Viszkető szem, folyton beduguló orr, rossz közérzet. Ismerős neked is? Sajnos sokak számára az, akiknek a tavasz nem a csodásan nyíló virágokról, és az ébredező természetről szól, hanem a levegő után kapkodásról, és az allergia túléléséről.

Sokan kénytelenek gyógyszeres kezelést igénybe venni, mások megpróbálnak természetes módszerekkel küzdeni a tünetek ellen. A folyamatos orrfolyás, tüsszögés, szemviszketés még a legkitartóbbakat is próbára teszi. Akár gyógyszerrel, akár anélkül harcolsz az allergia cseppet sem kellemes tüneteivel szemben, van néhány jótanács, amit ha betartasz, könnyebben túl tudsz jutni ezen a nehézségekkel és kellemetlenségekkel teli időszakon.

Az antihisztaminok csodákra képesek!

Az allergének hatására a szervezetben felszabadul egy hisztamin nevű anyag. Ez váltja ki az allergiás reakciókat, így többek között a szemviszketést, az orrfolyást, a megszűnni nem akaró tüsszögést. Az antihisztaminok viszont képesek felvenni a harcot velük, és hatásukra csökkennek az allergiás tünetek. Bizonyos zöldségek, gyümölcsök és gyógynövények is képesek antihisztaminként viselkedni, így segítenek a pollenallergia tüneteinek csökkentésében.

allergiás nő

Az allergia kellemetlen tünetei ellen lehet, és kell is tenni. Fotó: 123rf.com

Azonban nagyon ügyeljünk rá, hogy még mielőtt bármilyen terápiába kezdenénk, azt beszéljük meg kezelőorvosunkkal. Ez különösen a keresztallergiásoknál fontos, hiszen náluk bizonyos zöldségek és gyümölcsök együttes fogyasztása komoly allergiás tüneteket válthat ki. Ha valaki például allergiás a parlagfűre, annál a görögdinnye fogyasztása erős viszketést, torokkaparást válthat ki, de akár még nyelvduzzanatot és hasi görcsöket is okozhat.

Mivel az antihisztaminok csak az allergia tüneteit csillapítják, fontos, hogy erősítsük meg az immunrendszerünket, mely akár hosszú évekig is képes lesz legyőzni az allergiát.

Ezekre a növényekre és trükkökre számíthatsz, ha támad az allergia

1. Csípjük a csalánt, ugyanis több kutatás is foglalkozott azon képességével, miszerint képes a szénanáthás tünetek enyhítésére.

2. A flavonoidok erős antioxidánsok, és komoly szerepük van a rákbetegségek megelőzésében. Azonban még ennél is többet tehetnek értünk. Hatásukra ugyanis csökken a gyulladásos válasz a légutakban. A quercetin a flavonoidok egyik értékes tagja, amely megtalálható többek között az almában, a szőlőben, a fekete cseresznyében és a sötét bogyósokban, mint amilyen a szeder vagy az áfonya. Ezen kívül még számos zöldségben is jelen van.

3. A C-vitamin szintén erős antioxidáns, mely szintén hozzájárul a szénanáthás tünetek enyhítéséhez.

4. Akár egy turmixot is készíthetünk az antihisztaminokból. Turmixoljunk össze egy kis darab gyömbért, egy fél citromot, egy ananászszeletet és 1 almát. Keverjük jéggel, úgy még finomabb.

4. Az omega-3-zsírsavak gátolják a szervezet gyulladásos folyamatait, így az allergének által kiváltott reakciókat is. Könnyen hozzájuthatunk az omega-3-zsírsavakhoz, ha az allergiás időszakban több lazacot, friss tonhalat vagy akár lenolajat fogyasztunk.

5. Sokat segíthet, ha napközben többször is átmossuk az orrüregünket. Ehhez mindössze két teáskanál sóra van szükség, melyet oldjunk fel 250 ml meleg vízben, majd fecskendő segítségével mossuk át vele az orrunkat.

6. Sajnos a szél nem jó barátja az allergiásoknak. Hatására a levegőben lévő allergének sokkal gyorsabban és koncentráltabban jutnak el hozzánk, mint szélcsendes időben. Így ha szeles az idő, inkább ne tartózkodjunk a szabadban.

7. Minden este mossuk meg a hajunkat allergiaszezonban. A hajszálaik között ugyanis nagyon sok pollen képes megtapadni, amelyet éjszaka belélegzünk.  A ruháinkat is minden nap érdemes lecserélni és kimosni, hiszen azokon is meg tudnak tapadni az allergiát okozó anyagok. A párnahuzatot is cseréljük le minél többször az allergiaszezon alatt. Sőt, érdemes gyakran porszívózni és port törölni, szintén ezen okok miatt. Ne maradjanak ki a szőnyegeket és a bútorkárpit sem.


8. Ha már odabent rend van, ápoljuk a kertet is. Semmi estre se maradjon allergiát okozó növény a környezetünkben. Nyírjuk kéthetente a füvet, és ha a szabadban vagyunk, kerüljük el a gondozatlan területeket.

parlagfű

A parlagfű is sokak életét megkeseríti az allergiaszezonban. Fotó: 123rf.com

9. Végezzünk aktív testmozgást. A testedzés csökkenti az orrdugulást, a vérkeringés fokozásával pedig csökken a hisztaminok koncentrációja a szervezetünkben.

10. A borsmentából készült tea tisztítja a légutakat, és gyulladáscsökkentő hatása van.

11. A mezei kakukkfű erősíti az immunrendszert, javítja a vérkeringést és hatásos a köhögés ellen.

12. A gyömbér gyulladásgátló hatású, így nagyban segíthet az allergia kellemetlen tüneteivel szemben.

13. A vitaminokra az allergiás időszakban is számíthatunk. A C-vitamin segít a szénanátha tüneteinek leküzdésében, az E-vitamin megnyugtatja az immunrendszert, a D-vitamin csökkenti az allergiás reakciót okozó fehérje szintjét, segíti az immunrendszert, és  csökkenti a gyulladásos folyamatokat.

14. Vegyük le a cipőnket az otthonunkba lépve. Ez amúgy is hasznos, hiszen így nem visszük be a koszt és a különféle szennyeződéseket, de allergiaszezon idején különösen fontos. A cipő talpán ugyanis rengeteg por és pollen gyűlik össze, melyet szanaszét hordunk a lakásban.

15. Nem minden gyümölcs fogyasztása egészséges mindenki számára. Vannak olyan gyümölcsök is, amelyek fel tudják erősíteni az allergiás tüneteket. Ilyen többek között a dinnye, vagy a paradicsom.

16. A kimosott ruhákat ne szárítsuk allergiaszezonban a szabadban, mert a nedves felületükön még könnyebben meg tudnak tapadni a pollenek.

17. Érdemes este vagy hajnalban szellőztetni, mert ilyenkor a legalacsonyabb a pollenek szintje a levegőben. Ha van rá lehetőségünk, legyen légszűrő az otthonunkban. Az autóban használjuk a belső légkeringető rendszert. Azonban ügyeljünk rá, hogy a szűrők rendszeresen cserélve legyenek.

18. Ha túl gyakran tüsszentünk, akkor se hagyjuk, hogy ez stresszeljen minket, a stressz ugyanis gyengíti az immunrendszert, ami amúgy sincs a topon az allergiaszezonban.

Allergiában szegény napokat kívánunk!