A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szakértői elemezték a tej és tejtermékek piacán a fogyasztói árak nagymértékű emelkedése mögött rejlő okokat – írja a vg.hu. A versenyhatóság ezt követően javaslatokat fogalmazott meg.

Mivel több mint 140 adatszolgáltatást értékeltek, megállapításaik és javaslataik az egész ágazatot lefedő tényadatokon alapulnak. A lakosság körében legnépszerűbb tejtermékek árainak alakulását elemezték részletesen.

A GVH javaslatai:

• a nyers tej árképletének felülvizsgálata
• a fogyasztói árak összehasonlíthatóságának erősítése
• további hatósági fellépések az élelmiszer-kereskedelem területén
• online árfigyelő adatbázis és alkalmazás létrehozása az élelmiszertermékek fogyasztói árainak nyomon követhetősége érdekében
• a növényi italok árképzésének átgondolása
• a tejtermékek visszaváltható csomagolásban történő értékesítése
• szakmai segítséget ajánlanak az élelmiszerárstoppal kapcsolatos jövőbeli jogalkotói megfontolásokhoz

tej

Felmerült a verseny torzulásának lehetősége a szektorban – fotó: Shutterstock

A jelentéstervezetet a GVH társadalmi konzultációra bocsátotta a honlapján, ahol az ágazati szereplők május 20-áig véleményezhetik azt, április 26-ára pedig személyes szakmai konzultációra fog sor kerülni az érintett szakmai szervezetekkel.

Mi vezetett idáig, és hogyan függ össze mindez az inflációval?

A tejek és tejtermékek körében a fogyasztói árak nagymértékű emelkedése volt tapasztalható. Emellett a tejipari ágazatban termelő és feldolgozó tevékenységet végző hazai piaci szereplők beszállítói pozíciói gyengülő tendenciát mutattak. Mivel felmerült a verseny torzulásának lehetősége is a szektorban, a GVH januárban gyorsított ágazati vizsgálatot indított.

A szakértők a vizsgálat során helyszíni kutatásokat folytattak le tejfeldolgozóknál és élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknál, valamint széles körű adatgyűjtést végeztek a hazai tejágazat értékláncának minden szintjén.


A Gazdasági Versenyhivatal javasolja a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács által alkalmazott nyers tej alapárprognózisa módszertanának felülvizsgálatát, ugyanis az egy olyan árképleten alapul, amelynek egyes elemei 2023-ban tovább növelhetik a tejtermékek áremelkedését, ezzel fűtve az inflációt. A GVH ezért az árképlet felülvizsgálatát javasolja a terméktanácsnak, melyhez felajánlja szakmai támogatását. Javaslata egyaránt védi a fogyasztókat és a termelőket, hiszen a revízió hozzájárulhat az infláció mérséklődéséhez és a hazai tejtermelők versenyképességének erősítéséhez is.

Kiderült, hogy a kiskereskedelmi szereplők az árstopok miatt felmerülő veszteségeik csökkentésére törekedve bizonyos, árstoppal nem érintett termékek esetében magasabb árrést realizáltak 2022-ben. Azonban meg kell jegyezni azt, hogy a GVH elemzése csupán 7 termék árfolyamatait vizsgálta, illetve azt is, hogy a szereplők nagy részénél a nyereség csökkenése volt megfigyelhető a tavalyi évben.

Az online árfigyelő adatbázis és alkalmazás létrehozása már folyamatban van. Ennek megvalósulása – az átláthatóságnak és a jobb összehasonlíthatóságnak köszönhetően – fokozhatja a versenyt, ami hosszú távon is mérsékelheti az árakat, továbbá a vásárlói tudatosságot is erősíti.

A GVH szakértői áttekintették a növényi italok árfolyamatait is, és arra a következtetésre jutottak, hogy ezeknek az importára alig növekedett 2019 és 2022 között, azonban a belföldi forgalmazók értékesítési árai és árrésük 2022 őszétől emelkedni kezdett, ami valószínűleg a tejtermékek mint közeli helyettesítők áremelkedéséhez kapcsolódik, ez pedig inflációt gerjesztő folyamat.

A növényi italok kereskedői árrése és áfaszintje magasabb a tejtermékekénél, ami az ételérzékenységekkel küzdő vagy környezettudatos fogyasztók számára jelentős többletterhet jelent.

Több termék esetében is megállapítható, hogy a kiskereskedelmi bruttó árrés magasabb volt az arányosan a vizsgált termékre jutó költségek emelkedésénél, azaz a kiskereskedők által realizált átlagos nyereség jelentősen megemelkedett, azonban az adott termék jelentős áremelkedését nem ez okozta, hiszen a kiskereskedelmi szereplők nyeresége a bruttó fogyasztói árnak csak igen csekély részét tette ki.