Az Agroinform Portál adatvédelmi szabályzatának Adatfeldolgozókra vonatkozó pontja az Adatfeldolgozók személye kapcsán módosult. A módosított dokumentum ITT érhető el.
Gázolaj árak633 FtBenzin árak647 FtEUR392.46 FtUSD365.9 FtCHF401.12 FtGBP457.67 Ft
Hirdetés
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy a fórumban tett bejegyzések vonatkozásában az Agroinform.hu
üzemeltetője felelősséget nem vállal. A jogi felelősség, a bejegyzés írót, hozzászólót terheli.
A fórum szabályzatáról további információ itt.
Sziasztok. Adagoló javítás után kicsit csattogósan jár a gép. Jól gondolom, ha a furatos tárcsát az óra mutatójárásával megeggyezően tekerem akkor csökkentem az elő töltést?
Tisztelt Márkatársak!
Ismerősöm vásárolta a képen látható gépet, de kabrióvá kellett alakítanunk, hogy beférjen az istállóba, ezért eladóvá vált a fülke oldala, hátulja, teteje és az ajtók. Érdeklődni nálam lehet a 30/kilenckilencnyolcnyolc397 számon.
Majd úgyis le kell venni, mert mindkettőn problémás a kuplung. Oda lehet egyébként férni, de mivel működik, nem bujkálok.
Mindig halogatom. Már biztos 60x annyiba kerül egy kuplungtárcsa - ha egyáltalán lehet kapni.
Van a szomszéd városban egy "fékferodolozó" ember, ha valamelyiket széttúrom, meg fogom kérdezni, mennyiért patkolná meg. Szomszédnak megcsinálta a T4 tranyót. Nekem az rk02 rotát szokta megnyerni 2 évente, kér érte ilyen 1500 pénzt. Boltban valami 10 volt rá egy puklung. Igaz aggyal mindennel. A tz4k hátsó fék 4 pofáért kért 3at boltban valami 25ezer egy. De persze az is vassal.
Nem kell levenni! Az Mtzn odaférni pisztolyforoval. Tieden nem tudom. Vagy akussal kicsit kupos köszörűvel meg tudod sarkazni. Vagy valami fém maroval. 400ftért vettem darabját a kuposnak. Kb. 15mili az átmérője. 2vel ki lehet javitani mire elkopik! A kisinditon nekem is le volt élezve a fog de kevés volt neki. Igy hát adtam neki vágokorong széle szépen leszedte .
Ja és azt felejtettem el, hogy valamelyik télen elhunyt mindkét 154Ah akksim. A markolóson rossz a kardán kuplung, ezért nem tudom kuplunggal leállítani az ns50 hidro szivattyúját amit a kardán hajt valami 72:24 gyorsító áttétellel. Így indítózás közben is hajtja a villanymotor.
Odaálltam a Zsigulival, kivettem belöle az akkor 2 éves teszkós 55Ah akksit beletettem a markolóba mikor egy reggel volt vagy -10 fok. Küllőre beindította, holott a gyári indítóval 154Ah akksival ilyen hidegben már meg se kellett volna próbálni.
Így 75Ah akksikat vettem beléjük.
Mtzn nekem is rágta a koszorut. A gyári indito fog mintájára leköszörültem flexel a fogak éleit. Kb. 45 fokra. Igy belekap nem kerál. De a fogaskoszorut is meg kellene neked is sarkazni a fogakat olyan formán mint ahol nem kopott. Ugyanis mindig 2helyen áll meg és indit. Amikor egyenes tuti kerreg . Aztán visszatettem az eredeti inditot mert forgorész zárlatos lett az áttételes.
Válasz Gepi #6952. hozzászólására
Először egy magnetont vettem. Benne hagyott a trágyakazalban a gyári, rengeteget foglalkoztam vele, minden tökéletesre fényezve, új bendix, új bronzkefék, finoman bezsírozva, 154Ah akksi, vastag új kábelek.
A magneton néha megrecsent, nem kapott bele a fogaskoszorúba. Utána felfedeztem, hogy ott ahol mindig megáll meg van gyalázva a fogaskoszorú a markolós T16on.
De a magneton úgy bikkantja, hogy megmozdul a fülke oldalra. 75Ah akksival.
Aztán a platós/gallydarálós hagyott a szarban egy reggel. Irány Habi, nem volt magneton csak Hbr. Felszerel, örül.
Aztán csináltam egy olyan huszárvágást, hogy megcseréltem a hbr-t a magnetonnal a 2 traki között, mert a platóst sokkal többet megy meg indítgatom mint a markolóst. Az lett a tapasztalat, hogy a HBR a megdikhelt fogú fogaskoszorút jobban elviseli, szinte sosem reccsen meg, kicsit véknyabbak a fogai. Egymás mellé téve látszik.
De a magneton meg tökéletesen muzsikál a jó fogaskoszorús platósban. Egyéb különbséget nem tapasztalok a 2 villanykurbli közt. 2014 ben vettem mindkettöt. Most mennyi egy ilyen buli? A magneton 34körül volt a habis meg valami 22-25 kb. Kíváncsi vagyok mi a matek errefelé.
Nincs valakinek fölösleges szuszogós zárócsavar a hidraulika tartályra, illetve 2-3 hátsó kerékcsavar? Vagy mit kell keresni a bótban, hogy alkalmas vasdarabokat kapjak?
Válasz Maszek Zs #6946. hozzászólására
Igen sajnos mindenki érti amit írsz. Azoknak ez lehetőség. Tegnap találkoztam igazi ukránokkal a lidiben. 3 hölgy 2 lány. A férfiak meg biztosan teszik a dolgukat..
Természetesen csak az után, hogy mi lesz VELÜK? Nézegetem a neten kapható videókat, a fele talán kamu, de az elüszkösödve füstölő háztető 2 kidőlt fallal látkép teljesen tönkretesz agyilag.
Az a helyzet,ha a bütyök záro oldalán állitod a hézagot mikor bezárt a szelep és kb. Ott egyenes lapos majdnem a kialakitás akkor teljesen más lesz a hézag ha a bütyök felfele áll. A tengely kialakitása nem szimetrikus vagy minek nevezik. Nem kör teljesen ott ahol nincs bütyök. A lada is olyan. Szoval mindenki állitson ahogy jonak látja lényeg a hézag. Probáld ki. Átbsz.
Utána néztem ennek a Yamaha motornak. A cél az volt, hogy kisimítsák a nyomaték görbét, ezzel javítva a motor kezelhetőségét. Ehhez kellett a "kereszt felépítésű" főtengely, és ez eredményezte a "nagy durranás" vezérlést.
Marha érdekes világ ez ...
Az rendben van, hogy a szelepeket számozzák, de annak mi az értelme, hogy az 1. henger fhp-nál belövöm az első szelepet, simán rendezhetném a másodikat is, de én inkább elforgatom a főtengelyt 180 fokkal, beállítom a hármast ... állíthatnám egyből a négyest is, de inkább tovább forgatom a főtengelyt, és visszaugrok az 1. hengerre a második szelephez ... stb.
Ráadásul, ha az első fhp-n a munkaütem kezdetén volt az 1. henger, akkor egy teljes fordulat múlva pont szelepváltáson kell, hogy legyen, amikor nagyon nem kellene hézagot állítani.
Volt egy olyan gondolatom, hogy a "lépkedős" rendszer azért jó, mert nem kell hozzá tudni, hogy milyen ütemben van fhp-n a henger (nem mintha bonyolult lenne megállapítani), bármi van, az adott sorrendben biztosan állíthatóak a szelepek, de a fentiekben leírtak miatt ez sem lehet.
Nekem van egy 1 hengeres 800ccm 4 ütemű motorom. Úgy született, hogy útépítés volt japánban és légkalapács megkúrelta a föld alatt lapuló 250 kilós légibombát, netudd meg milyen atom
Nem kell másik henger mellé, de azért 2 db egyenként kb 2 kilos kiegyenlítő tengelyt beterveztek neki Hamamatsuban.
Mások azt mondják ahány ütem annyi henger. Nem tudják mi a jó.
Volt egyébként pár éve, hogy a 4 hengeres Yamaha sportmotort úgy vezérelték mintha 2 hengeres lenne na azok már kezdték kapizsgálni az érzést. Big Bangnak nevezték el a motorkonstrukciójukat, bár nyilván a két egymást követő dugattyú valahány fokkal el volt tolva és az első bang-ra egy gondolattal később ráeresztettek egy másikat.
A lépkedös szelephézag állításnak az lehet az előnye, hogy nem kell hozzá sejtésednek se lenni, hogy melyik milyen szelepje a hányadik hengernek, csak megméred a 4esen meg a 7esen azt forgatsz egy felest.
Ezekben a pozíciókban a Lada motoron a bütyök sztem fölfelé néz és a veztengely meg a himba közt mérsz hézagot a bütyök mögött pont 180 fokkal (fizikailag alul, a veztengely alatt..) Fhpban a bütykök V alakban állnak felfelé, de a motorom könyve szerint meg úgy kell mérni. Ez sztem a gyártó saját döntése, hogy milyem módszerrel méreti meg.
Elhiszem, csak nem értem. Mert az általam eddig olvasott gépkönyvekben vagy úgy van, hogy hengerenként a munkaütem kezdetén fhp-n állítjuk mindkét szelepet egyszerre (egyszerű, nehéz elrontani), vagy úgy, hogy fhp-n két szelep+a többi hengeren, amelyik zárva van (gyorsabb, nagy motoroknál kevésbé megerőltető).
Ennek az "ugrálós" módszernek nem látom az előnyét, ami nyilván nem azt jelenti, hogy nincs, csak azt, hogy nem így esti bódulatban kell ezen agyalnom ...
Janem, én nem erre gondoltam. Az nekem is evidens, hogy a két hajtókar 180 fokra van egymástól. Csak ugye ez a motor négyütemü, vagyis mindegyik hengerben 2 fordulatra jut 1 munkaütem. Gondoltam, ha 1-0-2-0 a befecskendezési sorrend, akkor minden fordulatra jut egy munkaütem, ami tök jó. Csak később jutott az eszembe, hogy mivel a dugattyúk átellenben vannak, ezért sehogy sem lehet 1 egész fordulat a két munkaütem között, illetve csak úgy, ha a dugattyúk egymás mellé kerülnek, ahogy te mondtad, ami finoman szólva felvet pár problémát.
És ennek a gondolatmenetnek a végére meg is értettem miért olyan a befecskendezési sorrend, amilyen ...
Talán már említettem, hogy nem vagyok gépészmérnök.
Lehet, hogy lehülyéztek, de leírom. Illetve nem érdekel
Működés közben ideális esetben ugye a szelephézag úgymondom +0, tehát elfér egy réteg olaj a kenendő helyeken, nem támaszt be a szelep, így a forró szeleptányér hozzáér a szelepfészekhez, tehát tud hűlni. Meg nem marad nyitva, tehát nem veszik el teljesítmény. De nem is nagyobb, mert akkor csattog.
Ilyenkor a szelep melegebb 600 foknál, a Lada motor vízhűtéses, tehát az alu hengerfej kb 100 fokos. De működés közben qrvanehéz szelephézagot állítani, le kell állítani az eröforrást.
McGyver biztos lebontja légszűrőt meg a gázrudazatot és leemeli a szelepfedelet 1 századmp alatt, tehát neki 0 hézagot kell mérni, de a többieknek ez 'x' időbe telik.
Viszont a 600 fokos kéményszelep x/5 idő alatt hozzáhűlik a 100 fokos hengerfejhez, ez -500 fok, ezalatt úgy jár mint az enyém mikor csak 15 fokos a Balaton.
De mivel a hengerfej meg aluból van, az 100 fokon sokkal többet tágul mint a szelep, ezért több a szelephézag melegen mint hidegen.
Ladánál, könyv szerinti érték magyarázata _SZERINTEM_.
Vagy ez a lehetőség van, ahogy d21m motor ki lett találva, hogy a 2 henger 180 fok különbséggel követi egymást, vagy az, hogy a 2 dugó egyszerre jár, abban a főtengely egyforma szöggyorsulással forogna, viszont lényegesen jobban ugrálna a blokk, azzal kellene igazán nagy kiegyenlítő tengelyt alkalmazni.
Ladán is úgy kell, hogy
Főtengely 0 fok 8-6
180 fok 4-7
360 fok 1-3
540 fok 5-2 szelepek hézagait nézzük, hidegen 0,15 mindegyik, melegen meg 0,2. Magyarázat könyvben nincs rá, csak nekem van egy teóriám rá. Ha akarod megosztom a nagyérdeművel.
De szívó kipufogó 0,15.
Na, most meglepődtem! Az ösztönöm azt súgja, hogy ebben valami "tisztátalanság" van, de nem szeretném, ha azt hinnéd, hogy kötekedni akarok.
És ez a gyakorlatban működik?
Nagyobb motoroknál van olyan, hogy amikor az egyik hengeren fhp-n állítjuk a szelephézagot, kihasználjuk, hogy más hengereknél a szívás, vagy kipufogás miatt van szelep nyitva, így nem kell pl. egy 6 hengeres Jamz motort 6x áttekerni.
De ilyet még nem szagoltam. Biztos, hogy ez a T-16 -os gépkönyvéből van? Úgy értem te fotóztad ki?
A szelepet valahogy nyilván megoldották, lehet, hogy hőelvezetéssel, de azért az nem evidens, hogy ha léghűtéses, akkor azonos a szelephézag.
Válasz Maszek Zs #6924. hozzászólására
Miért lenne jelentősége annak, hogy léghűtéses? Azokon is melegebb a kipufogó gáz, mint a beszívott levegő.
Nem vagyok gépészmérnök, úgyhogy csak tipp, de a szelephézag azért szükséges, mert meleg motornál a szelepek megnyúlnak, ami problémát okozhat. Mivel a kipufogó szelepet több hő éri, ezért ott nagyobb a hézag általában. Üzemmeleg motornál azért jó állítani, mert a nyúlás már bekövetkezett, ezért az olyan problémák, mint a változó anyagminőségből adódó eltérő mértékű megnyúlás kiküszöbölhetőek, és elég egy nagyon kicsi biztonsági hézag. Precízebb a vezérlés, jobban átöblítődik a henger, nagyobb a teljesítmény, vagy kisebb a fogyasztás.
Szelephézag azért egyforma mert léghűtéses (szerintem).
Még nem hallottam meleg motoron szelep hézag állításról.(de amiről nem tudok az nem biztos,hogy nem is létezik!)
Szelephézagot meg le írom,ha lesz majd időm miért kell így be állítani.
Gepi keverte ide a befecskendezési sorrendet, nem én. De amit le írtam az NEM az!! Le írom még egyszer szelephézag be állítási sorrend!!!
Na megnéztem:
A szelephézag valóban 0,3 mm hideg motornál, az állítás pedig úgy történik, hogy az ékszíjtárcsát jelre állítva megkeressük az első henger fhp-ját. Nem írja részletezve a könyv, de elég egyértelmű, hogy minden második fhp jó, az amikor a munkaütem kezdődik és mindkét szelep zár. A második hengerhez fél fordulattal el kell tekerni a főtengelyt az óramutató járásával megegyezően.
A befecskendezési sorrend 1-2-0-0, ami megmagyarázza a darabos járást, és hogy miért kell kiegyensúlyozó tengely (asszem láttam rajta). Nem egészen értem miért jobb ez, mint a hozzám hasonló laikusok számára evidensnek tűnő 1-0-2-0, de nyilván nem véletlen. Ha jól tudom a kispolszkin is így van.
A másik fura dolog számomra az, hogy a szelephézag ugyanannyi a szívó- és a kipufogó szelepen, holott utóbbi sokkal nagyobb hőterhelést kap. Ezt a problémát nyilván máshogy oldották meg a vlagyimiriek.
Válasz Maszek Zs #6921. hozzászólására
Láttam már olyan gépkönyvet, amiben azt írták, hogy üzemmeleg motornál kell állítani (most hirtelen nincs meg, hogy melyik gépnél). Gondolom olyan megfontolásból, hogy ha olyankor állítod, biztosan nem rontod el. De ezt ugye nem tudhatom biztosan.
Akármilyen motorról van szó, a befecskendezés/gyújtás pillanatában biztosan zárva van minden szelep (már ha van egyáltalán), szóval akkor szokás állítani mindegyiken a hézagot. De megnézem ...
Meleg motornál miért állítanánk szelephézagot?? Akkor olvasd át azt a könyvet és kíváncsian várom mit ír!!
De az biztos,hogy jelre kell állítani (felső holtpont 1 henger) be állít 1-es
Majd fél fordulattal elteker beállít 3-as,félford 4-es,fél fordulat 2-es!! És ez gyári adat!kíváncsian várom az olvasmányod.
Egy cimbivel kinyomtattatom/beköttetem és mehet a móka!
Amúgy az 1-3-4-2 szerintem is a befecskendezési sorrend négyhengeres motornál, mert olyat még a vlagyimiri mágusokból sem nézek ki, hogy a 4 szelepet 4 különböző főtengely állásnál kellene állítani. Ráadásul a kipufogó és a szívó szelep hézaga nem szokott azonos lenni. Az sem mindegy, hogy hideg, vagy meleg motornál állítjuk ... stb. Hogy a harkovi sasnál hogy kell, még nem volt időm megnézni.
Mégegyszer köszönöm!
7167 hozzászólás
Sziasztok. Adagoló javítás után kicsit csattogósan jár a gép. Jól gondolom, ha a furatos tárcsát az óra mutatójárásával megeggyezően tekerem akkor csökkentem az elő töltést?
Válasz csordasjozsef #6964. hozzászólására
Valaki tett fel ide pdf-et, alkatrészkatalogust.
Válasz csordasjozsef #6964. hozzászólására
Mire vagy kíváncsi?
Sziasztok!
Nincs valakinek bontott ábra a géphez?
Tisztelt Márkatársak!
Ismerősöm vásárolta a képen látható gépet, de kabrióvá kellett alakítanunk, hogy beférjen az istállóba, ezért eladóvá vált a fülke oldala, hátulja, teteje és az ajtók. Érdeklődni nálam lehet a 30/kilenckilencnyolcnyolc397 számon.
Válasz jordan.gabor007 #6951. hozzászólására
Köszi szépen a tippeket.
Válasz .Richard. #6960. hozzászólására
Majd úgyis le kell venni, mert mindkettőn problémás a kuplung. Oda lehet egyébként férni, de mivel működik, nem bujkálok.
Mindig halogatom. Már biztos 60x annyiba kerül egy kuplungtárcsa - ha egyáltalán lehet kapni.
Van a szomszéd városban egy "fékferodolozó" ember, ha valamelyiket széttúrom, meg fogom kérdezni, mennyiért patkolná meg. Szomszédnak megcsinálta a T4 tranyót. Nekem az rk02 rotát szokta megnyerni 2 évente, kér érte ilyen 1500 pénzt. Boltban valami 10 volt rá egy puklung. Igaz aggyal mindennel. A tz4k hátsó fék 4 pofáért kért 3at boltban valami 25ezer egy. De persze az is vassal.
Válasz Gyoszor #6959. hozzászólására
Nem kell levenni! Az Mtzn odaférni pisztolyforoval. Tieden nem tudom. Vagy akussal kicsit kupos köszörűvel meg tudod sarkazni. Vagy valami fém maroval. 400ftért vettem darabját a kuposnak. Kb. 15mili az átmérője. 2vel ki lehet javitani mire elkopik! A kisinditon nekem is le volt élezve a fog de kevés volt neki. Igy hát adtam neki vágokorong széle szépen leszedte .
Válasz .Richard. #6956. hozzászólására
De nekem egyébként szerintem le van törve az indítón a fogak hegye, gyárilag az áttételeseken... Úgy emlékszem...
Válasz .Richard. #6956. hozzászólására
Egyértelmű, ha le lesz véve a motor kuplungozás végett, megmutatom neki, hogy tudok flexel bánni, ez tervben van!
Válasz Gyoszor #6955. hozzászólására
Ja és azt felejtettem el, hogy valamelyik télen elhunyt mindkét 154Ah akksim. A markolóson rossz a kardán kuplung, ezért nem tudom kuplunggal leállítani az ns50 hidro szivattyúját amit a kardán hajt valami 72:24 gyorsító áttétellel. Így indítózás közben is hajtja a villanymotor.
Odaálltam a Zsigulival, kivettem belöle az akkor 2 éves teszkós 55Ah akksit beletettem a markolóba mikor egy reggel volt vagy -10 fok. Küllőre beindította, holott a gyári indítóval 154Ah akksival ilyen hidegben már meg se kellett volna próbálni.
Így 75Ah akksikat vettem beléjük.
Válasz Gyoszor #6955. hozzászólására
Mtzn nekem is rágta a koszorut. A gyári indito fog mintájára leköszörültem flexel a fogak éleit. Kb. 45 fokra. Igy belekap nem kerál. De a fogaskoszorut is meg kellene neked is sarkazni a fogakat olyan formán mint ahol nem kopott. Ugyanis mindig 2helyen áll meg és indit. Amikor egyenes tuti kerreg . Aztán visszatettem az eredeti inditot mert forgorész zárlatos lett az áttételes.
Válasz Gepi #6952. hozzászólására
Először egy magnetont vettem. Benne hagyott a trágyakazalban a gyári, rengeteget foglalkoztam vele, minden tökéletesre fényezve, új bendix, új bronzkefék, finoman bezsírozva, 154Ah akksi, vastag új kábelek.
A magneton néha megrecsent, nem kapott bele a fogaskoszorúba. Utána felfedeztem, hogy ott ahol mindig megáll meg van gyalázva a fogaskoszorú a markolós T16on.
De a magneton úgy bikkantja, hogy megmozdul a fülke oldalra. 75Ah akksival.
Aztán a platós/gallydarálós hagyott a szarban egy reggel. Irány Habi, nem volt magneton csak Hbr. Felszerel, örül.
Aztán csináltam egy olyan huszárvágást, hogy megcseréltem a hbr-t a magnetonnal a 2 traki között, mert a platóst sokkal többet megy meg indítgatom mint a markolóst. Az lett a tapasztalat, hogy a HBR a megdikhelt fogú fogaskoszorút jobban elviseli, szinte sosem reccsen meg, kicsit véknyabbak a fogai. Egymás mellé téve látszik.
De a magneton meg tökéletesen muzsikál a jó fogaskoszorús platósban. Egyéb különbséget nem tapasztalok a 2 villanykurbli közt. 2014 ben vettem mindkettöt. Most mennyi egy ilyen buli? A magneton 34körül volt a habis meg valami 22-25 kb. Kíváncsi vagyok mi a matek errefelé.
Válasz jordan.gabor007 #6951. hozzászólására
Vagy új vagy felújjítás.
Válasz jordan.gabor007 #6951. hozzászólására
Vagy még egy opció beadod felújításra a régit.
Válasz jordan.gabor007 #6951. hozzászólására
Pl innen , de van cseh meg orosz is az oldalon.
Sziasztok!
T-16-os traktorhoz keresek önindítót.
Tudnátok javaslatot adni, hogy hol szerezhető be.
Válaszokat előre is köszönöm.
Gábor
Válasz Gyoszor #6949. hozzászólására
Így kérjed ahogy mondod.
Nincs valakinek fölösleges szuszogós zárócsavar a hidraulika tartályra, illetve 2-3 hátsó kerékcsavar? Vagy mit kell keresni a bótban, hogy alkalmas vasdarabokat kapjak?
Válasz Maszek Zs #6946. hozzászólására
Igen sajnos mindenki érti amit írsz. Azoknak ez lehetőség. Tegnap találkoztam igazi ukránokkal a lidiben. 3 hölgy 2 lány. A férfiak meg biztosan teszik a dolgukat..
Válasz Maszek Zs #6946. hozzászólására
És persze tisztelet a kivételnek!!!!!!!
Válasz Gyoszor #6945. hozzászólására
Igen mi lesz velük!? Csak mikor vége lesz nem az marad itt aki hasznos is lehetne. Hanem akinek jobb itt mint ott volt a háború előtt.
Válasz Gyoszor #6944. hozzászólására
Természetesen csak az után, hogy mi lesz VELÜK? Nézegetem a neten kapható videókat, a fele talán kamu, de az elüszkösödve füstölő háztető 2 kidőlt fallal látkép teljesen tönkretesz agyilag.
Válasz Maszek Zs #6943. hozzászólására
Ezen én is elgondolkoztam, hogy mi lesz velünk htzsekkel?
Válasz Gyoszor #6942. hozzászólására
Lehet az Ukrán háborúba ment még alkatrészért nem jó még valami!!
Válasz Maszek Zs #6941. hozzászólására
Biztos csak viccelt.
Na ennyi infóból vegyél meg valamit. Felhívsz mindenkit az országban, egyszercsak meglesz a gép
Válasz hervadt #6940. hozzászólására
És mit kérsz érte? Hol van?
Eladó sorba került a kis szépség
Válasz Dengezik #6937. hozzászólására
Az a helyzet,ha a bütyök záro oldalán állitod a hézagot mikor bezárt a szelep és kb. Ott egyenes lapos majdnem a kialakitás akkor teljesen más lesz a hézag ha a bütyök felfele áll. A tengely kialakitása nem szimetrikus vagy minek nevezik. Nem kör teljesen ott ahol nincs bütyök. A lada is olyan. Szoval mindenki állitson ahogy jonak látja lényeg a hézag. Probáld ki. Átbsz.
Válasz Gyoszor #6936. hozzászólására
Válasz Gyoszor #6936. hozzászólására
Utána néztem ennek a Yamaha motornak. A cél az volt, hogy kisimítsák a nyomaték görbét, ezzel javítva a motor kezelhetőségét. Ehhez kellett a "kereszt felépítésű" főtengely, és ez eredményezte a "nagy durranás" vezérlést.
Marha érdekes világ ez ...
Az rendben van, hogy a szelepeket számozzák, de annak mi az értelme, hogy az 1. henger fhp-nál belövöm az első szelepet, simán rendezhetném a másodikat is, de én inkább elforgatom a főtengelyt 180 fokkal, beállítom a hármast ... állíthatnám egyből a négyest is, de inkább tovább forgatom a főtengelyt, és visszaugrok az 1. hengerre a második szelephez ... stb.
Ráadásul, ha az első fhp-n a munkaütem kezdetén volt az 1. henger, akkor egy teljes fordulat múlva pont szelepváltáson kell, hogy legyen, amikor nagyon nem kellene hézagot állítani.
Volt egy olyan gondolatom, hogy a "lépkedős" rendszer azért jó, mert nem kell hozzá tudni, hogy milyen ütemben van fhp-n a henger (nem mintha bonyolult lenne megállapítani), bármi van, az adott sorrendben biztosan állíthatóak a szelepek, de a fentiekben leírtak miatt ez sem lehet.
Bocs, de a Lada motort egyáltalán nem ismerem.
Válasz Dengezik #6934. hozzászólására
Nekem van egy 1 hengeres 800ccm 4 ütemű motorom. Úgy született, hogy útépítés volt japánban és légkalapács megkúrelta a föld alatt lapuló 250 kilós légibombát, netudd meg milyen atom
Nem kell másik henger mellé, de azért 2 db egyenként kb 2 kilos kiegyenlítő tengelyt beterveztek neki Hamamatsuban.
Mások azt mondják ahány ütem annyi henger. Nem tudják mi a jó.
Volt egyébként pár éve, hogy a 4 hengeres Yamaha sportmotort úgy vezérelték mintha 2 hengeres lenne na azok már kezdték kapizsgálni az érzést. Big Bangnak nevezték el a motorkonstrukciójukat, bár nyilván a két egymást követő dugattyú valahány fokkal el volt tolva és az első bang-ra egy gondolattal később ráeresztettek egy másikat.
A lépkedös szelephézag állításnak az lehet az előnye, hogy nem kell hozzá sejtésednek se lenni, hogy melyik milyen szelepje a hányadik hengernek, csak megméred a 4esen meg a 7esen azt forgatsz egy felest.
Ezekben a pozíciókban a Lada motoron a bütyök sztem fölfelé néz és a veztengely meg a himba közt mérsz hézagot a bütyök mögött pont 180 fokkal (fizikailag alul, a veztengely alatt..) Fhpban a bütykök V alakban állnak felfelé, de a motorom könyve szerint meg úgy kell mérni. Ez sztem a gyártó saját döntése, hogy milyem módszerrel méreti meg.
Válasz Gyoszor #6929. hozzászólására
Elhiszem, csak nem értem. Mert az általam eddig olvasott gépkönyvekben vagy úgy van, hogy hengerenként a munkaütem kezdetén fhp-n állítjuk mindkét szelepet egyszerre (egyszerű, nehéz elrontani), vagy úgy, hogy fhp-n két szelep+a többi hengeren, amelyik zárva van (gyorsabb, nagy motoroknál kevésbé megerőltető).
Ennek az "ugrálós" módszernek nem látom az előnyét, ami nyilván nem azt jelenti, hogy nincs, csak azt, hogy nem így esti bódulatban kell ezen agyalnom ...
Válasz Gyoszor #6931. hozzászólására
Janem, én nem erre gondoltam. Az nekem is evidens, hogy a két hajtókar 180 fokra van egymástól. Csak ugye ez a motor négyütemü, vagyis mindegyik hengerben 2 fordulatra jut 1 munkaütem. Gondoltam, ha 1-0-2-0 a befecskendezési sorrend, akkor minden fordulatra jut egy munkaütem, ami tök jó. Csak később jutott az eszembe, hogy mivel a dugattyúk átellenben vannak, ezért sehogy sem lehet 1 egész fordulat a két munkaütem között, illetve csak úgy, ha a dugattyúk egymás mellé kerülnek, ahogy te mondtad, ami finoman szólva felvet pár problémát.
És ennek a gondolatmenetnek a végére meg is értettem miért olyan a befecskendezési sorrend, amilyen ...
Talán már említettem, hogy nem vagyok gépészmérnök.
Válasz Gyoszor #6932. hozzászólására
Ez logikusan hangzik ... már nekem, amatőrnek.
Válasz Maszek Zs #6930. hozzászólására
Lehet, hogy lehülyéztek, de leírom. Illetve nem érdekel
Működés közben ideális esetben ugye a szelephézag úgymondom +0, tehát elfér egy réteg olaj a kenendő helyeken, nem támaszt be a szelep, így a forró szeleptányér hozzáér a szelepfészekhez, tehát tud hűlni. Meg nem marad nyitva, tehát nem veszik el teljesítmény. De nem is nagyobb, mert akkor csattog.
Ilyenkor a szelep melegebb 600 foknál, a Lada motor vízhűtéses, tehát az alu hengerfej kb 100 fokos. De működés közben qrvanehéz szelephézagot állítani, le kell állítani az eröforrást.
McGyver biztos lebontja légszűrőt meg a gázrudazatot és leemeli a szelepfedelet 1 századmp alatt, tehát neki 0 hézagot kell mérni, de a többieknek ez 'x' időbe telik.
Viszont a 600 fokos kéményszelep x/5 idő alatt hozzáhűlik a 100 fokos hengerfejhez, ez -500 fok, ezalatt úgy jár mint az enyém mikor csak 15 fokos a Balaton.
De mivel a hengerfej meg aluból van, az 100 fokon sokkal többet tágul mint a szelep, ezért több a szelephézag melegen mint hidegen.
Ladánál, könyv szerinti érték magyarázata _SZERINTEM_.
Válasz Dengezik #6923. hozzászólására
Vagy ez a lehetőség van, ahogy d21m motor ki lett találva, hogy a 2 henger 180 fok különbséggel követi egymást, vagy az, hogy a 2 dugó egyszerre jár, abban a főtengely egyforma szöggyorsulással forogna, viszont lényegesen jobban ugrálna a blokk, azzal kellene igazán nagy kiegyenlítő tengelyt alkalmazni.
Válasz Gyoszor #6929. hozzászólására
Hadhaljuk!!
Válasz Dengezik #6927. hozzászólására
Ladán is úgy kell, hogy
Főtengely 0 fok 8-6
180 fok 4-7
360 fok 1-3
540 fok 5-2 szelepek hézagait nézzük, hidegen 0,15 mindegyik, melegen meg 0,2. Magyarázat könyvben nincs rá, csak nekem van egy teóriám rá. Ha akarod megosztom a nagyérdeművel.
De szívó kipufogó 0,15.
Válasz Dengezik #6927. hozzászólására
Biztos,hogy T-16M könyvből van.
Válasz Maszek Zs #6926. hozzászólására
Na, most meglepődtem! Az ösztönöm azt súgja, hogy ebben valami "tisztátalanság" van, de nem szeretném, ha azt hinnéd, hogy kötekedni akarok.
És ez a gyakorlatban működik?
Nagyobb motoroknál van olyan, hogy amikor az egyik hengeren fhp-n állítjuk a szelephézagot, kihasználjuk, hogy más hengereknél a szívás, vagy kipufogás miatt van szelep nyitva, így nem kell pl. egy 6 hengeres Jamz motort 6x áttekerni.
De ilyet még nem szagoltam. Biztos, hogy ez a T-16 -os gépkönyvéből van? Úgy értem te fotóztad ki?
A szelepet valahogy nyilván megoldották, lehet, hogy hőelvezetéssel, de azért az nem evidens, hogy ha léghűtéses, akkor azonos a szelephézag.
Válasz Dengezik #6925. hozzászólására
Akkor itt van
És a léghűtéses motoron mások a hő elvezetés.
Válasz Maszek Zs #6924. hozzászólására
Miért lenne jelentősége annak, hogy léghűtéses? Azokon is melegebb a kipufogó gáz, mint a beszívott levegő.
Nem vagyok gépészmérnök, úgyhogy csak tipp, de a szelephézag azért szükséges, mert meleg motornál a szelepek megnyúlnak, ami problémát okozhat. Mivel a kipufogó szelepet több hő éri, ezért ott nagyobb a hézag általában. Üzemmeleg motornál azért jó állítani, mert a nyúlás már bekövetkezett, ezért az olyan problémák, mint a változó anyagminőségből adódó eltérő mértékű megnyúlás kiküszöbölhetőek, és elég egy nagyon kicsi biztonsági hézag. Precízebb a vezérlés, jobban átöblítődik a henger, nagyobb a teljesítmény, vagy kisebb a fogyasztás.
Én értem, de szelep állítási sorrendnak se jó.
Válasz Dengezik #6923. hozzászólására
Szelephézag azért egyforma mert léghűtéses (szerintem).
Még nem hallottam meleg motoron szelep hézag állításról.(de amiről nem tudok az nem biztos,hogy nem is létezik!)
Szelephézagot meg le írom,ha lesz majd időm miért kell így be állítani.
Gepi keverte ide a befecskendezési sorrendet, nem én. De amit le írtam az NEM az!! Le írom még egyszer szelephézag be állítási sorrend!!!
Válasz Maszek Zs #6921. hozzászólására
Na megnéztem:
A szelephézag valóban 0,3 mm hideg motornál, az állítás pedig úgy történik, hogy az ékszíjtárcsát jelre állítva megkeressük az első henger fhp-ját. Nem írja részletezve a könyv, de elég egyértelmű, hogy minden második fhp jó, az amikor a munkaütem kezdődik és mindkét szelep zár. A második hengerhez fél fordulattal el kell tekerni a főtengelyt az óramutató járásával megegyezően.
A befecskendezési sorrend 1-2-0-0, ami megmagyarázza a darabos járást, és hogy miért kell kiegyensúlyozó tengely (asszem láttam rajta). Nem egészen értem miért jobb ez, mint a hozzám hasonló laikusok számára evidensnek tűnő 1-0-2-0, de nyilván nem véletlen. Ha jól tudom a kispolszkin is így van.
A másik fura dolog számomra az, hogy a szelephézag ugyanannyi a szívó- és a kipufogó szelepen, holott utóbbi sokkal nagyobb hőterhelést kap. Ezt a problémát nyilván máshogy oldották meg a vlagyimiriek.
Válasz Maszek Zs #6921. hozzászólására
Láttam már olyan gépkönyvet, amiben azt írták, hogy üzemmeleg motornál kell állítani (most hirtelen nincs meg, hogy melyik gépnél). Gondolom olyan megfontolásból, hogy ha olyankor állítod, biztosan nem rontod el. De ezt ugye nem tudhatom biztosan.
Akármilyen motorról van szó, a befecskendezés/gyújtás pillanatában biztosan zárva van minden szelep (már ha van egyáltalán), szóval akkor szokás állítani mindegyiken a hézagot. De megnézem ...
Válasz Dengezik #6920. hozzászólására
Meleg motornál miért állítanánk szelephézagot?? Akkor olvasd át azt a könyvet és kíváncsian várom mit ír!!
De az biztos,hogy jelre kell állítani (felső holtpont 1 henger) be állít 1-es
Majd fél fordulattal elteker beállít 3-as,félford 4-es,fél fordulat 2-es!! És ez gyári adat!kíváncsian várom az olvasmányod.
Válasz Maszek Zs #6917. hozzászólására
Köszönöm, de közben megszereztem a gépkönyvet!
Egy cimbivel kinyomtattatom/beköttetem és mehet a móka!
Amúgy az 1-3-4-2 szerintem is a befecskendezési sorrend négyhengeres motornál, mert olyat még a vlagyimiri mágusokból sem nézek ki, hogy a 4 szelepet 4 különböző főtengely állásnál kellene állítani. Ráadásul a kipufogó és a szívó szelep hézaga nem szokott azonos lenni. Az sem mindegy, hogy hideg, vagy meleg motornál állítjuk ... stb. Hogy a harkovi sasnál hogy kell, még nem volt időm megnézni.
Mégegyszer köszönöm!
Válasz Gepi #6918. hozzászólására
Vágom!!
De ez a szelepek be állításának a sorendje!!!
Válasz Maszek Zs #6917. hozzászólására
Az vágod hogy ez 2 hengeres motor