A hangsúly a sürgősségi intézkedésekre irányult, aminek a célja, hogy a mezőgazdasági termelők a jelenlegi helyzetben is igénybe vehessék a szaktanácsadók szolgáltatásait. Fontos kihívás, hogy kerülni kell a személyes kontaktust, amire jó megoldás a gazdálkodó és a tanácsadó közötti internetes kapcsolat által megvalósuló online szaktanácsadás. A konkrét gyakorlati tapasztalatokat Finnországból Jussi Juhola (ProAgria), Svájcból Ueli Ryser (AGRIDEA), Ausztriából Florian Herzog (LKÖ) és Írországból Tom Kelly (Teagasc) mutatták be.

A szaktanácsadók Európa számos országában a közösségi médiában is intenzívebbé tették a tevékenységüket. Az online kapcsolatfelvétel mellett a gazdákat személyes telefonhívásokkal is felkeresték, amiről nagyon pozitív visszajelzéseket kaptak. Carl Larsen, a GFRAS (Vidékfejlesztési és Szaktanácsadási Világ Fórum) ügyvezető igazgatója javasolta a hagyományos médiakommunikációs eszközök: rádió, televízió fokozottabb használatát és ezeknek a már jól bevált eszközöknek az „újraélesztését” a szektorban.

Angel Malumbres szaktanácsadó a navarrai INTIA-tól arról számolt be, hogy Spanyolországban a gazdaságok továbbra is működnek, szigorúan betartják a kormány által előírt járványügyi szabályokat, amelyek megszegése súlyos pénzbüntetést von maga után. Megtartják a termelők és a szaktanácsadók közötti fizikai távolságot. Egy autóban egy fő ülhet, ezért a földeket külön-külön autókban ülve szemlézik.

laptop

A digitalizációs eszközök elterjedésének köszönhetően a szaktanácsadás folyamatos, fennakadás nem tapasztalható – fotó: Shutterstock

Egész Európában arról számoltak be a kollégák, hogy a digitalizációs eszközök korábbi években történt elterjedésének köszönhetően a szaktanácsadás folyamatos, fennakadás nem tapasztalható. Svájc (Ueli Ryser) jelezte, hogy adatátviteli nehézségek miatt vannak területek, ahol nem lehet használni teljeskörűen az eszközöket.

Az IALB elnöke, Florian Herzog nagy lehetőséget lát a digitális eszközök alkalmazásában, például a videokonferencia használatában és az online szaktanácsadás elterjedésében. A vegyes (szóbeli/írásbeli videohívás/e-mail) kommunikációs modell mára már szerencsére kialakult és rutinszerűvé vált. Tehát az online tanácsadás: WhatsApp, Skype, Zoom, Adobe Connect, telefon, e-mail segítségével gördülékeny a legtöbb tagországban.

Az online tanácsadás egyik példája az IT support által is gyakran használt TeamViewer program alkalmazása, amikor a gazda engedélyével a szaktanácsadó a gazda számítógépén távolból is dolgozhat, amit a gazda folyamatosan tud követni. Ilyen módon kitöltetik az EK-t, vagy a szaktanácsadó támogatást nyújthat a különböző tervek elkészítésében. Az online konferencián elhangzott, hogy az információs és szaktanácsadási tartalom a mezőgazdasági termelők számára továbbra is elérhető a megszokott csatornákon, honlapokon, közösségi médián és nyomtatott médián keresztül.

Csoportos tanácsadás területén online, webes szemináriumok az Adobe Connect, Zoom, MS Teams segítségével folytatódnak. Mindezek ellenére továbbra is vannak olyan konzultációs szervezetek, amelyek nem támogatják kellőképpen az új digitális kommunikációs médiumok használatát, pl. a videokonferenciát vagy a közösségi médiát. Hangsúlyozták, hogy a szaktanácsadás rendszerszinten kiemelt jelentőséggel bír, mivel hozzájárul a termelés és a hozam biztosításához.

Az EUFRAS és az IALB szaktanácsadási hálózat vezetői azt a konklúziót vonták le, hogy az európai országok a járványügyi előírásokat szigorúan és következetesen betartják, így csökkentve a járvány terjedését az ügyfelek és szaktanácsadók körében.