A ZF Friedrichshafen AG a nyilvánosság elé tárta „Innovation Tractor” koncepcióját. Az ő innovatív traktorukon kamerák felügyelik a gép környezetét. – írja a topagrar.com.


Képeik összegző feldolgozásával válik lehetővé az, hogy az erőgépet részben önállóan vagy okosmobileszközökről vezérelve a vezetőfülkén kívülről is lehessen mozgatni, és ezzel például a függesztett gépek felkapcsolását megkönnyíteni. A közelben tartózkodó személyek felismerését szolgáló kamerák segítségével ez a gyakran előforduló művelet garantáltan biztonságossá tehető.

A hajtáslánc villamosítása érdekében az innovatív traktort a nagy teljesítményű TERRA+ generátormodullal látták el. Ezen túlmenően a pótkocsi vagy a függesztett gép kerekeit saját elektromos kerékagymotorjaikkal szerelték fel, amelyek így a külön erre a célra kifejlesztett traktormenedzsment segítségével terepen is optimális haladást biztosítanak. Az alaptraktor a piac egyik kedvelt típusa, amelyet a ZF előremutató komponensekkel és segédfunkciókkal gazdagított.

„Rendszerkompetenciánkkal az egyenként már bevált megoldásokat hálózatba kapcsolva kombináljuk. Az ilyen erőgépek látni, gondolkodni és cselekedni tudnak” – mondta Dr. Harald Naunheimer, a ZF Friedrichshafen AG kutatási és fejlesztési osztályának vezetője.

Kamera a szem, computer az agy

traktor

ZF „Innovation Tractor”: lát, gondolkodik és cselekszik – fotómontázs: ZF

A koncepciót megtestesítő erőgép „érzékszerve” a vezetőfülke tetején és a motorháztetőn elhelyezett, összesen hat kamera. Az általuk gyűjtött adatokat számítógép értékeli ki. Az egyes kamerák felvételeiből megalkotja a traktor környezetének térbeli képét, valódi „Surround-View” hatással. A gépkezelő ezt a képet táblagépén többféle nézetből, „TopView”-ként lekérdezheti, és az erőgép mozgását is figyelemmel kísérheti.

A traktor hátoldalán elhelyezett további kamerák, amelyek a munkagépek automatikus fel- és lekapcsolásában játszanak szerepet, valamint amelyek a veszélyes térségbe tévedt személyek felismerését szolgálják, saját számítógépes háttérrel rendelkeznek. A ZF a szántóföldi, majori „Off-Highway” munkáknál eddig soha nem látott biztonságot és kényelmet kínál.

Mechatronika a járószerkezetnél és a hajtóműnél

Az automatikus vezetési funkciókhoz elektromos kormányzásra van szükség, de ezt a ZF mérnökei eleve beillesztették a szabályozási rendszerbe. A hajtás oldalán a TERRAMATIC hajtóművet kapcsolták össze a TERRA+ generátormodullal. Erről tartósan 60 kW elektromos teljesítmény vehető le, amely az elektromos fogyasztók ellátásához elég.

Az egyik lehetséges megoldás szerint a teljes elektromos teljesítményt a vontatott pótkocsi rendelkezésére bocsátják. Ott ugyanis egy további innovációval találkozhatunk: a kifejezetten a mezőgazdasági és építőipari munkagépekre kifejlesztett, háromfázisú aszinkron kerékagymotorral.

Többletteljesítmény villanymotoros rásegítéssel

traktor

Éles helyzetben a pótkocsi tengelyeit is villanymotorok hajtják meg – fotómontázs: ZF

Az összkerékhajtású traktor lehetőségeit a vontatmány egyes kerekeit meghajtó villanymotorok optimális vontatási menedzsmentté bővítik. Ezzel a gépkapcsolattal olyan emelkedők is leküzdhetők, amelyeken a velük összehasonlítható, pótkocsis szerelvények csődöt mondanak. A felázott vagy laza, csekély kapaszkodási lehetőséget kínáló talaj sem jelent akadályt. Az innovatív traktor a tesztek tanúsága szerint 30 százalékos lejtőn is gond nélkül haladt villanymotoros rásegítéssel – nyilatkozta a gyártó.

A ZF koncepciója azt is lehetővé teszi, hogy ugyanazt a feladatot egy kategóriával kisebb traktorral végezzük el. Mivel a pótkocsin bármikor bekapcsolható az elektromos segédhajtás, a traktor, illetve a motorja kisebb teljesítményű is lehet. Ez azoknak jó hír, akik csak azért vesznek a szükségesnél nagyobb traktort, mert néha túlsúlyos rakományokat is vontatni kell. Az ZF megoldásával egy kisebb traktor nagyobb terhet is továbbíthat.

A pótkocsi tengelyeit két nagy teljesítményű, folyadékhűtésű, háromfázisú aszinkronmotor hajtja meg fordulatszám-csökkentő hajtóművön keresztül.  A 400 V névleges feszültségű rendszerbe kerékfék is illeszthető. A mindenkori igénybevételhez igazodó meghajtási koncepcióval nemcsak a vonóerő fejthető ki kíméletesebben a szántóföldön, hanem már most kirajzolódnak a pótkocsik jövőbeli önállóan mozgásának körvonalai.

Automatikus menetfunkciók – optimális manőverezés

traktor

Látótávolságból biztonságosan irányítható a traktor – fotómontázs: ZF

A „SafeRange” – biztonságos manőverezés – alkalmazásával az erőgépet kívülről, de még a látótávolságon belül távvezérelhetjük. Az ehhez szükséges valamennyi menet- és kormányzási parancsot egy táblagépről lehet kiadni. A gépcsoport tagjai a képernyőn intuitív módon mozgathatók. Ha az ujjunkkal a traktort vagy a pótkocsit jobbra vagy balra mozdítjuk el, akkor az „igazi” jármű ugyanúgy, pontosan a kívánt irányba indul el.

A nagy szaktudást igénylő hátrameneti manővereknél például elég azt az irányt megadni, amelybe a pótkocsinak mennie kell. A traktor ehhez szükséges összes kormánymozdulatát a rendszer számítja ki, és azonnal meg is valósítja. A haladási sebességet például úgy szabhatjuk meg, hogy ujjunkat a képernyőn belülről kifelé mozgatjuk a traktor vagy a pótkocsi ábrája felett. Minél messzebb kerül ujjunk, annál gyorsabban mozog a gépkapcsolat. Előre legfeljebb 4 km/h, hátramenetben 2 km/h lehet a legnagyobb sebesség.

Amikor ujjunkat felemeljük a képernyőről, leáll a gépcsoport. Ugyanez történik akkor, ha a táblagép és az innovatív traktor között megszakad a rádiókapcsolat. Magától értetődően a biztonságos „SafeRange” manőverezésre a traktor pótkocsi nélkül is képes. Bármennyire kényelmes is ez a lehetőség a szabad téren történő manőverezéskor, munkagép felkapcsolásakor már igen nagy figyelmet igényel. Az ZF mérnökei ezért ezt a műveletet automatizálták (Hitch Detection).

A rendszer kamerái felismerik a felkapcsolandó munkagép pontos helyét és a traktorhoz képest észlelt szögállását, és az erőgép a munkagéphez ennek alapján automatikusan közelít. Ehhez a munkagépen vagy a pótkocsin különleges céltáblára (Target) van szükség, amely segít a kormányzott kerekek szögállásának állandó korrekciójában. Az innovatív traktor mindaddig automatikusan mozog, míg a felkapcsoláshoz szükséges helyzetbe nem kerül. Ekkor megáll, és a felkapcsolást már kézzel kell elvégezni.

A közelben tartózkodó személyek biztonsága érdekében a táblagépről indított manőverezés vagy a munkagép felkapcsolása közben egy gyalogosfelismerő (Pedestrian Detection) rendszer is működik. Ha a kamera embert észlel az erőgép és a munkagép között, az információ és az illető személy helyzete megjelenik a táblagépen. Ha a gépkezelő erre nem reagál, akkor a rendszer leállítja a traktort. A munkagép felkapcsolása csak akkor folytatódik, ha nincs már senki az erőgép és a munkagép között.

„Innovatív traktorunkban mindazon műszaki megoldásokat összegeztük, amelyek már a mai mezőgazdaságban is rendelkezésre állnak, és kijelölik a jövőbe vezető utat" – mondta Harald Naunheimer.