A borok értékesítési ára az inflációt meghaladó mértékben emelkedtek. Az exportpiacon azonban ennél azért jobb a helyet. A tokaji ára csak itthon változott, ráadásul nem kis mértékben.

16 százalékos növekedés

2024 januárjában és februárjában átlagosan 16 százalékkal nőtt a belföldön termelt és belföldön értékesített földrajzi jelzés nélküli, valamint az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok értékesítési ára tavaly január-áprilishoz képest - tette közzé az adatokat az Agrárközgazdasági Intézet (AKI).

A hektoliterenkénti ár 30 ezer forint lett, aki literenként 300 forintos átlagárat jelent. Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borok közül a fehérek feldolgozó értékesítési ára 10 százalékkal 27,1 ezer forint per hektoliterre, a vörös- és rozsboroké 34 százalékkal 36,5 ezer forint per hektoliterre nőt. A tokaji boroké hektónkénti átlagára közel 82 ezer forint volt.

A vörösborok népszerűségének csökkenése jól látszik az adatokon, hiszen 12 százalékkal alacsonyabb áron kerültek forgalomba a nemzetközi piacon.


Szeretjük a tokajit

A belföldön termelt és belföldön értékesített, oltalom alatt álló eredetmegjeleléssel ellátott borok közül a tokaji fehérborok belföldi értékesítési átlagára 2023 első négy hónapjához képest 9 százalékkal, 158 ezer forint per hektoliterre nőtt 2024 első négy hónapjában.

Az exportárakban azonban jelentős az eltérés, hiszen a belföldön termelt és külföldön értékesített borok közül a tokaji fehérborok értékesítési átlagára 2 százalékkal mérséklődött tavalyhoz képest. Ami pedig az egri vöröseket és a rozéborok illeti, ezeknek az ára 2 százalékkal emelkedtek.

Külföldön még mindig jobban preferálják a hazai fehéret - fotó: pexels.com

Olcsóbban ment exportra

A borexport mennyisége 169 ezer hektoliterre bővült az első két hónapban, tehát 6 százalékot emelkedett, mint tavaly ilyenkor. Értékben pedig 2 százalékos emelkedést tapasztalhattunk, hozzávetőleg 6 milliárd forintra növekedett az sport. Külföldön főleg a lédig borok mennek, de a palackos borok kiszállítása 10 százalékkal emelkedett, értékük azonban 6 százalékkal csökkent. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok a keresettebbek.