A szerdán 520 szavazattal, 19 ellenszavazat és 64 tartózkodás mellett elfogadott rendelet védi a földrajzi árujelzőket offline és online módon egyaránt, több hatáskört biztosít a termelőiknek és egyszerűsíti a földrajzi jelzések bejegyzési folyamatát.


A földrajzi árujelzőket a Szellemi Tulajdon Világszervezete olyan megjelölésként határozza meg, amelyet olyan termékeken használnak, melyek meghatározott földrajzi eredettel és ennek köszönhető tulajdonságokkal vagy hírnévvel rendelkeznek – ezek jobbára élelmiszerek. A földrajzi jelzések garantálják a szellemi tulajdonjogokat és azok jogi védelmét.

Oltalom alatt álló termék például a Parmigiano Reggiano sajt – forrás: Pixabay

A földrajzi jelzések uniós nyilvántartása csaknem 3 500 bejegyzést tartalmaz, amelyek összértéke közel 80 milliárd euro. A földrajzi árujelzővel ellátott termékek értékesítési értéke gyakran körülbelül kétszerese a tanúsítás nélküli hasonló termékekének. Oltalom alatt álló termékek például a Parmigiano Reggiano sajt, a Champagne pezsgő és a Polish Vodka.

A tagállamokkal folytatott tárgyalások során a képviselők ragaszkodtak ahhoz, hogy a nemzeti hatóságoknak közigazgatási és bírósági intézkedéseket kell hozniuk a földrajzi jelzések illegális használatának megakadályozása vagy megszüntetése érdekében, nemcsak offline, hanem online esetekben is. A földrajzi jelzéseket illegálisan használó domain neveket földrajzi alapú tartalomkorlátozással leállítják, vagy letiltják az azokhoz való hozzáférést. Az EU Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) domain név-riasztási rendszert hoz létre.



Az új szabályok azt is meghatározzák, hogy az összetevőként felhasznált terméket jelölő földrajzi jelzés csak akkor használható a kapcsolódó feldolgozott termék nevében, jelölésén vagy reklámjában, ha a földrajzi jelzéssel rendelkező összetevőt kellő mennyiségben használják ahhoz, hogy a feldolgozott termékben érezhető módon jelen legyen, továbbá nem használnak más, a földrajzi jelzésűvel összetéveszthető alapanyagot. Az összetevő százalékos arányát fel kell tüntetni a címkén. A feldolgozott termék gyártóinak be kell jelenteniük az összetevő tekintetében elismert termelői csoportot, amely ajánlásokat adhat ki a földrajzi jelzés helyes használatára vonatkozóan.

Az EP döntésének köszönhetően a földrajzi jelzések gyártói képesek lesznek megelőzni vagy ellensúlyozni minden olyan intézkedést, vagy kereskedelmi gyakorlatot, amely káros termékeik imázsára és értékére. Az európai parlamenti képviselők arról is gondoskodtak, hogy a gyártó neve ugyanabban a látómezőben jelenjen meg a csomagoláson, mint a földrajzi jelzés.


Az aktualizált rendeletnek megfelelően továbbra is az Európai Bizottság lesz a földrajzi jelzések rendszerének egyedüli ellenőre. A földrajzi jelzések nyilvántartásba vételi eljárása egyszerűbb lesz, és az új földrajzi árujelzők vizsgálatára hat hónapos rögzített határidőt állapítanak meg.

Amint a Tanács hivatalosan elfogadja a rendeletet, azt kihirdetik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, és 20 nappal később hatályba lép.