A KSH tegnap közzétett adatai szerint júliusban 15,4 százalékkal volt magasabb a zöldség és gyümölcs fogyasztói ára, mint egy évvel korábban. A gyümölcspiacon régen látott árrobbanás egyre többeket fordít ismét az úgynevezett „szedd magad" akciók felé. Az alacsony szinten beragadó termelői árak és a munkaerőpiaci helyzet miatt a termelők is egyre több kertet nyitnak meg a gyümölcsszedő vásárlók előtt.

Az Agroinform elmúlt hetekben végzett felmérése szerint a „szedd magad" akcióban részt vevők körében a legnépszerűbb a sárgabarackszüret 47 százalékkal, almát az érintettek 40 százaléka szed, ezt követi az eper és a meggy 37-37 százalékkal. Az őszibarackot 33 százaléknyian, míg a cseresznyét 28 százaléknyian említették meg az érintett válaszadók.

A kérdőívre érkezett válaszok alapján a „szedd magad"-ban érintettek 66 százaléka becsülte úgy, hogy ilyen módon több mint 25 százalékkal szerezte be olcsóbban az adott gyümölcsöket, mintha piacon vagy üzletben vásárolta volna azokat. 27 százaléknyian 40 százaléknál is nagyobb spórolásról számoltak be. A megtakarítás mellett az is fontos szempont a válaszadók szerint, hogy ily módon biztosan friss, minőségi áruhoz jutnak megbízható forrásból.

A résztvevők közül legtöbben (43%) ma már különféle internetes forrásokból értesülnek a „szedd magad" akciókról. Jelentős mértékű az ismerősök szerepe (27%) az információ terjedésében. Korábban már felkeresett termelőktől közvetlenül 15 százaléknyian kapnak értesítést, és az út mentén kihelyezett plakátoknak, molinóknak is fontos szerep jut (10%) az akciók ismertté válásában. A „szedd magad" leginkább a környéken lakókat mozgatja meg: az érintettek 73 százaléka jelezte azt, hogy legfeljebb 25 kilométerre hajlandó elmenni a vágyott gyümölcsöket magának leszüretelni.


Egyre több termelő száll be a „szedd magad"-ba

Bár pontos statisztika erről még nem készült, szakmai körökben is érzékelik a „szedd magad" akciók szerepének növekedését a gyümölcsértékesítésen belül. Kelemen Péter, a Fruitveb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet ügyvezetője elmondta: „A termelők egyre több kertet nyitnak meg a vásárlók előtt, aminek több oka is van. Egyrészt a termelői árak nem tartanak lépést a fogyasztói árak növekedésével, a termelők a felvásárlóktól több gyümölcs esetében a tavalyinál is alacsonyabb árajánlatokat kapnak. Másrészt a termelőknek egyre nehezebb megfelelő létszámban betakarítókat találni, a szezonmunkások pedig egyre magasabb bérért hajlandók csak elvállalni a munkát. A termelőnél (még ha a bolti árnál olcsóbban adja is a gyümölcsöt) ily módon lecsapódik a kiskereskedelmi bevétel egy része is, miközben a szedés költségének legnagyobb részét is megspórolja."

Az Agroinform gyűjtése szerint az idén eddig lezajlott „szedd magad" akciók során epret kilogrammonként jellemzően 900-1000 forintért lehetett szedni, a sárgabarackhoz 500-600 forint közötti áron lehetett hozzájutni, és a meggyet is hasonló áron lehetett szedni az erre kijelölt kertekben. A szilvaszezon most indul, az árak itt 200-400 forint között szóródnak. Füge is szedhető ezekben a hetekben, ezért a gyümölcsért a termelők jellemzően 2000-2500 forintot kérnek el.

Indexkép: Shutterstock