A DLG Innovációs Zsűri egy Innovációs Aranyéremmel és 39 Innovációs Ezüstéremmel ismerte el a 2019. évi rendezvényen bemutatott újításokat. Több nyertes fejlesztést is láthattatok az Agroinformon, köztük a Lemken, a Väderstad, az Amazone, a CLAAS vagy a Fendt innovációit. Most bemutatjuk az összes díjazottat két részes cikksorozatban.

Agritechnica Innovációs Aranyérem 2019:

eAutoPower váltó e8WD 8R nagy traktorokra; John Deere (Walldorf) közös fejlesztése a JOSKIN-nal

A mezőgazdasági traktorokat több mint 20 éve használják folyamatosan változó sebességváltókkal, hidrosztatikus-mechanikus teljesítménymegosztással. Eddig a nagyobb teljesítményű elektromos hajtóművekhez, illetve szerelvényekhez, felépítményekhez további generátort építettek be a traktorokba (ventilátor, sűrített levegős/klíma kompresszor).

A mezőgazdasági technológia első elektromechanikus teljesítménymegosztó váltóműve az új 8R nagy John Deere traktorokba szerelt eAutoPower váltó. Műszakilag a hidraulikus egység (szivattyú/motor) teljesen nélkülözhető; helyette két villanymotor van beépítve, fokozatmentesen működtető hajtóműként. A villanymotorok különleges kialakításúak, azok nemcsak a hajtóművet táplálják, de akár 100 kW elektromos energiát is szolgáltatnak külső fogyasztók számára.

Az eredményül kapott traktoreszköz villamosítását a Joskin vállalattal közösen, a trágyaszórásra kifejlesztett rendszermegoldáson keresztül mutatják be, amelyben a tridemtengelyek közül kettő elektromos meghajtású.

Amikor külső elektromos alkatrészekhez használnak elektromos áramot, a bizonyos működési pontokon fellépő többlet-energiaáramlás „lecsapolható”, ami tovább javítja a rendszer általános hatékonyságát. A trágyaszóró tengelyhajtásával kombinálva a gyakorlati alkalmazás eredményei között szerepel többek között a nagyobb tapadás, kevesebb kerékcsúszás és jobb nyomon követés lejtőkön.

traktor

A mezőgazdasági technológia első elektromechanikus teljesítménymegosztó váltóműve az új 8R nagy John Deere traktorokba szerelt eAutoPower váltó - fotó: agritechnica.com

Agritechnica Innovációs Ezüstérem 2019:

Fendt IDEALDrive; AGCO International

A szántóföldi növények betakarítása során a kormánykerék és a kormányoszlop akadályozzák a munkaterületre való rálátást. Az betakarítandó állománnyal kapcsolatos, túl későn felismert problémák eltömődéssel járhatnak, és kiesési időt eredményezhetnek.

A Fendt IDEALDrive segítségével az AGCO szabad rálátást biztosít közvetlenül a kombájn előtti területre azáltal, hogy mellőzi a kormányoszlopot és a kormánykereket. A gépkezelő vezetőülése bal kartámasszal és joystickkal van felszerelve. A kormányoszlop összes funkciója – a kormánykeréktől az irányjelzőig – be van építve. A kormányzási parancsok intenzitása a haladási sebességgel fordítottan arányos, ezáltal növelve a biztonságot a közúti közlekedés során akár 40 km/h sebességgel haladva. A rendszer megfelel az EU közúti engedélyezési követelményeinek.

A bal kartámaszba épített joystickba a kormányoszlop összes funkciója – a kormánykeréktől az irányjelzőig – be van építve – fotó: agritechnica.com

Az IDEALDrive az első olyan önjáró mezőgazdasági gép, amely teljes mértékben joystickvezérlésű. A jobb rálátáson túl, javul a kormányozhatóság, az aratási munka során a gép üzemeltetésének kényelme, a közúti közlekedés során a kilátás és így a biztonság is.

Automatizált jármű- és munkagépvezérlés a szőlőtermesztésben, a Fendt közös fejlesztése a Braun gépgyártóval

A mezőgazdasági gépeknek a szőlőültetvényekben történő használata a gépkezelő magas szintű koncentrációját igényli. A traktort pontosan kell kormányozni, miközben az eszközt is folyamatosan figyelni és ellenőrizni kell.

A Fendt és Braun által közösen kifejlesztett automatizált jármű- és munkagépvezérlő rendszer jelentősen növeli a szőlőtermesztési feladatok hatékonyságát – ezzel egyidejűleg csökkenti a gépkezelőt terhelő fokozottt koncentrációt.

A rendszer a talaj felszínének kontúrját, a szőlőket, a cölöpöket stb. lézertechnológiával rögzíti, és az információk az ISOBUS-interfészen keresztül továbbítódnak a Fendt 200V Vario keskeny nyomtávú traktorra. Ezen túlmenően a 3D-helyzetet giroszkóp határozza meg, és a traktor ezen információ alapján követi a nyomvonalat és hajtja végre az útmutatást.

A tengelyek közé balra és jobbra szerelt munkaeszközök magassága és szélessége egymástól függetlenül vezérelhető, azonban a rendszer a hátsó talajtakaró mulcsok melletti oldalirányú vezérlésre is használható.

A kombinált traktor/munkagép vezérlőrendszer tehát leegyszerűsíti a mezőgazdasági gépek üzemeltetését a szőlőültetvényekben. A gépkezelőre háruló fokozott figyelem csökkenésén és a teljesítmény javulásán túl ezen eszközök pontosabb irányítása lehetővé teszi más növényvédő intézkedések csökkentését is.

Agritechnica Innovációs Ezüstérem 2019 – fotó: agritechnica.com

398 MPT nagy sebességű flotációs gumiabroncs; Alliance Tire Europe

A mezőgazdasági, nem közúti célra tervezett, meghajtás- és alváztechnikával szerelt tehergépkocsik egyre fontosabbá válnak Európa mezőgazdaságában és erdőgazdálkodásában. Mostanáig az ilyen járművek nagy részének hátulsó tengelyére nem álltak rendelkezésre megfelelő gumiabroncsok, amelyeknél a gumiabroncsnyomást szabályozni lehetett volna.

Az Alliance 398 MPT gumiabroncs most lehetővé teszi a gyors haladást országutakon, de a futófelület kialakítása és a csökkentett abroncsnyomás miatt kiváló tapadást és csökkent talajterhelést kínál szántóföldön és a földutakon. Az acélszíjakkal és acéltesttel kialakított konstrukciónak köszönhetően nagy haladási sebesség mellett is kismértékben melegszik a gumiabroncs, biztonságos vezethető és a terephez rugalmasan alkalmazkodik.

AmaSelect Row; AMAZONEN-WERKE

A kapásnövények sorközművelésekor, a sorok közötti területek kapálása megtörténik, a növények közötti hosszirányú sávok megmunkálása azonban nem.

Jelenleg ezt a gyomirtásbeli hiányosságot tisztán mechanikus módszerekkel nem lehet kiküszöbölni, ez azonban speciális szórókeretes permetezőgépek kombinációjával lehetséges. A két rendszer alkalmazási feltételei azonban egymásnak meglehetősen ellentmondóak. A kapa száraz körülmények között működik optimálisan, a növényvédő szerek pedig hatékonyabbak megfelelő talajnedvesség mellett.

Az AmaSelect sorrendszer a gépkezelő számára lehetővé teszi, hogy különböző szántóföldi kultúrákban (cukorrépa, kukorica, burgonya stb.) átállítási műveletek nélkül és bármikor átválthasson a területkezelésről a szórókeretre, egy „standard” szórópisztollyal. Erre a célra az AmaSelect négyszeres 50 cm-es részszélességű fúvókatest kapcsolót kínál; az egyes fúvókák 25 cm-es és 50 cm-es távolságonként rugalmasan kapcsolhatók. Ez az egyedülálló fúvókatest-kialakítás lehetővé teszi a sorok megmunkálást mind a 75 cm-es, mind az 50 cm-es sorszélességgel, átállítás nélkül. Az egyes gazdaságok fúvókakonfigurációja a vetett növények sortávolságától függően van szerelve és programozva.

A rendszer egy gombnyomással átváltható a szórókeret-alkalmazásról a szokásos területre. A területekhez és a szórókeretekhez szükséges alkalmazási mennyiséget a vezérlőterminál tárolja. Ennek eredményeként az alkalmazási mennyiség automatikusan igazodik a funkcióváltás során, megakadályozva ezzel a szórókeret túladagolását.

Ezen módszer alkalmazásakor a szórókeret használatának természetesen alapfeltétele, hogy a vetés közben az RTK rögzítse az elvetett növény pontos helyét, valamint a pontos nyomvonalat. Ezenkívül feltétel a szórókeret optimális helyzete, mivel a permetezési szög és a talajtól való távolság kombinációja határozza meg a permetezősáv szélességét.

gép

AmaSelect Row – fotó: go.amazone.de

A 40 fokos permetezési szögű speciális fúvókákkal 25 cm-es permetezési sávszélesség adódik, amennyiben a talajfelszíntől 35 cm-re helyezkedik el. Ez természetesen a szórókeret magasságától függően változtatható.

A hagyományos gyomirtás során a szórókeretes permetezést gyakran kombinálják a mechanikus gyomirtással. Az AmaSelect Row-funkcióval a két módszer különválik egymástól; mindegyik rendszer ennek megfelelően optimálisan működtethető, lehetővé téve mindkét rendszer teljesítményének optimális kihasználását. Ennek eredményeként a kapásnövények termesztésében használt növényvédő szerek mennyisége jelentősen alacsonyabb a teljesítmény csökkenése nélkül.

EasyMix; AMAZONEN-WERKE

Jelentős mennyiségű kevert műtrágya készül decentralizált helyeken azzal a céllal, hogy olcsó, egyedi műtrágyákat használjanak, ugyanakkor több tápanyagot alkalmazzanak a kívánt arányban. Néhány, szabványosan előállított, meghatározott tápanyagarányú és meghatározott kiindulási összetevőkkel előállított vegyes műtrágyától eltekintve eddig nem voltak segédanyagok, pl. szórási táblázatok ezen testreszabott műtrágyakeverékek többségénél, amelyek lehetővé tennék a műtrágyaszórók optimális beállítását az előállított keverék tulajdonságainak megfelelően.

Az Amazone „EasyMix” alkalmazásával (app), amelyet a cég kétlemezes szórókészülékeivel használnak, most már lehetővé válik az egyes komponensek oldalirányú eloszlásának becslése és a műtrágyaszóró optimális beállítása a műtrágyához még annak előállítása előtt. Ez úgy érhető el, hogy beírják az összekeverni kívánt összetevőket, a műtrágya szórási tulajdonságait és a kívánt munkaszélességet. A várható szórási minőség meghatározásakor figyelembe veszik az egyes alkatrészek váltakozó hatásait a szórókorongra és azok változó repülési viselkedését.

Ennek eredményeként az alkalmazás (app) csökkenti a nem megfelelő keverék-összetevők által okozott, a túlzottan nagy munkaszélességből adódó, illetve a műtrágyaszóró helytelen beállítása miatt bekövetkező egyenetlen tápanyageloszlásból adódó veszélyt.

EasyMix

Amazone „EasyMix” – fotó: go.amazone.de

Automata All-Round Strapping Trolley; Agrarsysteme Hornung

A mezőgazdasági bálák szállításakor elengedhetetlen a rakományok gondos rögzítése, de a bálák hevederekkel történő kézi lekötése a gépkezelő számára nagymértékű kockázatot jelent, és sok időt igényel, amiből a betakarítási munkák során különösen kevés áll rendelkezésre.

Az Agrarsysteme Hornung teljes körű hevederes kocsija viszonylag kis erőfeszítéssel automatizálja a rakomány megfelelő rögzítését hevederekkel, és ehhez kevesebb, mint 60 másodpercre van szüksége. Az automata rögzítőhevederek a pótkocsin a kívánt módon helyezhetők el. Az elülső és a hátulsó falon lévő lengőkarok hevedereket húznak át a rakomány felett, ezután automatikusan kifeszülnek. Ez a rögzítési módszer részleges rakodással és nem szabályosan elhelyezett bálák esetében is működik.

A szűk időbeosztás ellenére ez lehetővé teszi a gépkezelő számára a rakomány rögzítésével szemben támasztott követelményeknek való megfelelést, miközben a közúti közlekedés többi résztvevője számára a veszély jelentősen csökken.

3D Varioflex; BISO

Vetésforgók esetén, ahol nagyobb a hüvelyesek aránya, a betakarításhoz flexibilis vágószerkezettel rendelkező adapterek szükségesek, hogy a talaj felszínéhez közeli növények betakarítása a lehető legkisebb betakarítási veszteséggel történjen. Ezeknek a vágórendszereknek azonban gabonafélékre és repcére egyaránt alkalmasaknak kell lenniük, ahogyan az szokásos a változó vágóasztal-hosszúságú gabona-vágószerkezeteknél.

A 3D Varioflex vágórendszerrel a BISO először egyesítette a flexibilis vágószerkezet előnyeit a változó vágóasztal-hosszúsággal. A kaszaszerkezet magassága összesen 25 cm-re állítható, és a vágórendszer talajhoz való érintkezési erejét érzékelők mérik. Az érintkezési nyomástartomány 0 - 50 kg között állítható úgy, hogy a kerethez hátulról csatlakoztatott tartók a vágószerkezetet aktívan vezetik a talajegyenetlenségen. A változó hosszúságú vágóasztal függőleges mozgásait a méretarányos átfedő, vezetőlemezek teszik lehetővé.

A BISO a mezőgazdasági termelők számára olyan adaptert kínál, amellyel először állítható be aktív módon a kaszaszerkezet a talaj felszínéhez. Hagyományos megoldás helyett változó vágóasztal-hosszúsággal és rugalmas vágórendszerrel használható, ezáltal csökkentve a költségeket.

gép

BISO - Varioflex – fotó: agritechnica.com

APS Synflow Walker; CLAAS

A ládás kombájnok áteresztőképessége nem növelhető tovább a cséplő- és leválasztóegységek méretének emelésével, mivel cséplőszélesség korlátozott. Következésképpen a tangenciális cséplőegységet a mai napig a fő cséplődob mögött elhelyezkedő leválasztó dobbal, vagy egy azt megelőző előgyorsító dobbal egészítik ki. Minden egyes kiegészítő dob azonban egyre nagyobb mértékben töri a szalmát.

Az APS Synflow Walkerrel a Claas ötvözi a két cséplő- és leválasztórendszert. A teljesen új cséplőszerkezet tartalmaz egy 450 milliméter átmérőjű gyorsítódobot, egy tíz verőléces, 755 milliméter átmérőjű cséplődobot és egy 600 milliméter átmérőjű kiegészítő leválasztódobot az utóverő dob előtt. A nagyobb dobátmérők kisebb átfogási szögeket eredményeznek, 132° a cséplődobnál, illetve 116° a leválasztódobnál.

Ez, a szinkronizált dobfordulatszámokkal együtt, egyenes vonalú, szalma kímélő és üzemanyag-takarékos terményáramot tesz lehetővé. A tényleges leválasztófelület 3,18, illetve 2,66 m2. Ennek eredményeként a cséplő kosár csökkent átfogási szöge ellenére a cséplőút hossza az előző modellhez képest nagyobb lett. A dobok fordulatszáma és dob kosár hézag állítása, egyszerre, szinkronizálva történik.

A cséplő és leválasztó dob-kosár hézagokat először lehet érintőleges rendszerrel állítani, amely nagymértékben csökkenti a különböző növények betakarítása közötti átállásra fordított időt és energiát.

 

Az APS Synflow Walker tehát növeli a cséplés által nyert hozamot, és kímélően hat a szalmára, miközben javítja a cséplő- és leválasztórendszer által végzett munka minőségét - fotó: CLAAS

CEMOS Auto Chopping; CLAAS

A CEMOS AUTO CHOPPING rendszer folyamatosan érzékeli a szalma nedvességét és mennyiségét a betakarítás során, és az ellenkések és a dörzsbetét pozícióját automatikusan a szalma aktuális állapotához igazítja. Így akár 10% üzemanyag is megtakarítható. A gépkezelőnek csupán azt kell megadnia a CEBIS terminálon, hogy a legmagasabb szalmaminőséget szeretné elérni vagy leghatékonyabban szeretne dolgozni.

A CEMOS automatikus aprítással a Claas először automatizálta a szalmaaprító gép terményfüggő beállításainak optimalizálását. A ferde felhordó érzékelői mérik a szalma nedvességtartalmát. Az anyagréteg vastagsága a ferde felhordón bemeneti jelként is szolgál az automatikus egység számára. Ennek eredményeként az aprítási beállítások folyamatosan igazodnak a betakarítási körülményekhez; azokon a területeken, ahol a szalma nedvességtartalma nagyobb, az aprítás agresszívebb.

A gépkezelőnek csak azt a területet kell meghatároznia, amelyben a rendszernek a legmagasabb aprítási minőség és a maximális hatékonyság között dolgoznia kell. Ezenkívül a rendszer tisztítási és biztonsági funkciókat is ellát. Az anyagáram mérésekor az ellenlapát és a vágórúd előre-hátra mozogva tisztít, és azok rövid távon fellépő túlterhelés veszélye esetén elfordulnak.

A CEMOS automatikus aprítással a szükséges mennyiségű, de a lehető legkevesebb energia folyamatosan áramlik a szalmaaprítóba. Ez üzemanyagot takarít meg - fotó: CLAAS

CEMOS AUTO Performance; CLAAS

Ez a rendszer kombinálja a motorteljesítményt az előremeneti fordulatszám-szabályozással az önjáró járvaszecskázókon.

Az elmúlt néhány évben nőtt a takarmánybetakarító gépek kapacitása és motorteljesítménye. Ugyanakkor a nagy teljesítményű silózókon jelenleg elérhető motorteljesítményt csak akkor használják ki teljes mértékben, ha megfelelő mennyiségű kukorica vagy teljes növényszilázs folyamatosan áramlik a gépbe  A fonnyadt siló betakarításakor azonban csak 500-600 lóerőre van szükség. A motor teljes teljesítménnyel történő üzemeltetése, amikor arra nincsen szükség, szükségtelenül növeli az üzemanyag-fogyasztást.

A CEMOS AUTO Performance a teljesítménygörbe megváltoztatásával összehangolja a motor teljesítményét az aktuálisan végzett munkával. A CEMOS AUTO PERFORMANCE funkcióval a JAGUAR állandóan tartja a beállított fordulatszámot, és a betakarított termény mennyiségének megfelelően szabályozza a motorteljesítményt és a sebességet. Növekvő terménymennyiségnél először megnöveli a motorteljesítményt, majd csökkenti a menetsebességet. Kevesebb terménynél automatikusan csökken a motorteljesítmény. Így állandó marad a fordulatszám, nem lesznek kiugró teljesítménycsúcsok. Mindez egyenletes terményáramot eredményez nagy üzembiztonság és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett. A gépkezelőt a rendszer különösen a megterhelő betakarítási helyzetekben jelentősen tehermentesíti.

A CEMOS AUTO Performance könnyíti a takarmánybetakarító gép és a gépkezelő igénybevételét, és akár 15%-os mértékű üzemanyag-megtakarítást is eredményez - fotó: CLAAS

ISOMAX; CNH Industrial Olaszország

Közös fejlesztés: OSB AG, Fliegl Agrartechnik, Competence Center ISOBUS

Az új ISOBUS-alkalmazások legnagyobb kihívásai a magas hardverköltségek, a szoftverfejlesztés költségei és a hozzáértő diplomás mérnökök hiánya. Különösképpen igaz, hogy az iparágban nincsenek az elektronikához értő innovatív szakemberek és diákok által kezdeményezett start-upok, fejlesztések, olyan piacra dobható megoldások, amelyek az ISOBUS-t a mezőgazdasági gépekben integráló és központi elemmé tennék.

cnh

Isomax, CNH – fotó: agritechnica.com

Az AGXTEND (védjegy) ISOMAX új megoldást jelent a jövőbeli ISOBUS-alkalmazásokhoz. A teljesen AEF (Mezőgazdasági és Ipari Elektronikai Alapítvány) által tanúsított rendszer univerzális, átfogó és minden elemet magában foglal, beleértve a csatlakozót és az ECU-t. Az ISOMAX bármely ISOBUS-terminálon keresztül működtethető. Mint ilyen, lehetővé teszi a régebbi munkagépek tulajdonosai számára, hogy ezeket utólag beszereljék és csatlakoztassák a traktor ISOBUS-rendszeréhez.

A nyílt forráskódú ISOBUS Dev Kit lehetővé teszi az elektronikus gondolkodású gazdálkodók, tanulók, hallgatók és elektronikus szakemberek számára, hogy nagyon alacsony költségen fejlesszenek ki ISOBUS-kompatibilis megoldásokat. Mivel az ISOMAX automatikus gépi felismerést és az ISOBUS „TC-GEO” funkciót biztosít, a gépkezelőtől nem igényli az adatok manuális bevitelét. Ezenkívül alapot nyújt a precíziós gazdálkodás megvalósításához. Például a gép méretei automatikusan eljutnak a traktor kormányrendszeréhez.

A beépített MEMS (mikroelektromechanikus rendszerek) érzékelő rögzíti a megbízható szántóföldi munkavégzésre és közúti közlekedésre fordított időket, valamint a tényleges munkavégzésre fordított munkaórák számát. Más rendszerekhez is csatlakoztatható, pl. a „Fliegl Counter”-hez.

Az ISOBUS fejlődésének részeként az ISOMAX bemutatja az ISOBUS-platformok és az ahhoz kapcsolódó érzékelőrendszerek új kombinációit. Az ISOMAX olcsó és vonzó lehetőség a kisvállalkozások számára az ISOBUS világába való belépéshez.

ESM system bidux X; ESM Ennepetaler vágó- és kaszálótechnológia

A kettős késes alternáló kaszáknak számos beépített hiányossága van, amelyek a kaszálógépek hatékonyságát negatívan befolyásolják: érzékenyek az idegen tárgyak által okozott károkra, magas a karbantartási költségük, és a gyors munkavégzés korlátozó tényezői. Másrészről kis tömegük miatt kevesebb a bemeneti energiaigényük és precíziós vágásuk miatt jelentős előnyöket kínálnak a mocsaras és a hegyvidéki területeken.

Az új bidux X dupla kés számos érdekes és figyelemreméltó részletet kínál. Az új geometriának köszönhetően a felső és az alsó kés pengéje úgy van kialakítva, hogy csökkenjen az elhasználódás és a résképződés. Ezenkívül az új geometriának köszönhetően nincs szükség az alsó és felső kések pengéi minden vágóélének élezésére.

Ennek a jelentősen továbbfejlesztett kaszálórendszernek az előnye a szennyezetlen takarmány és a gyorsabb fonnyadás, a csökkentett üzemanyag-fogyasztás és a gyep kisebb fokú károsodása, mivel a rendszer kisebb traktorral is üzemeltethető. További előnyei között szerepel a gyep gyorsabb növekedése és a legelő teljes állatvilágának  védelme.

gép

ESM Ennepetaler vágó- és kaszálótechnológia – fotó: agritechnica.com

ModulaJet; Forigo Roter Olaszország

A biológiailag lebontható műanyag fóliák használata a kapás növények termesztésében meglehetősen hosszú tradícióra nyúlik vissza. A vetett mag sorának műanyag fóliával történő lefedése a gyomirtás praktikus módja. Ezenkívül a filmréteg csökkenti a víz párolgásának mértékét, és melegíti a talaj felső rétegét, ami pedig elősegíti a korai csírázást és növekedést, továbbá csökkenti a vegetációs időszakot.

Sok filmréteget lyukasztóval vagy közvetlenül a vetés után mechanikai elemekkel lyukasztanak, hogy az új növény át tudjon bújni a filmrétegen anélkül, hogy azt elszakítaná. Ezek a lyukak ugyanakkor lehetővé teszik a gyomosodást is, ami nemkívánatos, mivel ezeket nehéz kiirtani.

A Forigo Roter Italia SRL ModulaJet rendszere innovatív vetőmag-elhelyezési technológiát jelent a filmréteg alatt termesztett növénykultúrák számára. A magokat pneumatikusan szétválasztják, majd egy légáramban gyorsítják, és a filmrétegen keresztül a talajba lövik. Ez egy nagyon kis lyukat hoz létre közvetlenül a mag felett, amely túl kicsi a gyomok fejlődéséhez. A vetés mélységét a légáram szabályozza. A vetési sebességet és a filmréteg borítását a szántóföld végében elektronikusan vezérlik. A rendszer a nagy vetőmagok, mint amilyen a kukorica és a szója, esetében működik a legjobban.

A fóliában sokkal kisebb lyukak használata jelentősen csökkenti a gyomfejlődés mértékét, miután az új növények átbújtak a fólián, csökkentve a későbbi munkaigényt is.

A Forigo Roter Italia SRL ModulaJet rendszere innovatív vetőmag-elhelyezési technológiát jelent a filmréteg alatt termesztett növénykultúrák számára – fotó: agritechnica.com

SmartCut; Gebr. Schumacher

A kombájnok növekvő munkaszélességével és a növekvő betakarítási sebességgel, valamint a betakarítandó gabona vágásához szükséges erő megváltozásával a vágópenge meghajtásának és a vágási technológiának a mechanikai követelményei is növekednek. Eddig a betakarítás állandó sebesség mellett végzett pengemeghajtással történt, és a betakarítás során bekövetkező hibákat a kialakuló zajokból, a rossz vágási mintából vagy akár a vágószerkezet eltömődéséből fedezték fel.

A pengemeghajtásokra kifejlesztett SmartCut-technológiával a forgásszöges és forgóerő-érzékelőket először integrálták a hajtóműbe. A forgószöges érzékelő közvetett módon méri a kaszapengét; a forgóerő-érzékelő pedig a hajtóerőt a megfelelő helyzetben. Ez lehetővé teszi a SmartCut számára, hogy különbséget tegyen a vágás, a súrlódás és a legnagyobb mértékű erő között. Ez utóbbi akkor fordul elő, amikor a késpenge idegen testtel vagy ujjakkal ütközik.

A súrlódási erő akkor növekszik meg, ha az ujjak vagy a késpengék hajlítva vannak vagy más egyéb hiba lép fel. A vágási erő a növénytől és a haladási sebességtől függ. Ezért a SmartCut először teremti meg a késpengék terheléstől függő vezérlését. A mért vágóerő bemeneti jelként szolgálhat a kombájn teljesítményszabályozójának is.

gép

SmartCut; Gebr. Schumacher – fotó: agritechnica.com

Horizon Star III Razor Maize Picker; Geringhoff

Az európai kukoricamoly egyre jobban terjed és ez a legmeghatározóbb kártevő, amely az összes kukoricabetakarítási módszerre negatívan hat. Káros hatásai a betakarítás és a minőségcsökkenés révén nyilvánvalóak, amely szerény kukoricacső formájában és a fusaria gombákkal való fertőzés útján nyilvánul meg, amely más növénykultúrákra is átterjedhet.

Az inszekticidek és a biológiai hatóanyagok alkalmazása mellett az egyik legfontosabb kontrollstratégia a kukoricatarló alapos aprítása közvetlenül a betakarítást követően, azaz mielőtt a kombájnok más szántóföldi kultúrákban végeznének munkát, illetve az eltávolítási logisztikát megelőzően. Ebből az okból kifolyólag a kukoricatarlót meg kell semmisíteni.

Ez az oka annak, hogy a Geringhoff vállalat integrált tarlószecskázóval ellátott kukorica adaptert fejlesztett ki a Rota Disk-módszer alapján. A teljes kukoricatarló maximális elpusztításához a rotorokat a talajfelszínhez képest a lehető legrövidebb távolságban kell vezetni. Ennek elérése érdekében a Geringhoff vállalat Horizon Star III Razor, középen összecsukható, kukorica csőtörő adaptert kínál. A kombájn ferde felhordójának központi része és a két oldalsó terület szenzorokkal vezérelt.

A Horizon Star III kukoricaszedő nagymértékben hozzájárul a kukoricatermesztés növényvédelmének javulásához - fotó: agritechnica.com

R-Connect Monitor; ROPA és SmartView; Grimme

A mezőgazdasági gépek digitális fényképezőgép-technológiái a lehetőségek egész tárházát nyitják a gumók megmunkálásának monitorozásában, dokumentálásában és hosszú távon a távoli támogatási/szolgáltatási alkalmazásokban. Ebben az összefüggésben a ROPA és a Grimme innovatív megoldásokat fejlesztettek ki sárgarépa- és burgonyabetakarító gépekre.

gép

Grimme SmartView – fotó: agritechnica.com

A Grimme "SmartView" a burgonyabetakarítók tisztítási és válogatási folyamatainak monitoringjára összpontosít, amelybe beletartoznak a szedők és a gépkezelő is, akik a rendszert használják és akik a rendszeren keresztül kommunikálnak.

Nagyítási funkciókat, élő lassított mozgást és testreszabott fényképezőgép-nézeteket kínálva a Multi-Touch kijelzőn a rendszer használata által javul a termésáram monitoringja, és feleslegessé válik a kamerák kézzel történő beállításának szükségessége.

A ROPA „R-Connect Monitor” intelligens és teljesen automatizált képekre összpontosít, a cukorrépa-betakarítótól az úgynevezett „R-Connect” internetes portálig, amely egy farmgazdálkodási és logisztikai menedzsmentplatformot testesít meg.

A kamera felvételt készít a cukorrépa-állományról a betakarítás előtt, és a kirakodóból származó felvételek az internetes platformon elérhetővé válnak, segítve a managereket a kombájn feldolgozási minőségének, valamint a gépadatok és a munkafeladatok ellenőrzésében, így ők távolról támogathatják a gépkezelőket.

A két termék a teljesen automatizált kombájnbeállítások első lépéseit jelenti. Amellett, hogy lehetőséget kínálnak a betakarítógépben zajló folyamatok optimalizálására, a rendszerek elkerülhető (utazási) költségeket takarítanak meg a szervizmérnökök számára, és javítják a logisztikai folyamatokat, aminek következtében pedig javul a növény minősége a gyárba szállításkor.

Scorpion karos kaszáló; GreenTec

Az egyenetlen növényzet kaszálásának és ellenőrzésének egy időben történő kivitelezése karos fűkaszákkal korábban nem volt egyszerű. A vezérlési módok közötti váltás csak a karok cseréjével vagy a karokat vezérlő programok átprogramozásával volt lehetséges. A vezérlési módok haladás közben történő váltására nem volt mód.

A Scorpion kaszák most már mindkét típusú vágófejvezérlést kínálják. Egyrészről párhuzamos vezérlést, amely lehetővé teszi a gépkezelő számára, hogy egységes kaszálási szintet tartson fenn csak nagyon csekély mértékű beállítással. Másrészről hibrid karrendszere standard vezérlőegységgel van kialakítva, amelynek révén mód nyílik a vágófej rugalmas szabályozására egyenetlen növényzet kaszálása esetén.

Ez az innovatív hibridkaros rendszer lehetővé teszi a két üzemmód közötti váltást menet közben – fotó: agritechnica.com

A párhuzamos vezérlésnek köszönhetően a gépkezelő a fokozott munkabiztonság érdekében figyelemmel tudja kísérni környezetét, ugyanakkor menet közben a kézi üzemmódra váltással mód nyílik arra, hogy a termelékenység növelése érdekében speciális kaszálási munkát is végezzen.