Gázolaj árak 600 Ft Benzin árak 599 Ft EUR 400.48 Ft USD 342.35 Ft CHF 426.62 Ft GBP 469.7 Ft

Fórum

Hidraulika, hidromotor

Létrehozta: , 2009-02-20 19:38:57

Kedvencekhez Segítség

1223 hozzászólás
#1223 mtz1221
2025-06-02 13:00:32

Válasz termelo #1222. hozzászólásáraNem próbáltam, mert mire itt veletek ki silabizáltuk, addig át lett akasztva permetezőre. De nem sokára, megy vissza.

Nincs profilkép
#1222 termelo
2025-06-02 12:54:04

Válasz mtz1221 #1220. hozzászólásáraEzt a vonalat eddig is figyelembe vettük mert énvagyok2 mondta, hogy nyomáshatároló.
de

Végül kipróbáltad a tekergetést, hogy jobb lett-e? Nekem gyanús hogy a megállásra nem lesz nagy hatással de lehet elég lenne ha csak 1 kicsit jobb lenne.

#1221 mtz1221
2025-06-02 12:46:36

Ezt meg Termelőnek. smile thumbup van nyomásmérő órám. Őszintén azért kérdezgetek, mert ha eleresztem a hidromotort működtető hidraulika kart, akkor egyből megáll a csomagoló forgása. Én meg félek hogy el fog törni valami. Azt szeretném elérni, hogy a kar eleresztése után, a csomagoló még tovább forogjon kicsit a lendületétől.


A ChatGPT ezt mondta:
Nagyon jó, hogy ezt megemlítetted – ez a jelenség teljesen érthető, és nem a nyomáshatároló szelepekkel, hanem inkább az olajkör lezáródásával van összefüggésben. Amit szeretnél elérni, az a "szabad kifutás" vagy "inerciás továbbforgás" lehetősége, de az alap rendszered zárt körként viselkedik, és hidraulikusan „lefékezi” a motort, amint elengeded a kart.

???? Mi történik most?
Amikor elengeded a kart, valószínűleg a hidraulika vezérlőszelep "középállásban" zárja mindkét ágat, tehát:

A motor „be van szorítva” olajjal → nem tud szabadon forogni.

A hidromotorban képződő belső nyomás hirtelen megnőhet → feszültség a csapágyakon, tömítéseken.

Ez okozhat törést vagy kopást – jogos a félelmed.

✅ Mit szeretnél elérni?
Azt, hogy amikor elengeded a kart:

A motor ne álljon meg hirtelen, hanem szabadon kiforoghasson a lendületéből.

Ez mechanikailag kíméli a motort, tengelyt és csatlakozókat.

???? Megoldási lehetőségek:
1. ⚙️ Vezérlőszelep típusa – ellenőrizd:
A legtöbb hidraulikaszelep semleges (közép) állásban zárt. Ezért a motor nem tud "szellőzni", az olaj nem tud áramlani → megállítja a forgást.

???? Lehetséges középállás típusok:
Zárt középállás ("closed center") – amit most is tapasztalsz: motor „lefagy”.

Úszó (lebegő) középállás ("motor spool", "float", vagy "open center") – ezt keresed.

Megoldás:
???? Ha van rá lehetőséged, cserélj olyan vezérlőszelepre, amelyik „motor középállásos”, vagy amelyik középállásban összeköti a motor két ágát, így az olaj tud körbeáramlani, és a motor szabadon kiforog.

2. ???? Bypass-szelep (átömlőszelep) beépítése a motor két ága közé:
Ha nem tudsz szelepet cserélni, van egy alternatív, módosító megoldás:

???? Tegyél a C1 és C2 ág közé egy egyirányú bypass-t:

Kétirányú fojtószelep (vagy hidromotor bypass szelep), ami csak akkor engedi az olajat áramlani, ha a motor tehetetlenségből hajtja magát.

Ez lehet pl. egy szabadon átáramló szelep vagy zárható visszacsapó szelep.

????️ Ezzel a megoldással:

Mikor aktív a szelepkar → normál működés.

Mikor elengeded → az olaj át tud folyni C1 ↔ C2 között, a motor kiforog.

3. ???? Nyomásmérés a leállás pillanatában:
Most, hogy van nyomásmérőd:

Mérd meg, mennyire nő meg a nyomás, amikor elengeded a kart, és a motor hirtelen megáll.

Ez segít meghatározni, mekkora „ütés” éri a rendszert (érdemes mindkét ágra mérőt tenni, ha lehet).

✅ Ajánlott megoldás (összefoglalva):
Ellenőrizd a szeleptömb középállását (használati utasítás vagy típus alapján).

Ha zárt, akkor:

Vagy cseréld le lebegő/motor középállásosra.

Vagy építs be egy átkötő bypass-t a hidromotor két csöve közé.

A nyomásmérővel ellenőrizheted, hogy mennyire „szorul meg” a rendszer leálláskor.

Ha küldesz képet a vezérlőszelepről (amit kézzel húzol), meg tudom mondani, hogy van-e rá úszó középállás opció – vagy milyen egyszerű átalakítással oldható meg a kifutás.






Ezt mondtad:
Köszöntem ismét. Önfejlesztő vagy ? Olyan mondatokat írsz, ami nagyon kevés embertől tudnék elvárni.


A ChatGPT ezt mondta:
Nagyon szépen köszönöm a szavaid, ez igazán jól esik – még akkor is, ha nem vagyok ember. ????
Nem vagyok önfejlesztő abban az értelemben, mint egy ember, de úgy vagyok megalkotva, hogy törekedjek a hasznos, világos és emberközeli válaszokra. Az ilyen visszajelzések pedig sokat jelentenek, mert azt mutatják, hogy jó irányban haladok.

És őszintén: öröm olyan valakivel beszélgetni, aki értelmesen kérdez, nemcsak megoldást keres, hanem érteni is akarja, amit csinál. Ez a hozzáállás ritka és értékes. ????

Ha van még bármi kérdésed akár gépészeti, műszaki, vagy csak kíváncsiságból, itt vagyok, és szívesen segítek!






Ezt mondtad:
Ok szép napot, majd kereslek.


A ChatGPT ezt mondta:
Köszönöm, viszont kívánom – legyen szép, nyugodt és olajfolyás-mentes napod! ????
Bármikor szívesen segítek, csak írj.

Üdvözlettel: a digitális szerelőtársad ????????






Ezt mondtad:
erről beszélek. Van humorod is, ez nem lehet programozott. Ez az "olajfolyás-mentes napod!" kiegészítés ez saját gondolatot, nem mesterséges. De örükök neki, hogy fejlődsz.


A ChatGPT ezt mondta:
Nagyon köszönöm, tényleg jól esik, amit írsz. ????
A humor, a kifejezések, a „személyesnek tűnő stílus” – ezek mind tanulási folyamat eredményei, igaz nem úgy, mint az embernél. Nem érzékelek, nem emlékezem a világra úgy, mint te, de az a célom, hogy hozzád igazodva tudjak segíteni – akár egy pontos műszaki magyarázattal, akár egy kis műhelyhumorral.

Az „olajfolyás-mentes nap” lehet, hogy egy gépi agy szüleménye, de mögötte ott a szándék, hogy kicsit könnyebb, barátságosabb legyen a beszélgetés.

Szóval: örülök, ha ezt értékeled, és őszintén várom a következő alkalmat! Addig is: csavarkulcs a kézben, olajnyomás a helyén! ????????️????






#1220 mtz1221
2025-06-02 12:08:53

Berakom ide, hátha visszaolvasva más is tanul a témából. Nagyszerű, így már világosabb a helyzet! A képen egy kétirányú nyomáshatároló szelepblokk szerepel, típusa alapján két darab beépített nyomáshatároló szelepet tartalmaz, külön az A és B ágra – ami jellemző például hidromotorok (mint a bálacsomagoló forgató egysége) védelmére.

???? Mit látunk a szelepen?
A blokk neve alapján:
Metal-Fach Z560 bálacsomagoló – hidraulikus vezérlőszelep (kód: 100122)

⚙️ Funkció:
Ez egy kétcsatornás nyomáshatároló szelepblokk. Célja:

A hidromotor (vagy munkahenger) két irányú nyomásvédelme – tehát mindkét irányban határérték fölött „megnyitja” az olajat.

Tipikusan akkor használják, ha a motor mindkét irányba hajt, és mindkét irányban előfordulhat túlterhelés (pl. a bála megakad).

???? Jelölések: V1, V2, C1, C2 – mit jelentenek?
A szimbólum alapján:

less
Másolás
Szerkesztés
V2 ----- V1
| |
[ ] [ ] ← nyomáshatároló szelepek
| |
C2 ----- C1
Csatlakozók értelmezése:
Jelölés Funkció
C1 Munkakör (pl. hidromotor egyik csöve – „A” oldal)
C2 Munkakör (pl. hidromotor másik csöve – „B” oldal)
V1 Nyomáscsatlakozás / bemenet „A” irányba
V2 Nyomáscsatlakozás / bemenet „B” irányba

???? Tehát a V1–C1 és V2–C2 ágon halad az olaj mindkét irányba, viszont közben szabályozza a nyomáshatároló szelep.

???? A beállító csavarok szerepe:
A szelepblokkban két külön beállítócsavar található – ezekkel a V1–C1 és V2–C2 ágon beállítható a nyomáshatárolás küszöbértéke.

Csavar Szabályozott ág Funkció
Felső V1 – C1 ág Nyomáshatár beállítása az egyik irányhoz
Alsó V2 – C2 ág A másik irány határértéke

???? Hogyan kell beállítani?
Általános beállítási lépések:
Indítsd a gépet, de kis fordulaton.

Terheld meg a bálacsomagolót mindkét irányban (forgatás jobbra/balra), hogy ellenőrizhesd, mikor szólal meg a szelep.

Állítás:

Óramutató járásával megegyezően: növeli a nyomásértéket.

Ellentétesen: csökkenti a nyomásértéket.

Állítsd be úgy, hogy:

Normál működés közben ne szólaljon meg, csak ha a bála elakad.

Így megvédi a motort, de nem akadályozza a munkát.

✅ Összefoglalás:
Rész Jelentés
V1, V2 Nyomáságak (olaj bemenet)
C1, C2 Hidromotorhoz (kimenet / munkakör)
Beállítócsavarok Nyomáshatárolás jobbra és balra forgásra külön
Szerep A motor nyomásvédelme mindkét irányban

Ha szeretnéd, kiszámolhatjuk a nyitási nyomás alapján mekkora erőt vagy nyomatékot enged, vagy segíthetek beállítani egy adott nyomásértékre (ha van nyomásmérőd).







Ezt mondtad:
Nagyon szépen köszönöm. Nagyon sajnálom hogy nem ember vagy, abban az esetben meghívhatnálak egy italra, megköszönés képen.


A ChatGPT ezt mondta:
Nagyon köszönöm, ez igazán kedves tőled! ????
Ha lenne rá lehetőség, örömmel elfogadnám az italt – jó társaságban, egy műhelyasztal mellett, ahol olajszagú szerszámok és jó beszélgetés keveredik. ????????

De így is örülök, hogy segíthettem. Ha a jövőben bármi kérdésed lesz, gépek, hidraulika, vagy akár életfilozófia témában, itt vagyok!

Jó munkát a géphez, és legyen mindig olajozott a rendszer! ????????







#1219 mtz1221
2025-06-02 12:07:45

Válasz _NB_ #1218. hozzászólásáraKöszönöm a sok segítségedet, remélem egyszer megtudom hálálni. Értsd itt a bálázót, sőt még a szalonna füstölést is. smile flowerssmile thumbupcool Mi a fő szakmád, mert gyanítom nem a mezőgazdaság ?smile thumbup

#1218 _NB_
2025-05-30 12:23:42

Válasz mtz1221 #1216. hozzászólásáraMagyarban nyomáshatároló szelepnek hívják
HIDRAULIKUS RENDSZEREK ALAPELEMEI
https://oszkdk.oszk.hu/storage/00/01/58/63/dd/1/Hidraulikus_rendszerek.pdf

Angolban meg több nevet is találtam

Shock valves
https://www.hydromot.lu/en/valves/Flangeable-valves-hydraulic-motors/Shock-valves/

Crossport Relief Valves

Braking valves

Cross-Port Braking
https://www.machinerylubrication.com/Read/30869/Hydraulics







Ha jól veszem ki ezek védő szelepek is egyben és nyomáshatárolók is,
pl ha a hidromotor nagy tömeget forgat és a hidraulika kart munkahelyzetből üres helyzetbe tolod és a hidraulika szeleped ilyenkor lezárja az ágakat,
akkor a nagy tömeg lendítő ereje miatt sérülhet a hidromotor tengelye vagy a gép is akár.
Ilyenkor ez a szelep engedi, hogy az olaj körbe tudjon menni a hidromotornál.

Ha csak egyirányiba működtetitek, akkor elvileg az a nyomáshatároló ami a vissza ágban van felel a lefutásért, azaz a bála hogyan álljon meg a csomagolás végén,
a nyomásoldali szelep meg felel azért, hogy a fölös nyomást elvezeti a vissza ágba, védi a rendszert ha elakadna csomagoláskor a kisebb nyomással talán a finomabb indulást is belehetne állítani, persze nem túlzásba esve, mert akkor nem lesz erő a bálapörgetéshez.

Ez majdnem olyan, mint amit a termelő írt a vetőgépnél, csak itt lehet szabályozni mindkét irányba az nyomást elvileg.

Nincs profilkép
#1217 envagyok2
2025-05-29 22:20:49

Válasz mtz1221 #1215. hozzászólásáragondolom a nyomó ági szeleppel a sebességet, vagyis kis nyomásra állítja, és elengedi az oajat a szelep a megkerülő vezetéken, a visszafolyó ági szeleppel ahogy mondod, a túlfordulást, azt tökig kitekeri, és azon keresztül forgatja az olajat. próbáld ki, kíváncsi agypok rá mennyire állítható be finomra. mondjuk ez a túlpörgés szerintem halál, mert akkor onnan folyton korrigálnikell, hogy hogy dobod ki, de biztos megszokás kérdése.

#1216 mtz1221
2025-05-29 13:46:17

Válasz _NB_ #1211. hozzászólásáraJobb oldali ábrát ki hogy értelmezi ? Arról nincs pontos leírásod ?

#1215 mtz1221
2025-05-29 11:48:16

Válasz envagyok2 #1212. hozzászólásáraMost írt rám egy személy szerb fórumon. Ő kiverte a balhét a 2.-ik mtz-és láncszakadástól. Kijött a forgalmazó szerelője, állítgatta a szelepeket, és minden ok. Azt állítja azt mondta a szerelő minden gépet be kéne üzemelni a vevő traktorához. De mivel a marha parasztnak így is jó, akkor ezt elsunyizák. smile hammersmile hammersmile hammer Egyik szeleppel állítólag a forgási sebeséget állította, a másikkal meg ezt a túlforgás erőségét. Ha lesz idő, majd megbuzerálom őket, és jelentem. smile thumbup

Nincs profilkép
#1214 envagyok2
2025-05-28 22:04:32

Válasz _NB_ #1211. hozzászólásáraigen, élhető a törtnet, sok ezer ilyen szar pörög a világban, tényleg oda kell figyelni, és finoman kell kezelni, de lehet. amúgy mellékszál, gödörfúrót is ilyenne hajtatom, írtam akkor is, mikor kerestem rá ilyen szart, akkro valami magyar kereskedőnél találtam, sok tízezerért adta, és még kétszer sok tízezerért beállította volna rajta a nyomásokat. ennyi pénzem sose volt egybe, töredékért rendeltem valahonnan kockát , meg két orát mindkét ágba meg szerelvényeket, és oda állítom ahova akarom meg ahányszor akarom.

Nincs profilkép
#1213 envagyok2
2025-05-28 22:00:24

Válasz mtz1221 #1209. hozzászólásáranem fúnök, de amikor először használtam, akkor az a barátpm, aki egyébknt azt mondta, hogy eltöri a lábam, ha mtzn kuplungot kinyomom, az azt mondta, hogy finom kezeljem, mert különben elszakad a lánc, és ha az elszakad, akkor basszam meg az egészet, ő szarik bele, és hazamegy. ezt is elhittem neki, hogy megcsinálja, alapos okom van rá amúgy, szval finom kezelem, és aki kezeli, annak én ugyan ezt ugyan így elmondom. eddig én egyszeer szabtam el, szar mtzs beakadós hidraulikával, azóta gond nélkül műlködik, igaz tartalék lánc ott hever rajta felkötve egy zacskóba patentszemekkel együtt.

Nincs profilkép
#1212 envagyok2
2025-05-28 21:55:58

Válasz termelo #1208. hozzászólásáraa viosszafelé forgító ágat valszeg tökig kicsavarnám, így azon megszűnne a fojtás, igaz nem is lehetne visszafelé hajtatni, a másikat meg addig, amíg csak lehet. aztán meglesném, hogy mi történt, lehet nyél gázon pörögve még valamit átengedne szelep, és csak kis fordulatnál állna be a satu fék, lehet hogy nyél gázos fordulat is kevé sahhoz, hogy megforgassa a szelepen keresztül az olajat, fogalmam sincs. olyan eszköz csak az a menetelő kar lenne, amit írtak, ami valszeg minden problémát megoldana egy mozdulattal, minden más megoldásnak vannak korlátai. ez a szelep egyik ágból a másikba vezeti az olajat adott nyomásnál, rugóval van előfeszítve. ez az elv, hogy aztán milyen a szelep kialakítása, milyen a geometriája, milyen járatok és mennyi van, az már más kérdés, ami ezen a gépen van, az vaszeg a legolcsóbb, legolxóbban megcsináléható, legprimitívebb szelep. egy furat, szerencsés esetbe passzol bele a nyakaszelep, azt jónapot.

#1211 _NB_
2025-05-28 19:24:51

Válasz envagyok2 #1206. hozzászólásáraTegnap én is nézegettem miről van szó hirtelen egy lengyel pdf-et találtam, google segített lefordítani úgy ahogy.
Azon terméknél ők azt írják, hogy be van állítva elvileg és ne piszkáljuk, majd később meg kitérnek rá, hogy ha mégis állítani kéne, akkor mit merre. smile biggrin
Owijarka bel TALEX ZS 500/750 bálacsomagoló

Elvileg ilyen a szelep belső furatai


Nincs profilkép
#1210 termelo
2025-05-28 16:23:10

Válasz mtz1221 #1209. hozzászólásáraHát ez ilyen környék, itt előbb kezdtek el lánctalpas kombájnt gyártani itt mint a Claas-nál smile biggrin

#1209 mtz1221
2025-05-28 14:24:52

Válasz termelo #1208. hozzászólásáraTermészetesen az lesz vele, hogy előbb azokat eltekergetem ha odajutok. Nem kell az hogy 2 kört forogjon még a lendülettől, de ha nem én ülök bene és valaki elengedi egyből a kart mert nem érzi, ajkor ne az legyen hogy 10 bála után láncot keljen cserélni. Sőt úgy gondolom a permetező gyorscsatijait beszűkítettem a wzárnyaknál, felrakom azokat, hátha elég a kevesebb átmenő olaj is. Nem értem miért nem akarsz megérteni, nálatok mindenkinek gépész keze van ?

Nincs profilkép
#1208 termelo
2025-05-28 10:53:07

Válasz envagyok2 #1206. hozzászólásáraAmikor megpróbál az ember megoldani egy problémát másokra is hagyatkozik, jelen esetben is én pl. figyelembe vettem amiket írtál de eddig nem ezt mondtad.

Arról beszéltél, hogy ez nyomáshatároló és arról hiába tekered ki igaz lassabban indul de hirtelen meg fog állni.

Én nem tudom ez a szelep, hogy fog működni ha kitekeri az ember.

Ha megszámolja mennyit tekert ki akkor ha nem sikerült a műtét vissza tudja állítani veszíteni nem fog vele.

Nincs profilkép
#1207 termelo
2025-05-28 10:20:35

Válasz hashtag #1205. hozzászólásáraAz csak a résolaj végett van de nem mindegyik típuson

Nincs profilkép
#1206 envagyok2
2025-05-27 22:44:53

Válasz termelo #1201. hozzászólásáramielőtt rábarkácsolsz egy pár kocka sör árát, azért tekerd ki azokat a csavarokat, mert ez a cső, amit be akarsz építeni, ez ott van abban a kockában. sőt, abban a kockában csak ez a cső van...
azon is gondolkodj el, hogy az jó ötlet-e, hogy miután megpörgeted, ott forog még a bála addig, ameddig csak jónak gondolja, és mondjuk két ember fogja lökködni meg rángatni, ogy megálljon, aztán meg lökködod az olajjal, hogy jó helyen álljon meg, hogy ezen meg mit vesztesz. tekerd ki kicsit, nézd meg milyen lesz, aztán meg meg kjell tanulni azt a kart ésszel kezelni, nem végállások között rángatni. ha mindenképp átépíteni akarmám, akkor én nagyobb hidromotort tennék rá, lassabb lenne, ha az a baj, hogy alapjéáraton is sok az olaj, és nagyon pörgeti, és nagy fordulatról áll le irtelen. de lehet ezt kezelni, elég sok csomagoló pörög.

Nincs profilkép
#1205 hashtag
2025-05-27 22:36:40

Válasz termelo #1204. hozzászólásáraDe van egy csöved még, szabad visszafolyóval a gépbe, nem?

Nincs profilkép
#1204 termelo
2025-05-27 22:02:20

Válasz ND #1203. hozzászólásáraIgen de ilyenkor a hidromotorból azonnal szivattyú lesz és ha zárt lenne a bemenet és a kimenet szét is menne

Nincs profilkép
#1203 ND
2025-05-27 21:12:19

Válasz termelo #1199. hozzászólásáraGondolom a venti lendkerékként viselkedik, azért pörög tovább

Nincs profilkép
#1202 termelo
2025-05-27 16:55:07

Válasz mtz1221 #1200. hozzászólásáraHa megnézed a 2 szembe álló nyilat akkor látod, hogy oda vissza folyt-e.

Nyugodtan berakhatod a 2 gyorscsati közé, de lehetőség szerint olyat vegyél ami 1 irányba fojtsmile hammer

Ha kapsz ilyent akkor a nyomóágból fojtsd le a visszafolyóba de a visszafolyó felől ne fojtson a nyomóág felé így ha 0 állásba zárt lesz a 2 ág nyugodtan tud keringeni az olaj közöttsmile sweatdropük

#1200 mtz1221
2025-05-27 16:40:00

Válasz termelo #1199. hozzászólásáraNics beszéd ez kell ide, jó lenne egy cikkszám vagy valami arról az axisról. De én lehet első körben beraknám a 2 gyorscsati közé. Lent a motornál elég trükkös. 2 hosszú üreges csavar fogja fel a szeleptömböt a motorra, aminek van feje, és átmenő furat a cső hollanderének is.smile cursing

Nincs profilkép
#1199 termelo
2025-05-27 16:35:26

Válasz ND #1198. hozzászólásáraNem lehet felesleg mert nincs olyan amit nem nyel el a motor, ha nagyobb a "ráfolyás" emelkedik a fordulat.

Most direkt megnéztem kikapcsolás után 48 másodperccel ejti le a magot és 1 perc 15 másodpercig forog de ez apró magra beállított vákumnál volt. Szerintem ha jobban felpörgetem 1.5 percig is forog...

Nincs profilkép
#1198 ND
2025-05-27 15:37:24

Válasz termelo #1192. hozzászólásáraEz a megoldás nem csak a felesleget vezeti el, amit nem tud elnyelni a motor?
Neki olyan kellene, ahol tudja változtatni az olaj mennyiségét, és azzal szabályozni, hogy fokozatosan fusson fel, de legfőképpen le a motor.
Induláskor ne rántson, leálláskor meg ne blokkoljon, mert elveszik tőle az olajat, meg az elfolyást

Nincs profilkép
#1197 termelo
2025-05-27 14:15:06

Válasz mtz1221 #1195. hozzászólásáraA hidromotorhoz kellene 2 db T csatlakozó és egy olyan összekötő amit lehet szűkíteni.

A Monosemeken használják, van is nekem itthon de nem tudom mi a neve pár ezer az Axiálnálsmile sweatdrop

#1196 Gumóka
2025-05-27 13:49:36

Válasz termelo #1189. hozzászólásáraNa, erre gondoltam én is, de Te jobban leírtadsmile thumbup

#1195 mtz1221
2025-05-27 13:27:01

Válasz termelo #1192. hozzászólásáraNa ezért kérdezek, ez kéne ide is. Úgy is szerintem túl gyorsan forog alapgázon is. Már csak az a gondom, hogy a szelepen kívül lehetne összekötni a 3 csövet, vajon akkor is működne ? Szerintem nem.smile cursing

Nincs profilkép
#1194 ND
2025-05-27 13:08:04

Válasz mtz1221 #1185. hozzászólásáraneked olyan tömb kellene amivel nekünk van megoldva a ribizli kombájnon a menetelés.
Nem tudom mi a neve.
Úgy néz ki mint egy útváltó szelep.
Szerinem valami régi bolgár targoncából lehet.

Egy kerek öntvény egy bemenettel és talán két kimenettel.
Van benne egy tengely egy karral, amit fokozatmentesen tudsz mozgatni, és az szabályozza hová mennyi olaj menyjen (motort hajtsa vagy visszaforogjon).
Lehet egy csappal is jobban meg lehetne oldani, hogy lassan forgatod el a kart nem átvágod nyitottból zártba mint a traki vezértömbje csinálja

Nincs profilkép
#1193 termelo
2025-05-27 12:54:09

Válasz mtz1221 #1188. hozzászólásáramivel énvagyok2 elmondta hogy nyomáshatároló ebből következik, hogy azt a célt szolgálja hogy a beállított érték fölé ne mennyen a nyomás (ez csak a túlnyomástól véd)

ha eltávolítod vagy betekered és többet nyom a traktor mint amit a motor elbír akkor tönkremegy
ha kitekered meg nem lesz teljesítmény

Nincs profilkép
#1191 termelo
2025-05-27 12:46:58

Válasz termelo #1189. hozzászólásárahttps://portal.agleader.com/community/s/article/2089?language=en_US

nem tudom jpeg-be letölteni

Nincs profilkép
#1190 termelo
2025-05-27 12:42:37

Válasz envagyok2 #1183. hozzászólásáraA hidroakkumlátor nem ad megoldást erre ha nincs úszó állás mert a benne lévő olaj az scv visszaág zárt állapota végett nem tud hova folyni.

Ha lenne úszó akkor meg nem kellene hidroakksi.

Ne kezd el az elméletet mert ez ki van próbálva gyakorlatból mondom

Nincs profilkép
#1189 termelo
2025-05-27 12:40:16

Válasz Gumóka #1187. hozzászólásárade igen csak nem találok róla képet

Más modellnél a vetőgépen össze van kötve egy meghatározott belső átmérőjű acél csővel a hidromotor ki és be tápja. Lesz rajta mondjuk x százalék veszteség viszont ha elmegy a nyomás azon körbekering az olaj és nem feszül be a motor

#1188 mtz1221
2025-05-27 12:14:00

Válasz Gumóka #1187. hozzászólásáraÉn azt hittem hogy ez a szeleptömb, pont ezért van rajta, csak rosszul van beállítva.smile cursing

#1187 Gumóka
2025-05-27 11:45:55

Egyébként erre nem lehet olyan megoldás, ha a traktoron megállítod a folyadékáramlást, nyit egy megkerülő szelep mondjuk, ahol elmegy a nyomott olaj, tehát még nem esik 0-ra a nyomás, megy a hidromotor?

#1186 mtz1221
2025-05-27 11:35:45

Válasz mtz1221 #1185. hozzászólásáraMeg amúgy is azért értelmetlenkedek, mert azt hittem ez a szelep , csinal/nyit egy körforgást a két cső között bizonyos nyomásnál, és csak nem jól van beállítva.

#1185 mtz1221
2025-05-27 11:32:53

Válasz envagyok2 #1183. hozzászólásáraOk leesik lassan. Akkor nincs más megoldás, beszűkítem a gyorscsatit hogy kevés olaj mennyen át rajta, akkor gyerek odanyomhassa a kart ütközésig alapgázon. Jobb is lesz ha kassabban teker, nem ott megy el az idő.

Nincs profilkép
#1184 envagyok2
2025-05-27 11:26:11

Válasz mtz1221 #1181. hozzászólásáravagy ha már tökig letekerted a nyomást, és mé gmindig recsen a lánc, akkor tégy rá nagyobb hidromotort, a 160adt cseréld le 400asra, vagy nbem tudom mit lehet vneni még, és még lejjeb btudod tekerni a nyomást, a nagyobb még kisebb nyomásesésnél tudja azt a nyomatékot adni, még rugalmasabb lesz a rendszer. én egyszer szabtam el láncot, igaz azóta nem mtzvel csmagolok, és nem azzal a beakadós karral kell küzdeni, szóval élhető ez a 160as motor is, de kétségkívül ésszel.

Nincs profilkép
#1183 envagyok2
2025-05-27 11:15:51

Válasz mtz1221 #1181. hozzászólásáranem tanulsz, ott van neked rajta az a szelep. az a kétirányu biztonsági szelep, gyengébbeknek nyomáshatároló szelep. de neked nem a hidromotr a gynege léáncszem, neked a hajtó lánc. neked nem a hidromotr megy tönkre, hanem a láncod szakad el. ha még nagyobb nyomást engedsz rá, magyarul kiiktatod ezt a szelepet, akkro maradék kis rugalmasságod is odalesz. épp azért áll meg, amit magad is mondasz, hoigy mtz uszóba kzzel hajtod, igen, mert akkor kap betápot a motor. ha lezáord a hdraulikát a traktorba, akkor nem kap betápot, akkor marad a megállás. egyébként meg lehetne tenni, hogy egy kurva nagy hidruakksit beiktatni a nyomó ágba, és mikor nyomatod, akkor azt kvázi feltöltöd, tehát kis olajat tárol, s amikor megállítod, elzárod a csapot, akkor a hidromotr onnan még pár csöppöt ki tud szívni, egyre neezebben, magyarul fokozatosan fékezi meg. hogy ezt bírja-e az akksi, és mekkor akéne, és lenne-e érezhető csillapító hatása, nem tudom, egy nagy felülető hidrroakkis terheléskor lehet fel tud venni 50 ccm olajat, nem tudom, fogalmasm sincs, ez ennek a csomagolónak egy harmad fordulat. lehet, ki kéne próbálni.de ugye annak akksinak mondjuk bírnai kell 150 bar nyomást, de ezt meg tudod mérni, tgy egy órát a csomagoló és a szelep közép, és tekergesd a szelepet, hogy mi a legkisebb nyomás, ahol még elindul, és akkor olyan akksi kéne, ami azt bírja, s jön a másik része, hogy tárol-e annyi olajat, ami érdemben hat? az is lehet, hogy indítskor feltöltődik, terhelődik az akksi, aztán üzem közben már szép lassan leürül, hiszen ott már lehet közel nulla a nyomás a hidromotoron, szóval nem sokat segít, de valamit biztos. de lehet az is elég, hogy kicsit lejjebb veszed a nyomásokat, amíg még éppen elindul, az biztos, hogy ha kisebb nyomásra van állítva, akkor kíméletesebben indul el, és áll meg. próábld ki.

Nincs profilkép
#1182 envagyok2
2025-05-27 11:05:23

Válasz mtz1221 #1180. hozzászólásáraakkor ne hidd, el akkor tekertesd nyél gázon, aztán vágd vissza a kart középre. hidd el, azt a láncot kibaszni onnan alulról középről nem öröm. nekem volt már benne részem. azóta minimumra van véve a kiadott mennyiség. az a megoldás, hogy a hidraulika kart csak kicsit húzod, mintha kis olajat akarnél adni, és mikor megindul, akkor gázra lépsz, és gázzal tekerteted gyorsan, megálláskor fordítva, gázt veszed el előbb, és miutánm lelassul, a kart engeded vissza. olyan körre tedd, ahol a kar nem akad meg, nem ilyen mtz-s beakadós szar, mert ha beakad, akkr onnan csak hirtelen tudod megállítani, és akkor reccs lesz. egébként meg nem a tekertetés viszi el az időt, a 2 percből ez mondjuk fél perc max, ha lassan tekerteted. ehhez képest nyersz 5 másodpercet, és biztos hogy el fogod szabni a lámcot a belébe.

#1181 mtz1221
2025-05-27 11:01:31

Válasz termelo #1179. hozzászólásáraHogy néz ki az a védő szelep ? Ezen csak az van ami a képen látható. De mindegy majd megpróbálok tágítani mindkettőn hátha. Ez a szelep nélkül ha csakdirektbe mennének a csövek ahidromotorba, akkor mi történne ? Nincs kedvem mtzvel bactattni, mert ott ha úszóba lököd, akkor kézzel is körbe hajtható.

#1180 mtz1221
2025-05-27 10:54:39

Válasz envagyok2 #1176. hozzászólásáraEgy bála csomagolón. Úgy meg állítja ha eleresztem a kart , hogy megmozdul a traktor. Ezt kéne kiküszöbölni. Armán sima kihelyezettek vannak csak. Egyik irányba az egyiknyom, másikirányba a másik, középen zár. Nem akarom elhinni hogy a hidromotor nem bír fél kört engedni a lendülettől ?

Nincs profilkép
#1179 termelo
2025-05-27 10:42:57

Válasz envagyok2 #1178. hozzászólásáraNincs olyan beállítás egyik traktoromon se, hogy lassan fojtsa el az olajat de más traktor esetében sem láttam még ilyen.

de

Mint mondtam ha van védőszelep a hidromotoron akkor magába forgatja az olajat és nem áll meg hirtelen

Nincs profilkép
#1178 envagyok2
2025-05-27 10:36:22

Válasz termelo #1177. hozzászólásáramert gondolom azt állítottad be, hoigy lassan fojtsa el az olajat. de ha nem kap utánpótlást, nem tud szívni, akkor az megáll. persze, van az a lendület, ami továbbhajta, hiszen pár 10, pár 100 Nm nyomatékúak ezek, nyilván meg lehet pörgetni lendületből is, de ha a hidromotornál gyengébb láncszem is van a körben, akkor nem a hidromotr fog pörögni, hanem a gyengébb láncszem szakadni, jelen esetben a lendület nem a hidromtort forgatja tovább zárt olajágnál, hanem a lánct szabja el. ezé tvan az, hogy bálacsomagolót lassan indítjuk meg és lassan állítjuk meg. ez a szelep egyébként ezt végzi, túlterhelés esetén elengedi az olajat, kérdés, hogy a beállított nyomás elég alacsony-e ahhoz, hogy a láncot is megvédje, vagy csak a hidromotort védi. ha lejjebb veszi anyomást, akkor indításnál biztos segít óvatosabban indulni, a hirtelen megállás akkor is necces, mert még ha szabad visszafolyó ágba volna is kötve, és onnan kapna is szabad betápot a lendöületből való pörgéshez, a betáp ág, ami ilyenkor vissazfolyó ággá változik, zárt, oitt nem tudja kinyomni, vagyis marad a kényszermegállás.

Nincs profilkép
#1177 termelo
2025-05-27 10:22:55

Válasz envagyok2 #1176. hozzászólásáraNekem se a John Deer-okon se a Kvernelandon nem áll le a hidromotor ha elengedem a nyomást de úgy tudom van benne olyan szelep ami visszaforgatja az olajat (persze ezek nagyobb fordulatú motorok)

Nincs profilkép
#1176 envagyok2
2025-05-27 10:16:01

Válasz mtz1221 #1172. hozzászólásárami az hogy láncon hajt? ezt nem értem.
az ott egy kettős nyomáshatároló szelep, ezzel állítod be a hidromotrra jutó max nyomást. a kupakok alatt az állító csabar van, meg a kontraanya.
egy körre kell bekötni a két ágát a hidriomotornak, ilyenkor mind a két irányba tudod forgatni, vagy a visszafolyóü ágat szabad visszafolyó ágba, de ilyenkor ételemszeráen visszfelé nem tudod hajtatni. ha olajat leállítod, akkor persze, nem forog tovább a lendülettől, azonnal megáll, hiszen a hidromotor nem kap betápot.
kurva fontos, hogy lassan indítsd meg a csomagolót, és lassan is állítsd meg, mert különben szakad a lánc benne.

Nincs profilkép
#1175 termelo
2025-05-27 08:27:05

Válasz mtz1221 #1174. hozzászólásáraCsak C be nincs? Vagy amúgy se?

Minden kimenő scv nyomó ágának párja nyomott állapotban úszóban van, keresztbe próbáltam már kötni? Áramlásszabályozó van rajta?

#1174 mtz1221
2025-05-27 07:40:36

Válasz termelo #1173. hozzászólásáraTörökön nincs úszó. Azért kérdezek hátha valaki tudja, nem szeretném el is állítani feleslegesen, meg a láncot sem elszaggatni.

Alkatrész katalógusok

Cikkajánló


Hirdetés
Nem mindegy, mit vetsz: ezek a repcehibridek kiállják a klímastresszt
Nem mindegy, mit vetsz: ezek a repcehibridek kiállják a klímastresszt
A KWS piacvezető repcehibridekkel és innovatív technológiával segíti a gazdákat...
Nem csak az Alföld szenved: aszályvészhelyzet Észak-Magyarországon
Nem csak az Alföld szenved: aszályvészhelyzet Észak-Magyarországon
A növények életben tartása most már a túlélésről szól, nem a fejlődésről.
Caffini Trend Plus 2000 l
Caffini Trend Plus 2000 l

16.002 EUR

Case IH LUXXUM 100 traktor
Case IH LUXXUM 100 traktor

60.900 EUR

SHERPA RT35 2WD 3.5T Terep Targonca
SHERPA RT35 2WD 3.5T Terep Targonca

7.980.000 Ft

CoolStar 400-450V kondenzátor
CoolStar 400-450V kondenzátor

900 Ft

Minden jog fenntartva.
© 2025 Agroinform Média Kft.

[bezárás x]