Télen különösen fontos, hogy egészséges élelmiszereket fogyasszunk. Ilyenkor azonban jóval kevesebb a friss zöldség és gyümölcs, így érdemes egyéb forrásokból gazdálkodni. A hüvelyesek hosszú ideig tárolhatók, ráadásul még hűtőszekrényre sincs hozzájuk szükség. És nem ez az egyetlen előnye a fogyasztásuknak.

Azon kívül, hogy bőségesen ellátnak minket vitaminokkal és ásványi anyagokkal, még a téli levertséget és a rosszkedvet is csökkenteni tudják. Ezekkel a zöldségekkel igazán változatos és finom ételeket készíthetünk, melyek segítenek megőrizni az egészségünket is.

Ezért fogyassz hüvelyeseket

A hüvelyesekben sok a fehérje, a telítetlen zsírsavak, a rostok, és magas vitamin- és ásványianyag-tartalommal rendelkeznek. A bab, a lencse, vagy akár a borsó heti egyszeri fogyasztása tehát nagyon jót tesz a szervezetünknek. Ráadásul a pénztárcánknak is, hiszen az olcsóbb élelmiszerek közé tartoznak. Mivel sok bennük a rost és a fehérje, így hamar telítettség érzetet adnak, ezért a fogyni vágyók is bátran fogyaszthatják őket.

Annak ellenére, hogy viszonylag magas a szénhidráttartalmuk, a cukorbetegek is nyugodtan számíthatnak rájuk,hiszen a glikémiás indexük alacsony. Ez azt jelenti, hogy kis mértékben, és fokozatosan emelik meg a vér glükózszintjét, ezzel meggátolva, hogy hirtelen emelkedjen meg a vércukorszint. Nyersen azonban nem ajánlatos a fogyasztásuk, hiszen úgynevezett antinutritív, azaz emésztést gátló anyagokat tartalmaznak, amelyek hő hatására válnak hatástalanná.

bab növény

A bab fontos vitaminforrás. Fotó: 123rf.com

Rosttartalmuknak köszönhetően segítik a bélműködést és az emésztőrendszer működését. Segítségükkel megelőzhetjük az elhízás, a cukorbetegség, az emésztési problémák, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását. Magas a B5-, E-vitamin- és biotintartalmuk, emellett sok kalcium, kálium, réz, folsav, magnézium és vas található bennük. Ráadásul még a téli depresszió ellen is ajánlott a fogyasztásuk. Készíthetünk belőlük levest, főzeléket, vagy köretet is, egészen biztosan nem fogunk bennük csalódni.

Ezeket a hüvelyeseket válaszd

A fehérbab a legmagasabb rosttartalmú babféle. Csökkenti a koleszterinszintet, magas kálium tartalma miatt pedig segít a vérnyomás karbantartásában is. A csicseriborsóban is nagyon sok a rost, emellett segít a vércukorszint stabilizálásában is.

A lencse a kutatások szerint csökkenti a mell- és a vastagbélrák kialakulásának esélyét. A vörös bab sok antioxidánst és az omega-3 zsírsavat tartalmaz, thiamin tartalma pedig segít lecsökkenteni az Alzheimer-kór kialakulásának veszélyét. A fekete bab antocianin tartalma serkenti az agyműködést, míg a szójabab teljes értékű fehérjeforrás, így kiváló húspótló.

A sárgaborsó nagy mennyiségben tartalmaz B1-, B2- és E-vitamint, folsavat, fehérjét és rostokat. Emellett gazdag még kalciumban, foszforban, káliumban, magnéziumban, vasban, mangánban és cinkben. A csicseriborsó egy időre vesztett népszerűségéből, azonban manapság szerencsére újra gyakrabban fogyasztjuk. Kellemes dióíze mellett azért is ajánlatos a fogyasztása, mert csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását.

A lencse fogyasztása nem csak újévkor ajánlott, hiszen egyike a legbőségesebb növényi fehérjeforrásunknak. Várandósoknak is ajánlják a fogyasztását, mivel egy adag lencse a napi folsavigényünk kilencven százalékát fedezi. A vörös lencse hatása is ugyanez, de főzési ideje jóval kevesebb, mint a többi lencsének, hiszen jóval vékonyabb a héja, ezért ha hirtelen szeretnénk valami táplálót, egészségeset és finomat készíteni, nyugodtan döntsünk mellette.

A szárazbab remek B1- és K-vitamin, folsav, foszfor, magnézium, és nátrium forrás. Ásványi anyagai közül a vas és a mangán a legjelentősebb. Védi a szívünket a szívrohammal szemben, segít megelőzni a cukorbetegséget és az elhízást. Csökkenti a koleszterinszintet, a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, valamint a rák kialakulását is, mely utóbbiban a benne található IP6 elnevezésű anyag játszik közre.

lencse szemek

Ne csak újévkor együnk lencsét. Fotó: 123rf.com

Színétől függ, hogy mennyi antioxidánst tartalmaz. Minél sötétebb, annál több van benne. A babbal együtt még a túlsúly ellen is harcolhatunk. Tápértéke magas, mivel 20-25 százalék fehérjét tartalmaz, így kiváló húspótló. Ráadásul a vörösbor mellett a babban is megtalálható a resveratrol, amely védi a DNS-t a károsodástól, így lassítja az öregedést.

A mungó bab a kínai éttermek kínálatából lehet ismerős. Édeskés íze emlékeztet a zöldborsóéra, emellett pedig jelentős fehérje-, vas- és C-vitamin-tartalma is van. Csíra formájában is fogyasztható. Az adzuki bab is Kínából származik. Fogyasztása előtt érdemes beáztatni, hogy hamarabb megpuhuljon. Gazdag B1- és B2-vitaminban, ezen kívül kalcium-, magnézium- és foszfortartalma sem alacsony.

A szójabab a vegetáriánus konyha fontos élelmiszere. Sokáig csak talajjavításra használták. Nyersen nem fogyasztjuk, fermentálással válik ehetővé. Sok aminosavat, káliumot, magnéziumot, vasat és E-vitamint tartalmaz. Viszont, ha túlzásba visszük a fogyasztását, a benne található fitoösztrogének kedvezőtlenül befolyásolhatják a szervezet hormon háztartását.

A vajbab más babfélékhez képest kevesebb fehérjét és szénhidrátot tartalmaz, így a fogyókúrázóknak is ajánlott. Emellett bővelkedik B1-, a B2-és a C-vitaminban. A zöldbab télen fagyasztott és konzerv formájában áll rendelkezésünkre. Egyedül B9-vitamint tartalmaz, azonban kitűnő méregtelenítő, mivel serkenti a máj működését.

zöldborsó növény

A zöldborsót édes íze miatt is kedveljük. Fotó: 123rf.com

A zöldborsó az egyik legkedveltebb hüvelyes. Tápértéke miatt az egyik legfontosabb zöldségünk. Nagy mennyiségben tartalmaz magnéziumot, amely a csontok számára nélkülözhetetlen, emellett segíti a vérképzést, és számíthatunk rá emésztési rendellenességek esetén is.

A hüvelyes zöldségek mindegyike kitűnő hatással van az egészségünkre, emellett pedig finom és változatos ételek készíthetőek belőlük. Érdemes tehát hetente legalább egyszer fogyasztani őket.