A generátor a járművek egyik létfontosságú alkatrésze. A generátor feladata, hogy mechanikus energiát alakítson elektromossággá, ezzel töltést biztosítva a járműveknek. A Kramp cikkéből most megtudhatja mire figyeljen oda és hogyan veheti észre a lehetséges hibákat.

A generátor működése

Egy generátor általában két funkciót lát el: tölti a jármű akkumulátorát a motor működése közben, továbbá elektromos energiát továbbít minden elektromos eszköznek a járművön.

A generátor a motor főtengelyéhez csatlakozik legtöbbször egy ékszíjjal vagy fogasszíjjal. Ez biztosítja, hogy az akkumulátorhoz elektromos energia kerüljön. Az akkumulátor szerepe jelen esetben egy elemként magyarázható, amit a generátor tölt fel.

Úgy is leírható, mint egy kerékpáron található dinamó. A kerékpár tekerése közben a dinamó is teker, és felvillan a lámpa. Természetesen a generátor valamivel komplikáltabb szerkezet, de az alapkoncepció ugyanaz. Egy gerjesztett forgórészből, valamint egy egy- vagy többfázisú tekercsrendszerrel ellátott állórészből áll. A forgórészt az állórészben elhelyezett csapágyak tartják középen és biztosítják annak stabil futását.

generátor

Generátor, mechanikus energiából elektromos energia – fotó: KRAMP Hungary

Hogyan vehetjük észre, hogy generátorunk elromlott?

Legtöbbször a műszerfalon felvillanó akkumulátor-lámpa, vagy a felvillanó biztonsági rendszerek lámpáinak (mint az ABS vagy a légzsák) a segítségével gyorsan azonosíthatjuk a generátor hibáját. Ezek után nagy az esély arra is, hogy a motor sem fog működni. Néha a motorháztető alól kiszűrődő fura zajok is jelezhetik a generátor (vagy más alkatrész) hibáját.

A generátor meghibásodásának 5 gyakori jele:

  1. Irányjelző lámpa: Ha a műszerfalon az ’ALT’ vagy ’CHARGE’ feliratú lámpa villan fel, nagy eséllyel a generátor hibájára gyanakodhatunk. Ez annyit jelent, hogy a generátor már nem biztosít elektromos áramot a rendszer számára, és csak az akkumulátorban lévő töltésre hagyatkozhatunk. Ha a lámpa csak időszakosan villan fel, nagy valószínűséggel a szénkefék koptak el, és azokat kell kicserélni. Égve maradó lámpa esetén érdemes átnézni a szenzorokat is, ugyanis azok is adhatnak fals jelet.

  2. A motor nehezen vagy nem indul: Ilyenkor az akkumulátor lemerülése az elsődleges gyanúsított, amit okozhat hibás generátor is. További hibaforrás lehet még az önindító szénkeféinek kopása.

  3. Az akkumulátor túlmelegszik: Egy túltöltött akkumulátor könnyen átforrósodhat. Ha ezt nem kezeljük időben, az tönkreteheti az akkumulátort. A túltöltött akkumulátorok másik jele még a folyamatosan korrodálódó akkumulátorterminálok, amit egy nem megfelelő földelés, vagy a generátor és akkumulátor közötti rossz összeköttetés okozhat.

  4. Motorháztető alól szűrődő zajok: Könnyen lehet, hogy a motortérből érkező szokatlan zajok forrása a generátor tönkrement alkatrészei. Ezek lehetnek elhasználódott csapágyak, laza vagy szakadt ékszíj vagy épp egy elfáradt ékszíjfeszítő. Ezek járhatnak jellegzetes búgó vagy súrlódó hangokkal.

  5. Elhalványuló fényszórók: Ha a jármű fényszórói, a műszerfal-világítás vagy a belső lámpák elhalványulnak használat közben, az az akkumulátor nem megfelelő töltését vagy a generátorban meghibásodott diódát jelenthet.

generátor

Fontos a szerepük a traktorok energiaellátásában – fotó: KRAMP Hungary

Mindenképp mérjünk!

Egy feszültségmérővel könnyedén megmérhetjük, hogy a generátor elegendő energiát biztosít-e az akkumulátornak. Álló motornál csatlakoztassuk a feszültségmérőt az akkumulátor termináljaihoz, miközben minden akkumulátort használó eszközt (lámpák, rádió) lekapcsolunk. Írjuk fel a mért feszültséget, majd indítsuk be a motort, és hasonlítsuk össze a járó motornál mért feszültséggel. Ha az akkumulátor feszültsége 12.2 V alá esik, nem lesz elegendő a motor beindítására. Egy jól működő generátor 12 és 14,8 V közötti feszültséget állít elő.

A megfelelő működéshez érdemes rendszeresen ellenőrizni a vezérműszíjat is, hogy ne legyen laza, illetve ne repedezzen ki. Ha az ujjunkkal 1 cm-től távolabb tudjuk mozdítani a szíjat, akkor cserélni kell, az túl laza. A vezérműszíj üzemideje a használattól függ. Például ha nem használjuk a klímát, a vezérműszíjra kisebb terhelés nehezedik, így tovább üzemképes lesz.

Az alábbi táblázatban összeszedtünk néhány lehetséges hibát és megoldást:

Hiba

Lehetséges ok

Megoldás

A hibalámpa nem villan fel (gyújtáson, álló motornál)

Kiégett biztosíték

Ellenőrizze a ’LOADING’, ’IGN’, ’ANG’ és ’MOTOR’ biztosítékokat, és cserélje, ha szükséges.

Kiégett izzó

Cseréljük az izzót.

Kontakthiba/ laza csatlakozók

Ellenőrizzük a feszültségvesztést az áramkörön, nézzük át a csatlakozókat.

Hibás relé

Ellenőrizzük a relét, ha van.

Hibás vezérlő

Ellenőrizzük a generátort.

Járó motornál nem alszik ki a lámpa

Laza vagy kopott hajtószíj

Ellenőrizzük a szíjat, ha laza, feszítsük meg, ha kopott, cseréljük ki.

Hibás akkumulátor vagy csatlakozók

Ellenőrizzük az akkumulátort, ha kell, cseréljük

Kiégett biztosíték

Cseréljük a kiégett biztosítékot

Hibás relé, szabályzó vagy generátor

Ellenőrizzük a rendszerben az elektromos töltést és az alkatrészek működését

Hiba a kábelezésben

Keressünk feszültségesést a rendszerben

Zaj

Laza vagy kopott hajtószíj

Ellenőrizzük a szíjat, ha laza, feszítsük meg, ha kopott, cseréljük ki.

Kopott generátorcsapágyak

Cseréljük a generátort

Hibás dióda

Cseréljük a generátort