A gép- vagy inkább járműkategória cseppet sem új. Már a II. világháború utáni időszakban nagy igény mutatkozott a minden körülmények között használható, speciális terepjáró járművek, szállítóeszközök iránt mind a civil, mind a katonai alkalmazásokban. Ezt a még fel nem tárt területek megismerése, feltérképezése (sarkvidéki, tundrai expedíciók), új bányászati lelőhelyek felkutatása, energia- és nyersanyagellátás kiépítése, valamint a hidegháborús politikai helyzet motiválta. A kanadai székhelyű gyártó honlapján az „ipari terepes jármű" megnevezés szerepel.

gép

Egy igazi ipari terepes jármű – fotó: www.fattruck.com

Katonaiból civil és műszaki nehézségek

Nehéz lenne megmondani, pontosan mikor is született az első ilyen jellegű jármű, hiszen a katonai célú fejlesztések mindig a lehető legnagyobb titokban zajlottak és zajlanak ma is. Az biztos, hogy elsőként az USA és a Szovjetunió, majd néhány európai gyártó is megpróbálkozott csuklós kialakítású, könnyű, lánctalpas szállító járművel. Ezek leginkább könnyű logisztikai és csapatszállító feladatokat láttak el, esetleg minimális páncélozással, hiszen a túl nagy tömeg a mozgékonyság rovására ment volna.

Ekkor még híre-hamva nem volt a gumihevederes technikának sem a gépgyártók, sem a gumiipar részéről. Igaz, a katonai járműveken a mai napig nem igen látni gumihevederes technikát, és szinte kizárólag kardános, állandó vagy kapcsolható összkerékmeghajtást alkalmaznak.

Természetesen idővel ezen csuklós vagy szóló lánctalpas járművek is meghonosodtak a kutatók, geológusok, bányaipari cégek kedvelt járműveként. Ellenben a lánctalpak javítása drága és nehézkes. Ugyanakkor extrém terepen érzékenyek a szennyeződésre (sár, por, kövek, faágak), ha a kerekek és a lánctalp belső oldala közé kerülnek. Ugyanakkor saras, mocsaras területen vagy sivatagi homokban képesek elakadni, elásni magukat, ha bizonyos mélységben nincs meg a kellő tapadás.

A gumiheveder esetében sem sokkal jobb a helyzet, akkor sem, ha úgynevezett kényszerhajtású. Olcsóbb és könnyebb, de cseréje szintén nem könnyű, főleg extrém körülmények között.

Továbbá úszóképes (kétéltű) járművön külön hajócsavaros meghajtásra is szükség van, mivel a lánctalp vagy gumiheveder nem alkalmas a vízen történő haladáshoz. Ezért még drágább és valamivel nehezebb az ilyen úszóképes jármű. A vízsugárhajtás szintén gyakori és nagyon hatékony, azonban úszó jégdarabokra és hordalékra még érzékenyebb.


Célszerűség speciális abroncsokon

A gumikerekes, speciális terepjáró gépek, járművek fejlesztése szinte egyidős a már említett lánctalpasokéval. A klasszikus meghajtás ez esetben kétoldali, végig kardántengelyes vagy kisebb és könnyű járműveknél láncos megoldású volt, a járműtesten belül egy központi erőátvitelről és differenciálműről leágaztatva. Ezek javítása és szervizigénye szintén nehézkes és költséges, bár kétségtelenül mozgékonyabbak, és megfelelő abroncsozással a vízen történő haladás is lehetséges, igaz, lassúbb tempóban, mint hajócsavarral vagy vízsugárral, és erős sodrásban nem biztos, hogy ez mindig elegendő.

Új felfogásban

A FAT Truck, a kanadai székhelyű Zeal Motor Inc. gyártmánya, jelenleg 4 különböző modell szerepel a gyártmánykínálatban. A legelső is csak 4 éves, 2019-ben volt a premier az Utility Expón. A 2 tengelyes változatok meghajtása és a kormányzás ugyanazon az elven működik, mint a csúszókormányzású kompakt rakodógépeké: dízel erőforrás, hidrosztatikus meghajtás bordásszíjas végáttétellel, elektronikus vezérléssel és egy központi joystickkel lehet vezetni, kormányozni. A műszerfal érintőképernyős, LCD-kivitelű.

fattrack

Be- és kiszállás, mint a csúszókormányzású rakodógépekbe – fotó: www.fattruck.com

A FAT Truck 2.8C típus egy zárt, kétajtós (elöl-hátul egy-egy ajtó), 8 személyes (elöl 2, hátul 6 fő) kivitel. Önsúlya 2440 kg, maximális teherbírása 1 tonna. Az első ülések 3, a hátsók kétpontos övekkel szereltek. Szériában napfénytető-szellőző is van, igaz, ennek vészkijárat funkciója is van egy esetleges balesetnél. Legnagyobb sebessége szárazföldön 40 km/óra, vízen 5 km/óra.

FAT Truck

A FAT Truck 2.8C személyszállító változat belső tere. A lehajtható ülések között kisebb rakományok szállítására is alkalmas – fotó: www.fattruck.com

A lámpák és fényszórók a közúti közlekedés előírásainak is megfelelnek, bár valószínű, hogy nálunk csak munkagépként lehetne levizsgáztatni. A különleges, alacsony nyomású, terepes abroncsozás ellenére szélessége 2540 mm, hossza 3720 mm (vonófejjel 3962 mm), magassága 2540 mm, a széria bukókerettel együtt 2819 mm. Szabad magassága 526 mm, maximum 35 fokos emelkedőn, illetve lejtőn és 22 fokos rézsűn képes haladni. Az abroncsnyomás központilag szabályozható, a talajnyomás 0,035-0,28 kg/cm². Az abroncsok egyforma méretűek: 1640 x 640 x 610 mm.

Erőforrásként Caterpillar C2.2 típusú, 2,22 literes, 4 hengeres motor szolgál 67 LE teljesítménnyel és 208 Nm nyomatékkal. Az elektromos rendszer egységesen 12 voltos, az üzemanyagtartály 70 liter, amely kb. 10 üzemórára elegendő. A gyártói garancia 1 év vagy 1000 üzemóra. Opcióban önmentő, első-hátsó csörlők is rendelhetők, valamint egytengelyes utánfutó, amely rakfelülete 2516 mm hosszú és 1138 mm széles. Önsúlya 665 kg, míg teherbírása 1 tonna.

A FAT Truck 2.8P (pick-up) változata 2021 októberében mutatkozott be, 2 személyes vezetőfülkével, amely szintén megfelel az ISO 3471 borulásvédelmi előírásoknak. A vázszerkezet felső része azonban más kialakítású, hogy alkalmas legyen áruszállításra vagy különböző felépítményekhez (műszaki mentő, tűzoltó, szervizdaru), köztük akár kisebb mezőgazdasági célú permetezőberendezéssel. A Zeal Motor már megkezdte az együttműködést a Provectus Roboticsszal, hogy akár autonóm változatot kínáljon.

pick-up

Pick-upként, opciós csomagtartóvázzal – fotó: www.fattruck.com

pótkocsi

Az egytengelyes pótkocsi – fotó: www.fattruck.com

A jármű számos mérete és paramétere azonos a fenti személyszállító változatéval. Önsúlya 2250 kg, teherbírása 1 tonna. Magassága 2620 mm, védőkerettel 2718 mm. Utánfutója is azonos, 1 t teherbírással és 665 kg önsúllyal.

Erőforrása szintén Caterpillar C2.2 típusú, 2,22 literes, 4 hengeres, de 74 LE teljesítménnyel és 270 Nm nyomatékkal. Üzemanyagtartálya 80 literes és kb. 12 üzemórára elegendő. Extraként üzemanyagszűrő és motor-előmelegítés kérhető, a fülke-, illetve utastérfűtés és légkondicionálás szériafelszereltség.

gép

gép

A 8 személyes „mikrobusz" változat – fotók: www.fattruck.com

8x8-as premierek a ConExpo 2023 kiállításon

Minden jel szerint van igény az ilyen különleges járművekre. A két szóló változat után most két új, 4 tengelyes, csuklós törzskormányzású FAT Truck jelent meg, állandó 8x8-as meghajtással. Ezek a világ első hidrosztatikus meghajtású ilyen jellegű járművei. Az egyik személyek és kisebb felszerelések szállítására alkalmas, amolyan busz jellegű jármű. A másik szintén kétszemélyes vezetőfülkével, kisebb platóval és pótkocsi jellegű taggal rendelkezik, de készül 4 személyes első és kimondottan teherszállító hátsó taggal is. Ez szintén ellátható egyedi felépítménnyel is.

A FAT Truck 8x8 Wagon összesen 16 személy szállítására alkalmas, 4 fő az első, 12 a hátsó egységben foglalhat helyet. Mindkét járműtag rendelkezik első és hátsó ajtókkal. Opcióban 3 pontos biztonsági övek kérhetők a hátsó részbe is, a kétpontosak szériakivitel.

FAT Truck

FAT Truck 8x8 Wagon – fotó: www.fattruck.com

A teherbírás elöl 452 kg, hátul 1364 kg, a kéttagos Wagon kivitel önsúlya 6350 kg. Szinén úszóképes, maximum 5 km/órával, talajon 40 km/óra a maximum, fokozatmentes, hidraulikus meghajtással. A lényeges különbség, hogy itt közvetlen a kerekek meghajtása, és nincs bordásszíj-közbeiktatás. A maximális kapaszkodóképesség 35°, az oldaldőlés 22 fok lehet.

Erőforrásként Cummins F3,8 típusú, 3,8 literes, 4 hengeres motor szolgál, SCR-es kipufogógáz-utánkezeléssel, teljesítménye 173 LE, forgatónyomatéka 620 Nm. Az üzemanyagtartály 170 liter, az AdBlue 31,5 liter. Egy tankolással maximum 300 km, illetve 12 üzemóra teljesíthető.

Teljes hossza 8255 mm, szélessége 2450 mm, magassága védőkerettel 2794 mm, a szabad magasság 625 mm. Az abroncsozás itt is egységesen 1640 x 640 x 610 mm méretű, központi nyomásszabályozó rendszerrel, 0,07-0,41 bar között állítható. A fordulási sugár 7,3 méter.

A FAT Truck 8x8 Hauler a teherszállító változat. Önsúlya 5910 kg, a hasznos teherbírás elöl 452 kg, hátul 1810 kg, és az első rész 2 vagy 4 személyes lehet. Hossza 8179 mm, magassága védőkerettel 2794 mm, minden egyéb paramétere azonos a fenti Wagon kivitellel, beleértve a teljes hajtásláncot is. A 8x8-as változatok szintén egy központi joystickkel irányíthatók.

FAT Truck

FAT Truck 8x8 Hauler – fotó: www.fattruck.com

Források: www.equipmentworld.com, www.fattruck.com