Korunk fogyasztói társadalma – lássuk be –, alaposan el van kényeztetve. Ma már egyre kevésbé kell vadászni a jó minőségű termékekre vagy a színvonalas szolgáltatásokra. A gond sokkal inkább az, melyiket válasszuk ezek közül. Nézzük például az autókat! Az egymással versengő gyártók a járművek kifejlesztésénél szinte a kezdetek óta nagy hangsúlyt fektetnek a vonzó külsőre. Időben felismerték: ha egy autó motorházteteje alatt jól bevált, kipróbált és elismert tartalom van, az ma már kevés.

Időről-időre felfrissítik a „csomagolást” még akkor is, ha az autó maga lényegében nem sokat változik.

A vállalkozások esetében sincs ez másképp. A hasonló szolgáltatásokat, közel azonos tudású termékeket kínáló cégek közül csak professzionálisan kialakított cégarculattal lehet kitűnni, azaz magunkat a versenytársainktól megkülönböztetni. A jól kivitelezett cégarculat ugyanis nem úri huncutság, hanem olyan befektetés, amely konkrét üzleti haszonnal jár. Bizalmat épít és megkülönböztet. Szerencsére ma már a hazai kis- és középvállalkozások is kezdik felismerni a dolog lényegét.

Ezt támasztja alá a Magyar Formatervezési Tanács 2011 szeptemberében készített felmérése is. Hazai kis- és középvállalatokat (KKV) kérdeztek arról, hogyan vélekednek a formatervezés szerepéről. A felmérést a Medián Közvélemény és Piackutató Intézet végezte, 200 működő KKV megkérdezésével.

Az eredmények alapján elmondható, hogy hazánkban tíz KKV-ból csak négy gondolja úgy, hogy a cége versenyképességét növelné egy professzionálisan kialakított arculat. Ennél is kevesebben, tízből mindössze három vállalat alkalmazza stratégiai szinten a design-t azért, hogy az segítse a cég talpon maradását.

Azok a KKV-k, amelyek nem építik be a cégarculatot vállalkozásuk mindennapjaiba, elsősorban nem a nehéz gazdasági helyzet miatt nem alkalmaznak kreatív szakembert (pl. grafikust): a megkérdezettek csupán 3%-a jelölte meg okként az anyagi erőforrás hiányát. A többség (74%) egyáltalán nem is gondolt még arra, hogy a design az üzletét támogathatná.

Vannak azonban bíztató jelek is: a cégek negyede például úgy látja, hogy a design alkalmazása már megtérült vagy néhány éven belül kézzelfogható hasznot fog hozni a vállalkozás számára. A kutatás szerint jellemzően a döntéshozó szerepben levő (pl. gazdasági) vezetők azok, akik egy KKV-n belül fontosnak tartanak egy professzionálisan kialakított cégarculatot (57%), illetve a design stratégiai szintű alkalmazását (43%).

Tehát a változás már elkezdődött: egyre többen teszik le voksukat amellett, hogy a tartalom és a forma egyaránt fontos. Érdemes ezért megfogadni a sikerhez vezető út egyik örök érvényű jelmondatát: Nem elég profinak lenni, annak is kell látszani!


Varanka Mariann – Pólya Árpád
www.agrostratega.blog.hu