Már javában zajlik az egyetemistáknak meghirdetett digitális agrártechnológiai verseny, az Agrovirtus. Az ehhez kapcsolódó, "Agrárdigitalizáció a felsőoktatásban" című konferencián az ötletgazda-főszervező Maróti Miklóst, az AgroVIR Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.

Mi hívta életre az Agrovirtus versenyt, amelynek elnevezése szépen összecseng az AgroVIR-rel?

Azért hoztuk létre 2009-ben a cégünket, hogy a gazdálkodóknak támogatást nyújtsunk vezetői döntéseik meghozatalában. Ez az ügyfeleinknél keletkező összes adat összegyűjtése és értékelés alapján történik. Négy éve indítottuk az adatelemzési üzletágunkat, mostanra már 400 ezer hektáron gyűjtünk folyamatosan adatokat. Ebből az is következik, hogy többet tudunk a szektorról, az ügyfélkörünkről, mint bármelyik állami vagy piaci szereplő.

Maróti Miklós

Maróti Miklós az AgroVIR Kft. ügyvezetője az Agrovirtus Akadémia – Agrárdigitalizáció a felsőoktatásban konferencián – fotó: Agrovirtus Facebook oldal

Amikor elkezdtük a gyakorlatba átültetni a rendszerünket, és a digitalizációt oktatni a gazdasági szereplőknek, nagyon nehéz dolgunk volt – és van is –, mert nem állnak készen erre az érintettek, de még a frissen végzett hallgatók sem. Több egyetemmel is elindult az együttműködésünk, de nagyon lassúnak láttuk az így elérhető változást.

Ekkor merült fel bennünk, hogy igényt generáljunk erre a tudásra, motiváljunk. Rájöttünk, hogy a hallgatókat kell megszólítani. Vagyis szakmai partnereinkkel és gazdálkodókkal egyeztetve elindítottuk az Agrovirtus versenyt.

Mit vártak a versenytől?

Az volt a célunk, hogy az egyetemisták a versenyre készülve mind jobban beleássák magukat a témakörbe. Így évről évre egyre célzottabban előkerülnek az agrárdigitalizáció keltette kihívások, mindez a versenyen túlmutató hatásokkal is jár. A végeredmény pedig az lesz, hogy a végzett hallgatók egyre inkább megfelelnek a piaci elvárásoknak is.

Agrovirtus

A verseny egyik célja, hogy a diákok egyre inkább megfeleljenek a piaci elvárásoknak – fotó: Agroinform.hu

Mit értek el eddig az Agrovirtussal?

Még csak a második évben járunk, de máris több, mint egy verseny. Egy tehetséggondozási program is körvonalazódik körülötte. Valamennyire a kényszer szülte ezt, hiszen a hallgatók kerestek meg minket munkalehetőségért, és jelentkeztek nálunk a termelőcégek is, amelyek kollégákat kerestek. Mi egyszerűen elkezdtük összekapcsolni őket.

Már több versenyzőnknek is közvetítettünk munkahelyet.

Előadásában kitért arra is, hogy az ügyfeleket is képezni kell. Miért, mire?

Rájöttünk arra, hogy nemcsak a hallgatókat kell képezni, hanem az ügyfeleinket is, mert különben elszöknek tőlük a fiatalok. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy élményt kell nyújtani nekik. El kell vinni őket vadászatra, quadot kell alájuk rakni, rá kell ültetni őket a nagytraktorra! Ha nem kapnak jó impulzusokat, előbb-utóbb elmennek –

ezt tudatosan oktatni, magyarázni kell az ügyfeleinknek ahhoz, hogy meg tudják tartani az egyetemről hozzájuk kerülő tehetségeket.

Mi tartozik a tehetséggondozási programba?

Már egy sikeres projekten is túl vagyunk, amelyben kockázatitőke-bevonáshoz segítettünk egy-egy fiatal „agrovirtusos” csapatot. De nem állunk meg itt: addig mentoráljuk őket, amíg meg nem erősödik a vállalkozásuk, hogy már önállóan is képesek legyenek helytállni.

Vagyis nemcsak abban segítünk, hogy munkavállalóként elhelyezkedhessenek, hanem abban is támogatjuk őket, hogy megvalósíthassák a saját elképzeléseiket.

Agrovirtus

A diákok számára a versenyben való részvétel akár karrierlehetőséget is jelenthet – fotó: agrovirtus.hu

Az Agrovirtus Akadémia is a tehetséggondozás része?

Igen, bár nagyon prózai okokra vezethető vissza a létrejötte. A tavalyi döntő ugyanis csalódást keltett bennem. Többet, jobbat vártam a hallgatóktól. Nagyon hiányoltam például a pénzügyi gondolkodást – ha megkérdezzük tőlük, mit jelent a ROI, legalább a kérdést értsék – és az előadói képességeiket. Ezért határoztunk úgy, hogy idén a döntőbe jutott legjobb tíz csapatnak egy kétnapos, nagyon intenzív, célzott tematikájú akadémiát csinálunk. Már megtapasztaltuk, hogy rövid idő alatt is milyen mértékű javulást vagyunk képesek elérni. Bízunk benne, hogy a novemberi döntő magasabb színvonalú lesz.

Megjegyzem, az akadémia célja nem a digitalizáció vagy az agrártudás növelése, hanem az előadói készségek és a gazdasági gondolkodás fejlesztése.

oktatás

A tavalyi verseny győztesei – fotó: agrovirtus.hu

A jelentkezési határidő lezárult, mit mutatnak az ezzel kapcsolatos adatok?

Tavaly nem számoltunk a több mint háromszáz jelentkezővel, nagy kihívás volt a verseny megrendezése, de a visszajelzések szerint sikerült hasznos gyakorlati tudást adnunk. Az idén már felkészültünk a hatalmas érdeklődésre. A szervezői-rendezői gondokat most az okozza, hogy 20 országból érkeznek a résztvevők: például Azerbajdzsánból, a Dél-afrikai Köztársaságból, Ghánából, Mexikóból és Hollandiából – erre különösen büszkék vagyunk – a Wageningeni Egyetemről.

Nagy valószínűséggel a döntőbe is jutnak be külföldről csapatok, hiszen nagyon motiváltak, elkötelezettek. Tehát a teljes rendezvényt, minden írásos anyagával, előadásával két nyelven kell végigvinni, így az akadémiát és a döntőt is. A helytálláshoz nélkülözhetetlen minden közreműködő segítsége.

Agrovirtus

A versenyre idén már 20 országból jelentkeztek, a szervezők célja pedig, hogy az Agrovirtus a jövőben egyre nemzetközibbé váljon – fotó: Agrovirtus Facebook oldal

Mi a cél a 2020-as versenyre?

Folyamatos az a kérdés, hogy miért csak a szántófölddel foglalkozunk. Idén már szerettük volna az állattenyésztést is a versenybe iktatni, de egész egyszerűen nem értünk el még oda. Ugyanígy vagyunk a szőlészettel, a borászattal, a kertészettel is. Jövőre legalább még egy ágazatot szeretnénk bevonni.

De ennél is fontosabbnak tartjuk a nemzetközi jelenlétet, ami szerencsére már most is nagyon erős. Jövőre biztosan még intenzívebb lesz. Célzottan fogunk szervezni, megkeressük például a V4-ek egyetemeit is. Szeretnénk egy közép-kelet-európai, közép-európai vagy akár európai szintű versennyé fejleszteni. Erre megvan minden lehetőségünk, már csak azért is, mert a világon nincs ilyen digitális környezetben megvalósított gyakorlati verseny, mint a miénk.

Fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy az Agrovirtust a piaci szereplők finanszírozzák, az AgroVIR Kft. és a partnereink. Ugyanakkor hálás vagyok az állami szereplők, az oktatási intézmények erkölcsi támogatásáért is.

Az Agrovirtusról bővebben a verseny honlapján tudsz tájékozódni.

Kövesd az Agrovirtus Facebook oldalát is, hogy ne maradj le semmiről.