Ausztráliának valójában sohasem volt igazi saját autómárkája, bár a közismert nagy gyártók helyi üzemeit nagyon is sajátjuknak érezték, és stabil, megbízható piacot jelentettek a szomszédos Új-Zélanddal együtt, mindig a helyi piaci igényekhez fejlesztettek és gyártottak gépkocsikat, és nem is exportáltak más földrészekre, esetleg az Óceániai szigetvilágba.

A General Motors részeként működő Holden és nagyszerű pick-upjai már a múlté, sőt tavaly már a Holden márkanevet is megszüntették. Úgy tűnik, most itt a folytatás, igaz, észak-amerikai import formájában.

Új márkák és új cégek születnek

Utoljára hasonló nagyságrendű folyamat az autóipar hőskorában lehetett, amikor egymás után születtek az újdonsült automobilgyártók és márkák, valamint a hozzájuk kapcsolódó, túlzás nélkül gombamód szaporodó beszállító cégek.

Az Arizona-állambeli Atlis Motor Vehicles (ATLIS) mobilitási-technológiai vállalatot 2019-ben alapították, amely kimondottan elektromos könnyű terepes tehergépkocsikat és az azt meghajtó akkumulátorokat, motorokat fejleszt. Ezért már együttműködési megállapodást is kötöttek a belgiumi székhelyű VCST-vel, a hajtásláncalkatrészek világszínvonalú autóipari beszállítójával, újabb lökést adva a gyártmányfejlesztésnek. Az Atlis a VCST e-drive erőátviteli és hajtásmegoldásait fogja beépíteni terepes haszonjárműveibe.

Az ATLIS XT egy tisztán elektromos hajtású, könnyű teherautó, amelyet a mezőgazdaság, az építőipar, a bányaipar, valamint a közüzemi cégek számára terveznek és fejlesztenek, akár a legnehezebb terepviszonyokra.


Főbb jellemzők

Az ATLIS XP úgynevezett gördeszkaplatform, egy integrált építési megoldás, egy komplex padlóváz, benne az akkuegységekkel, amelyhez a motorokat tartalmazó futóműegységek csatlakoznak mindkét végén. Ez lesz az alapja az 500 mérföld (800 km) hatótávolságú elektromos ATLIS XT pick-upnak.

A két meghajtómodul 2-2 db, összesen négy vontatómotort tartalmaz, független felfüggesztésű futóművekkel, drive-by-wire vezérlés kapcsolja őket össze. A moduláris vázszerkezetet úgy tervezték, hogy a felépítményezőknek is szabad kezet adjon, és lehetővé teszi, hogy a jármű 100 százalékban a tulajdonos által szervizelhető legyen, akár az út szélén is.

Az XT pick-up a kategóriájában legjobb, 7,65 tonnás vontatási kapacitást kínál vonóhoroggal és 15,75 tonnát nyeregszerkezettel.

pick-up

Az XT pick-up a kategóriájában legjobb, 7,65 tonnás vontatási kapacitást kínál – fotó: www.atlismotorvehicles.com/press

Az XT konfigurációk között szerepelnek a rövid kétajtós vagy négyajtós duplafülkés kivitelek, szervizfelépítmények, 1,95 vagy 2,4 méteres platóhossz, hátul duplakerekes tengellyel opcióban, 4500, 6300 és 7650 kg vontatókapacitással és előzetes információk szerint 2,2-2,5 tonna közötti hasznos teherbírással.

Továbbá választhatunk majd 480, 640 vagy 800 kilométer hatótávú akkumulátorcsomagok közül, amely 125-250 kWh teljesítménytartományt jelent, és 150 kW-os gyorstöltővel mindössze 15 perc alatt teljesen feltölthető.

pick-up

Hobbiterepjáróként is piaci esélyes – fotó: www.atlismotorvehicles.com/press

pick-up

Belső tér egyedi LED-es világítással – fotó: www.atlismotorvehicles.com/press

A meghajtó motorok tápfeszültsége 800 volt, amit szintén a kedvezőbb árú konstrukció miatt két 400 voltos egység szolgáltat együtt. A NMC (nikkel-mangán-kobalt) akkuegység tervezett élettartama 1,6 millió kilométer vagy legalább 2000 töltési ciklus. A helyszínen dolgozó szakembereknek rendelkezésre áll (piactól függően) 120 vagy 240 voltos hálózati csatlakozó is, például elektromos szerszámgépek működtetéséhez.

A megszokott motorház helyett elöl egy 524 literes zárt csomagteret használhatunk felszereléseink, munkaeszközeink számára.

pick-up

Az ATLIS XT egy tisztán elektromos hajtású, könnyű teherautó – fotó: www.atlismotorvehicles.com/press

Értékesítési tervek

A queenslandi székhelyű Australian Manufactured Vehicles Pty Ltd (AusMV) egy testvérvállalaton keresztül már most is rengeteg kisteherautót importál és alakít át jobbkormányosra, és itt fogják készre szerelni az ausztrál piacos Atlis XT-ket is a tervek szerint.

Első körben 2023-ban csak 10 darab jármű érkezik mérnöki célokra, a helyi piaci igényekhez történő, specifikálások céljából, és a megrendelt ügyféljárművek csak ezután következnek.

Az AusMV, az Atlisszal kötött megállapodás értelmében az ausztrál vállalat 2025-ig 19.000 Atlis XT tehergépkocsi értékesítését vállalta.

pick-up

Egy még matricázott prototípus – fotó: www.atlismotorvehicles.com/press

Forrás: www.atlismotorvehicles.com/press