség számukra a biotermesztés, ha továbbra is hagymával kívánnak foglalkozni. A termelés és az értékesítés jellemzői: Ebben az évben már május 10-én megindult az áttelelő vöröshagyma értékesítése, a piacon párhuzamosan lehetett kapni import vöröshagymát és áttelelőt. Az érett áttelelő vöröshagyma június 15-e után jelent meg a hazai piacokon. A dughagymás hagyma júliusban, a magról vetett augusztusban volt kapható. A vöröshagyma termőterülete 2006-ban 2000 ha volt, a hozamok (áttelelő hagyma 20-30 tonna/ha, dughagymás vöröshagyma 16 tonna/ha, magról vetett vöröshagyma 45 tonna/ha) , ami gyengébb eredmény az előző éviekhez viszonyítottan. A rendkívül sok téli csapadék miatt a vetések későn kezdődtek, a terület jelentős csökkese miatt kevesebb hagyma termett az országban, a felmérések alapján kb. 80.000 tonna. Európában és így Magyarországon is 2004-ben csúcstermés volt vöröshagymából, ezért az akkori értékesítési árak alacsonyabbak voltak. Jelenleg Európában 180-250 €/t a vöröshagyma nagybani ára mérettől és minőségtől függően. A vöröshagyma felvásárlási ára Makó környékén 50-70 Ft/kg, ami valamivel magasabb az európainál (185-260 €/t), a fehér és lila hagyma ára 100-120 Ft/kg. A fokhagyma ára 180-300 Ft/kg között alakult, a mérettől és a szezontól függően, ami azt bizonyítja, hogy a minőségi többlet megmutatkozik az árakban is. A makói dughagymás hagyma 90 %-a 15-20 év óta szárítva került értékesítésre főként nyugat-európai felhasználóknak. A makói szárítmány kiváló minőségű, de a gyengébb minőségű olcsó Egyiptomból, Kínából és Indiából származó szárított vöröshagyma nagy konkurenciát jelent a nemzetközi piacokon. A szárítmány iránti igény a forgalmazók szerint az utóbbi időben csökkent. Kereskedelmi problémák Minden minőségvédelmi, ellenőrzési rendelkezés a magas színvonalon termelő, jó árut előállítót védi. Így a 2005. évi XXXVIII. Törvény alapján a növényvédelmi igazgatás keretén belül működő Zöldség-Gyümölcs Minőségellenőrzési Szolgálat is. Feladatuk a friss fogyasztásra illetve felhasználásra alkalmatlan árú forgalmazásának betiltása. Sem a nemzetközi szabványnak, sem Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak nem felel meg az áruházakban helyenként előforduló nem megfelelő árukezelés a hagymafélék esetében a csírás, hiányzó buroklevelek, romlóhibás egyedek magas száma. Elharapózott a nem megfelelő termék megjelölés, pl. import vörös- és fokhagymát hazai árúként forgalmaznak, illetve a fogyasztó megtévesztésére alkalmas módon jelölnek. A megtévesztéssel visszaélnek a magyar termék jobb minőségének közismertségével. A hazai előállítású hagyma esetében elsősorban hiányos jelölés, a méretre való válogatás hiánya, helytelen osztályba sorolás fordul elő. A szélsőségekbe esően ingadozó értékesítési árak sok termelőt meggondolásra késztetnek, de a térségben többtízezer ember szeretne továbbra is megélni a hagymafélék termesztéséből, ha erre a megváltozott körülmények lehetőséget biztosítanak számukra. Elsősorban integrálódniuk kellene, illetve a termesztési technológiát nemzetközi szintre emelve együttes marketing tevékenységet végezni. A termelési költségek csökkentése és a piaci ár növelése egyformán fontos, de nem lehetetlen feladat. A kiváló természeti adottságok és a piaci ismertség ehhez kellő alapot biztosítanak. Nem mellékes továbbá, hogy a Makói Hagymatermesztési Kutató Állomás a Makói fajtákból garantáltan jó minőségű vetőmaggal, folyamatosan képes kielégíteni a termelők igényeit. Barnóczki Attila, Barnóczkiné Sztoilova Elena Makói Hagymatermesztési Kutató Állomás