A DélKerTÉSZ 2002-es megalakulása óta fogja össze a szentesi és Szentes környéki termelőket, családi gazdaságokat és társvállalkozókat, így már több, mint 500 fős zöldségtermelőből álló közösséget alkotnak.

A DélKerTÉSZ meghívására vettünk részt a mai napon megtartott sajtóbeszélgetésen, ahol többek között a termelői árak alakulásáról, a DélKerTÉSZ idei szezonjának eredményeiről, a környezetvédelmi termékdíjról (EPR), az utánpótlás, és az élelmiszerárak és élelmiszerellátás kérdéséről beszélgethettünk Nagypéter Sándorral, a DélKerTÉSZ elnökével.

Saját bolt és az utánpótlás nevelése a cél

Nagypéter Sándor elmondta, hogy habár a fogyasztás még nem esett vissza, a vásárlók egyértelműen az akciós zöldségeket keresik a boltokban, és kevesebbet vásárolnak normál áron. Véleménye szerint azonban a termelők szempontjából eljön majd egy lélektani határ, hogy meddig gazdaságos a termelés, meddig lehet csökkenteni az árakat a fogyasztás szinten tartásáért. Ez különösen igaz a hidegebb hónapokra, amikor a termelés fűtött üvegházakban és fóliákban történik.

A DélKerTÉSZ célja, hogy saját fizikai és online bolttal is megjelenjen, mely húsvét körül indulhat el Budapesten, így a tervek szerint a friss piaci szezonra már nem csak a boltláncokban, de a saját üzletében is elérhetőek lennének a szentesi zöldségek. 2019-et követően új marketing stratégiát alakítottak ki, amelynek keretében a Szentesi Vagányok márkanevet szeretnék előtérbe hozni. A fogyasztók folyamatosan érdeklődtek aziránt, hogy hol kaphatók a termékek, így elérkezettnek látszott az idő a saját bolt létrehozásához.

paprika Délkertész Szentesi vagányok

A Szentesi Vagányok hamarosan saját boltban várják a vásárlókat Budapesten. Fotó: DélKerTÉSZ

Habár az áruházlánci értékesítés kiváló lehetőségeket ad a DélKerTÉSZ számára, és ez a fő értékesítési vonaluk, szeretnék, ha a fogyasztók közvetlenül megismernék, és így tudatosabban keresnék az áruházláncokon belül is a saját márkájú termékeiket. Napi szinten érdeklődtek a vásárlók az online rendelés lehetőségéről is, melyet szintén lehetővé szeretnének tenni. Természetesen a friss termékek kiszállítását nagyon komolyan fogják venni, hogy a fogyasztók kiváló minőségben jussanak hozzá a megrendelt termékekhez.


A DélKerTÉSZ fontosnak tartja a kertészeti szakma utánpótlásának biztosítását is, melynek célja, hogy 10-15 év múlva is legyenek naprakész tudással rendelkező szakemberek és aktív, termelő kertészek. A termelői tagság fiatalítása érdekében egy hosszú távú mentorprogramot indítanak jövőre az ASZC Alföldi Agrárszakképzési Centrummal és a Bartha János Kertészeti Technikummal, és egy közös gyakorlati kutatókertet hoznak létre.

Nagypéter Sándor elmondta: „A célunk, hogy a végzős diákok a szakmában maradjanak és saját gazdaságukban végezzenek termelést. A hallgatók az elméleti tudás mellett korszerű gyakorlati tudást kapnak, ha pedig elkezdenek dolgozni, akkor a termesztő berendezések beszerzésében is jelentős segítséget és biztos piacot biztosít a DélKerTÉSZ. Emellett a kísérleti kertben a termelési módszereket, jövedelmezőséget, hatékonyságot javító kísérleteket is végzünk majd". A szülők, ha látják, hogy van egy közös cél és lehetőség, sokkal bátrabban adják a gyermekeiket a kertészeti iskolába.

Bíztatók az eredmények

A megnövekedett költségek ellenére is elfogadható szezont zár az 500 szentesi termelőt tömörítő DélKerTÉSZ. A szövetkezet főként paradicsomot és paprikát termesztő tagjai 2023 első kilenc hónapjában 56 ezer tonna zöldséget értékesítettek, ez éves szinten 13,3 ezer tonnával haladta meg a tavalyi mennyiséget - tudtuk meg Nagypéter Sándor beszámolójából. Ebből 25 ezer tonnát tettek ki a frisspiaci termékek, az ipari zöldségek és növények pedig 31 ezer tonnát jelentettek.

„Pozitívum, hogy idén egyre több szentesi zöldséggel találkozhatnak a vásárlók a boltokban: a DélKerTÉSZ-nél az év első kilenc hónapban 7 százalékkal nőtt a beszállított mennyiség a belföldi áruházláncok felé. Egyes boltláncoknál a növekedés pedig elérte a 40 százalékot. Azonban egyértelműen látszik, hogy a fogyasztók egyre kevesebbet vásárolnak a normál áron, inkább az akciókat keresik a zöldségek és gyümölcsök esetében is. Fogyasztáscsökkenés még nem történt, mivel az árral lehetett kompenzálni" - mondta Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke.

Az év első három negyedévben az inflációt el nem érő szinten tudtak csak növekedni a termelői árak éves szinten. Sőt van olyan frisspiaci zöldség, mint a fürtös paradicsom, ahol deflációs körülmény alakult ki. Jelenleg a paprikafélék őszi árai elmaradnak a tavalyi őszi áraktól.

A zöldség és gyümölcs értékesítéséből származó árbevétel 19 milliárd forintra rúgott az első háromnegyed évben, ez éves szinten 4 milliárd forintos növekedést jelent. Az év végére a várakozások szerint az árbevétel elérheti a 22 milliárd forintot. Összességében pedig 3,5 milliárd forinttal többet fizettek az idei első háromnegyed évben a termelőknek, mint tavaly.

A szakember hozzátette, hogy a külföldi értékesítésben látszik az árfolyamhatás is, a cseh és szlovák piacon alacsonyabb egységárral tudott értékesíteni a szövetkezet, mint tavaly. Az export 2023 első 9 hónapjában 3,3 milliárd forintra rúgott, közel 300 millió forinttal és 250 tonnával több, mint az előző évben.

Csökkenő energiaárak, megugró EPR-díj

Az eredményeket befolyásolta az is, hogy az idei első háromnegyed évben a költségek viszont jelentősen megugrottak, mintegy 700 millió forinttal nőttek éves szinten. Ebben szerepe van többek között az anyagköltségeknek, mint az áram és gázköltségek, a magasabb fuvarköltségeknek, az EPR-díjnak, a megduplázódó kamatköltségeknek, az árfolyam okozta költségeknek, az emelkedő bérköltségeknek és az emelkedő csomagolóanyag-árnak is.

paradicsom paprika DélKerTÉSZ

A DélKerTÉSZ 500 termelőnek nyújt szakmai segítséget, és az utánpótlás nevelésére is nagy figyelmet fordítanak. Fotó: DélKerTÉSZ

A szakember hozzátette, hogy bár a 2021 elején tapasztalt energiaárak nem térnek vissza, a költségek azóta némileg csökkentek. Az inputanyagárak közül a műtrágya ára is mérséklődött, a növényvédőszerek esetében azonban jelentős növekedést tapasztaltak, ami nehezíti a termelők helyzetét. Hasonlóképpen a szállításhoz nélkülözhetetlen összecsukható rekeszek ára is megugrott.

A termelők helyzetét tovább nehezíti, a nemrég életbe lépett kiterjesztett gyártói felelősségi díj (EPR). Az EPR-díj többszörösen magasabb, mint az eddigi környezetvédelmi termékdíj, a DélKerTÉSZ-nél ez ebben a negyedévben a korábbi 8 millió forint helyett 60 millió forintos kiadást jelent.

Nagypéter Sándor szerint további problémát jelent még, hogy nem tesznek különbséget a gyűjtői csomagolás és a fogyasztói csomagolás között. A díj bevezetése összességében jelentős pluszköltséget jelent a gazdák számára, és ez megjelenhet az árakban is. A DélKerTÉSZ bízik abban, hogy hosszú távon egy olyan rendszer jön létre, amely segíti a körforgásos gazdálkodást érintő célok hatékony bevezetését a termelők munkájába.

A siker titka

Kérdésünkre Nagypéter Sándor elmondta, hogy 500 fős, vagyis igazán nagy taglétszámmal rendelkeznek, és a legkisebbtől a legnagyobb termelőig mindenki csatlakozhat hozzájuk. Annak a titka, hogy a termelők szívesen csatlakoznak hozzájuk az, hogy számukra a legfontosabb a közös piacra jutásban történő segítség nyújtása. Ez nem csak azt jelenti, hogy megveszik, majd eladják a termelők termékeit. A termelők felé transzparens elszámolás van, vagyis ugyanazért a minőségért egységes árat kapnak a termelők. Minden termelőnek ugyanazok a jogai és a kötelezettségei.

Természetesen a nagyobb és a kisebb termelők számára más és más lehetőségeket tudnak biztosítani. Míg a nagyobb termelőket leginkább az eszközkihelyezésekkel segítik, a kisebbek esetében finanszírozási lehetőségeket biztosítanak. Így sokkal hatékonyabban, sokkal jobb minőségben tudnak termelni, és így a jövedelmezőségük is növekedni fog.