Válasz mtz1221 #5095. hozzászólásáraEzaz szerintem, nálunk a T.Sz-be volt a 7.6-os, ih lazító után tárcsáztuk vele a napraforgó tarlót, aztán ih vetőgéppel már húztuk is bele a magot.
Válasz termelo #5093. hozzászólásáraEgy ócska román xt tárcsám van egy vasúti betonaljjal tuningolva, nem rossz az sem, csak hengert nem tudok utána tenni, mert ahhoz szerintem a szögvas csavarozott váz már kevés lenne.
Válasz MrPoke #5089. hozzászólásáraSík terepen a 200 le bőven elég a 7,2-es könnyű tárcsának.
Mi a 40 ha-t 1 nap alatt szoktuk megtárcsázni a 6.2-essel 160 lóval.
Felejtsétek el, hogy sok a traktornak most lesz benne 6 e óra de még nem volt baja.
A teljesítmény monitor szerint kb 85-95%-on megy. Nagy táblánál 3.5 liter/ha val
Válasz termelo #5063. hozzászólásáraÉn régen a V tárcsával is 10 felett tárcsáztam. Én nem látom értelmét lasabban menni, meg nem is olyan jó a munkája.
Nem értem mi értelme van 8-al menni ha bírja a traki többel is.
A régi jó 9m es könnyű tárcsákkal lehet jó minkát csinálni.
Agromasz 3m es tárcsával 15-el szaladgáltam a 200le fendt el :D
Az alapelv az, hogy kb. 20 hektárt akarunk megtárcsázni az kb 400 méter széles a könnyebb matek kedvéért.
A 4 méteresnek ez 100 fogás a 2 méteresnek meg 200...
A vak is látja hogy azonos teljesítmény esetében nem tudod hatékonyan a sebesség növelésével utolérni a nagyobb fogásszélességet miközben jelentősen nől a kopás és a költség a komfort meg zuhan
Válasz mtz1221 #5085. hozzászólásáraAzért kérdeztem ,mert nekem volt egy razol x tárcsám , az sehol nem barázdolt, a földet befelé huzó lapok voltak kisebbek, két szélén, középen meg ami árkot csinált az egyik sor ,azt behúzta a másik. 4 méteres volt akkor még t-150 es trakival húztam .
Válasz R Sándor #5080. hozzászólásáraMindenhol, de ez dög nehéz 15+ centi mélyen megy mindenhol. Ha mindegyik táblában állítok az első vagy hátsó soron, akkor ellehet vele leni, de az sok idő. Hátsó két utolsó lap csak 480as.
Válasz termelo #5066. hozzászólásáraMatematikailag így jön ki , mert a végeredmény 3,2 hektár,.De nem mindegy függesztett, vagy vontatott, pl egy fügesztett tárcsával foroghatsz magad mellé , egy vontatott tárcsával nem biztos , igy már a forduláskor sok az átfedés idöben is , Nem ?
Válasz t.romsics #5082. hozzászólásáraJa bocs nekem X van én arra értettem persze 1 kis qurvaság ott is van mert a hátulja igazából 10 cm-el szélesebb mint az eleje...
Válasz mtz1221 #5076. hozzászólásáraKorigálni mindég kell de nemszokott oldalra nagyon elmászni.
A vonórudat középről elkell tenni balra kb40cm el.
Így nem megy ketesztbe a traki.
Válasz termelo #5063. hozzászólásáraEgy kis matek, szeretem. A 4 méteres tárcsával, 8 km/h sebességgel, 8 órás munkanapot feltételezve, 256000 négyzetmétert, 25,6 ha tárcsázok meg. Papíron… robottal, 3,75 fogásszélességet beállítva, hogy négyfogásonként is biztosan összeérjek az oldalazás miatt, valójában 240000 négyzetmétert, vagyis 24 hektárt. De ugye itt csak egyenesen mentem, nem fordultam, nem szegtem, nem vonultam, nem pisiltem, nem kakiltam, nem ettem, nem csináltam semmit, csak egyenesen mentem. A tapasztalatom az, hogy jó a 60-70 %-át meg tudom csinálni, mint az elméleti maximális teljesítmény. Ezért a 4 méteressel a valós teljesítmény kb. 14,4-16,8 ha közé esik valahova. Ugyanezzel a logikával a 2 méteressel, 13,5-15,5 ha közé esne valahova.
Válasz rtamas1976 #5067. hozzászólásáraMenyire húzza a traktor elejét így mélyen ? Át akarnám a komoly X tárcsámat csinálni V-re, mert unom a hantolását, de sokan azt mondják ne bántsam.
Válasz MrPoke #5057. hozzászólásáraMár egyszer megbeszéltük, hogy ezekkel nem lehet gyorsan menni de nem is kell.
Sokkal kényelmesebb 8 km/h val tárcsázni mint 16 tal.
Ha lassan mész a tárcsa meg se mozdul, esküszöm 1 pohár vizet rá lehetne rakni nálam a 6.3-asra nem esne le.
Költői:
Melyik esetben tárcsázol le több hektárt egy nap 1 nap?
Válasz Agroporta #5061. hozzászólásáraPont ezért nem lesz sekély művelésben sose olyan finom munkája egy 2 soros rövid tárcsának mint egy szűk osztású sima x tárcsának...
Válasz VMisi #5055. hozzászólásáraA helti egeszen biztosan nem gyartja mar a szuk tavtartos gepeket. Tavaly legalabbis igy volt. Az Atlas MS lenyegesen olcsobb aron kaphato. Mas kerdes, hogy azt a klasszikus rovidtarcsa kategoriaba nem sorolnam.
A klasszikus rovidtarcsat mar csak par ceg gyart, egyre kisebb mertekben, sajnos. A vader, multiva, he-va, kverneland meg probal gyartani, de a divat a “feketere” tarcsazas mostanaban is. Igy kiszorul a rendes rovidtarcsa a piacrol. Viszont erre egy V tarcsa is megfelel toredek aron.
Válasz MrPoke #5057. hozzászólásáraAmit termelo irt x tarcsat azokon volt kiegeszito melysegtarto kerek. Szerintem sokkal jobb, mint egy himi-humi rovidtarcsa. Es megfizetheto mert 70-100ft/kg aron adjak sok esetben.
Válasz VMisi #5056. hozzászólásáraHát az a középen lévő kerék nem alkalmas mélység tartásra. Ugyanúgy be fog billegni és hullámozni mint a rövidtárcsák egy része.
Már pici husszirányú dőlés jelentős különbséget jelent. A V X elrendezése miatt pedig keresztirányban egyenetlen lesz a mélység.
Gondolj bele egy V tárcsánál a traki belemegy egy gödörbe mondjuk 10-15km/h nál. A jobb első levélsor belekap úgy a földbe, hogy az egész tárcsa fog elrepülni.
Válasz termelo #5053. hozzászólásáraEgyetértek! A rövidtárcsáknak 250 mm az osztása, ezeknek meg 180 ill. 190 mm, de mivel ez még szögben is van, így gyakorlatban annyi sincs. Kb ugyanaz az elmélet mint a rt-nak, hogy ha nem hoz fel rögöt, akkor azzal nincs is gond. A helti meg a metalwolf gyártja most is ezeket.
Mélyre nem lehet ezekkel menni, de az ma már nem is szándék.
Válasz MrPoke #5052. hozzászólásáraÚgy érzem annyival tartozom ennek a topicnak, hogy a hagyományos tárcsák közül a 180 mm-es távtartóval rendelkezőkre felhívom a figyelmet mint lehetséges munkaeszközre.
Az egyeneshidassal el lehet húzni pl. a 4 méteres ih könnyű-tárcsát. Igaz lassan de ezeknek 6-8 km/h az optimuma. Mivel a példám szerinti sűrű osztás végett nem kell mélyen járatni így sem a talpal sem a rögöléssel nem lesz gond.
Régebben volt a Heltinek is sűrű osztású amivel dolgoztam. Azon kívül, hogy nem X elrendezésű nem találtam benne hibát.
Igaz nekem az automata kormányzás végett akkor ez fontosabb szempont volt mint kellett volna.
(a V-tárcsa farolása végett nem előre mért értékkel kellett volna eltolni...)
Válasz Balázs85 #5050. hozzászólásáraEgy 1000kg-t eppen elero 2,5m-es gagyi tarcsatol komoly munkat nem lehet varni. Raadasul ha megsem jon be eladhatatlan kategoria. Szerintem nem jo beruhazas. Max ha ingyen adjak vagy ajandekba.
Inkabb egy szabalyozhato melysegu v vagy x tarcsa cambrige hengert kulon huzva. Annak legalabb van ertelme. 3m-est 82-es elvisz ha nem doglott a motorja. En 136 loerovel annyival huzom a 3m-est amennyivel akarom, ha kell 25-el is. Ha vontatott lesz akkor a 892-vel fogom huzni, az jobban fordul, mint a 1221.
Válasz Balázs85 #5047. hozzászólásáraNekem stumik van packer hengerrel 3 méteres. De az tuti sok MTZ után. Max 250 vagy kisebb mert nem fog vele bírni. Ha meg nem egyenes hidas , akkor mindenképpen necces.
5146 hozzászólás
Válasz mtz1221 #5095. hozzászólásáraEzaz szerintem, nálunk a T.Sz-be volt a 7.6-os, ih lazító után tárcsáztuk vele a napraforgó tarlót, aztán ih vetőgéppel már húztuk is bele a magot.
Válasz termelo #5093. hozzászólásáraIlyenre gondolsz ??? Mennyi ennek a köze ?
https://www.landwirt.com/gebrauchte,1681184,Kuehne-IH-10-490-63-koennyu-tarcsa.html
Válasz termelo #5093. hozzászólásáraEgy ócska román xt tárcsám van egy vasúti betonaljjal tuningolva, nem rossz az sem, csak hengert nem tudok utána tenni, mert ahhoz szerintem a szögvas csavarozott váz már kevés lenne.
Válasz mtz1221 #5085. hozzászólásáradobd ki azt a szart és vegyél egy könnyű ih-t 6.3-ast

kb 2e euro
ledobod a 2 szárnyat (ebből később javíthatod is)
4 méter a közepe, ha van hengered utánakötöd ha nincs veszel rá rögtörő 300 e ért
Válasz MrPoke #5089. hozzászólásáraSík terepen a 200 le bőven elég a 7,2-es könnyű tárcsának.

Mi a 40 ha-t 1 nap alatt szoktuk megtárcsázni a 6.2-essel 160 lóval.
Felejtsétek el, hogy sok a traktornak most lesz benne 6 e óra de még nem volt baja.
A teljesítmény monitor szerint kb 85-95%-on megy. Nagy táblánál 3.5 liter/ha val
Válasz mtz1221 #5079. hozzászólásáraÍgy nemkell!
Így egyenesen megy a gép.
Az IH tárcsát sem mértani közepén húzzuk.
Ez annak mintájára készült.
Válasz termelo #5062. hozzászólásáraAzért kel vele menni. :D Rövidtárcsa bírja 15+km/h val....
Válasz termelo #5063. hozzászólásáraÉn régen a V tárcsával is 10 felett tárcsáztam. Én nem látom értelmét lasabban menni, meg nem is olyan jó a munkája.
Nem értem mi értelme van 8-al menni ha bírja a traki többel is.
A régi jó 9m es könnyű tárcsákkal lehet jó minkát csinálni.
Agromasz 3m es tárcsával 15-el szaladgáltam a 200le fendt el :D
Válasz termelo #5087. hozzászólásáraJó
Válasz R Sándor #5084. hozzászólásáraAlmát az almával!

Az alapelv az, hogy kb. 20 hektárt akarunk megtárcsázni az kb 400 méter széles a könnyebb matek kedvéért.
A 4 méteresnek ez 100 fogás a 2 méteresnek meg 200...
A vak is látja hogy azonos teljesítmény esetében nem tudod hatékonyan a sebesség növelésével utolérni a nagyobb fogásszélességet miközben jelentősen nől a kopás és a költség a komfort meg zuhan
Válasz mtz1221 #5085. hozzászólásáraAzért kérdeztem ,mert nekem volt egy razol x tárcsám , az sehol nem barázdolt, a földet befelé huzó lapok voltak kisebbek, két szélén, középen meg ami árkot csinált az egyik sor ,azt behúzta a másik. 4 méteres volt akkor még t-150 es trakival húztam .
Válasz R Sándor #5080. hozzászólásáraMindenhol, de ez dög nehéz 15+ centi mélyen megy mindenhol. Ha mindegyik táblában állítok az első vagy hátsó soron, akkor ellehet vele leni, de az sok idő. Hátsó két utolsó lap csak 480as.
Válasz termelo #5066. hozzászólásáraMatematikailag így jön ki , mert a végeredmény 3,2 hektár,.De nem mindegy függesztett, vagy vontatott, pl egy fügesztett tárcsával foroghatsz magad mellé , egy vontatott tárcsával nem biztos , igy már a forduláskor sok az átfedés idöben is , Nem ?
Válasz t.romsics #5082. hozzászólásáraJa bocs nekem X van én arra értettem persze 1 kis qurvaság ott is van mert a hátulja igazából 10 cm-el szélesebb mint az eleje...
Válasz termelo #5078. hozzászólásáraA gps pontos, a v tárcsám már nem annyira…
Válasz termelo #5078. hozzászólásáraMondom, a matekot nem lehet becsapni. Az ezt a végeredményt adja ki.
Válasz mtz1221 #5072. hozzászólásáraHol hantol az X tárcsa? Középen? Vagy 2 szèlèn?
Válasz rtamas1976 #5077. hozzászólásáraÍgy eltett vonórúddal, menyire kell ellen kormányoznod ?
Válasz t.romsics #5075. hozzászólásáraNem, nem és nem

A legtöbb haszontalan időt-üzemanyagot amit elveszítünk az a fordulókban van!
A kétméteres tárcsával 2x annyit kell fordulni ami óriási veszteség a fentieken túl a munkahengerek taposás stb. is vedd figyelembe.
(Jó szar a gps-ed ha a 4 méteres tárcsával nem tudsz 4 méteres fogásszélességgel dolgozni...)
Én pl. ameddig eljátszottam a művelőúttal 15-20 hektárra előre elvetettem utakat majd a maradékot bevetettem.
Ez addig marha jó poén még a kolléga be nem vetette 20 hektárra az árpát minden második fordulóba majd szól, hogy elfogyott a mag de csak búza volt
Válasz mtz1221 #5076. hozzászólásáraKorigálni mindég kell de nemszokott oldalra nagyon elmászni.
A vonórudat középről elkell tenni balra kb40cm el.
Így nem megy ketesztbe a traki.
Válasz rtamas1976 #5074. hozzászólásáraIgen úgy. Mennyit kell mozgatni a kormányt ha táblán belül több féle föld is van ?
Válasz termelo #5063. hozzászólásáraEgy kis matek, szeretem.
A 4 méteres tárcsával, 8 km/h sebességgel, 8 órás munkanapot feltételezve, 256000 négyzetmétert, 25,6 ha tárcsázok meg. Papíron… robottal, 3,75 fogásszélességet beállítva, hogy négyfogásonként is biztosan összeérjek az oldalazás miatt, valójában 240000 négyzetmétert, vagyis 24 hektárt. De ugye itt csak egyenesen mentem, nem fordultam, nem szegtem, nem vonultam, nem pisiltem, nem kakiltam, nem ettem, nem csináltam semmit, csak egyenesen mentem. A tapasztalatom az, hogy jó a 60-70 %-át meg tudom csinálni, mint az elméleti maximális teljesítmény. Ezért a 4 méteressel a valós teljesítmény kb. 14,4-16,8 ha közé esik valahova. Ugyanezzel a logikával a 2 méteressel, 13,5-15,5 ha közé esne valahova.
Válasz mtz1221 #5072. hozzászólásáraÚgygondolod menyire húzza ketesztbe?
Válasz MTZ1221.3 #5071. hozzászólásáraJó kis masina.
Vigyázunk is rá!
Lazító, tárcsa, eke, borona.
Válasz rtamas1976 #5067. hozzászólásáraMenyire húzza a traktor elejét így mélyen ? Át akarnám a komoly X tárcsámat csinálni V-re, mert unom a hantolását, de sokan azt mondják ne bántsam.
Válasz rtamas1976 #5067. hozzászólásáraIgen jo Zetor hangja van a gepnek.
Nem egy kiherelt gep. Egyre kevesebb ilyen van.
Válasz termelo #5069. hozzászólásáraEnnyivolt a talajelőkészítés a vetés elé.
Válasz rtamas1976 #5067. hozzászólásáraNe haragudj de ez nem tárcsázás amit te csinálsz, ez szántás
Válasz mtz1221 #5065. hozzászólására

Van aki nem tudta...
Amilyen sokszor idegesítem az embereket remélem annyiszor el is gondolkodtatom
Mi csak ilyen szép lassan komótosan szoktuk.
https://youtube.com/shorts/YwFHM6XnGNk?feature=shared
Válasz R Sándor #5064. hozzászólására
Válasz termelo #5063. hozzászólásáraVicces kedvedben vagy. Jó 20%-al többet a 4 méteressel egész nap.
Válasz termelo #5063. hozzászólásáraEz kurv@ nehéz. egyforma
Válasz MrPoke #5057. hozzászólásáraMár egyszer megbeszéltük, hogy ezekkel nem lehet gyorsan menni de nem is kell.
Sokkal kényelmesebb 8 km/h val tárcsázni mint 16 tal.
Ha lassan mész a tárcsa meg se mozdul, esküszöm 1 pohár vizet rá lehetne rakni nálam a 6.3-asra nem esne le.
Költői:
Melyik esetben tárcsázol le több hektárt egy nap 1 nap?
2méteres tárcsa 16 km/h
4 méteres tárcsa 8 km/h
Kíváncsi vagyok ki mit mond?
Válasz Agroporta #5061. hozzászólásáraPont ezért nem lesz sekély művelésben sose olyan finom munkája egy 2 soros rövid tárcsának mint egy szűk osztású sima x tárcsának...
Válasz VMisi #5055. hozzászólására
250mm a tagok közötti távolság, ha ezt 200-ra összeveszem, már a tárcsalapok beledolgoznak a karokba
Válasz MrPoke #5057. hozzászólására A V X elrendezése miatt ?
Válasz VMisi #5055. hozzászólásáraA helti egeszen biztosan nem gyartja mar a szuk tavtartos gepeket. Tavaly legalabbis igy volt. Az Atlas MS lenyegesen olcsobb aron kaphato. Mas kerdes, hogy azt a klasszikus rovidtarcsa kategoriaba nem sorolnam.
A klasszikus rovidtarcsat mar csak par ceg gyart, egyre kisebb mertekben, sajnos. A vader, multiva, he-va, kverneland meg probal gyartani, de a divat a “feketere” tarcsazas mostanaban is. Igy kiszorul a rendes rovidtarcsa a piacrol. Viszont erre egy V tarcsa is megfelel toredek aron.
Válasz MrPoke #5057. hozzászólásáraAmit termelo irt x tarcsat azokon volt kiegeszito melysegtarto kerek. Szerintem sokkal jobb, mint egy himi-humi rovidtarcsa. Es megfizetheto mert 70-100ft/kg aron adjak sok esetben.
Válasz VMisi #5056. hozzászólásáraHát az a középen lévő kerék nem alkalmas mélység tartásra. Ugyanúgy be fog billegni és hullámozni mint a rövidtárcsák egy része.
Már pici husszirányú dőlés jelentős különbséget jelent. A V X elrendezése miatt pedig keresztirányban egyenetlen lesz a mélység.
Gondolj bele egy V tárcsánál a traki belemegy egy gödörbe mondjuk 10-15km/h nál. A jobb első levélsor belekap úgy a földbe, hogy az egész tárcsa fog elrepülni.
Válasz MrPoke #5054. hozzászólásáraA mélység csak a függesztettnél nem szabályozható, a vontatottnál szinte tökéletesen.
Válasz termelo #5053. hozzászólásáraEgyetértek! A rövidtárcsáknak 250 mm az osztása, ezeknek meg 180 ill. 190 mm, de mivel ez még szögben is van, így gyakorlatban annyi sincs. Kb ugyanaz az elmélet mint a rt-nak, hogy ha nem hoz fel rögöt, akkor azzal nincs is gond. A helti meg a metalwolf gyártja most is ezeket.
Mélyre nem lehet ezekkel menni, de az ma már nem is szándék.
Válasz termelo #5053. hozzászólásáraAz a baj a tárcsázás munkályától még mindíg sokan a régi beidegződés van.
Tárcsázni csak 5-10cm mélyen kell.
Míg sokan az akár 20cm mély tárcsázást látják jónak.
A hagyományos tárcsáknál (x,v) nem szabályozható a mélység valamint a teljes súly a lapokra nehezedik. Így a tárcsatalp tömörítés jelentős.
Valamint szerintem 10km/h alatt nincs tárcsázás
Válasz MrPoke #5052. hozzászólásáraÚgy érzem annyival tartozom ennek a topicnak, hogy a hagyományos tárcsák közül a 180 mm-es távtartóval rendelkezőkre felhívom a figyelmet mint lehetséges munkaeszközre.
Az egyeneshidassal el lehet húzni pl. a 4 méteres ih könnyű-tárcsát. Igaz lassan de ezeknek 6-8 km/h az optimuma. Mivel a példám szerinti sűrű osztás végett nem kell mélyen járatni így sem a talpal sem a rögöléssel nem lesz gond.
Régebben volt a Heltinek is sűrű osztású amivel dolgoztam. Azon kívül, hogy nem X elrendezésű nem találtam benne hibát.
Igaz nekem az automata kormányzás végett akkor ez fontosabb szempont volt mint kellett volna.
(a V-tárcsa farolása végett nem előre mért értékkel kellett volna eltolni...)
Válasz Balázs85 #5047. hozzászólásáraMtz után csak is vontatott. Mondjuk egy jó Pallada.
Válasz Balázs85 #5050. hozzászólásáraEgy 1000kg-t eppen elero 2,5m-es gagyi tarcsatol komoly munkat nem lehet varni. Raadasul ha megsem jon be eladhatatlan kategoria. Szerintem nem jo beruhazas. Max ha ingyen adjak vagy ajandekba.
Inkabb egy szabalyozhato melysegu v vagy x tarcsa cambrige hengert kulon huzva. Annak legalabb van ertelme. 3m-est 82-es elvisz ha nem doglott a motorja. En 136 loerovel annyival huzom a 3m-est amennyivel akarom, ha kell 25-el is. Ha vontatott lesz akkor a 892-vel fogom huzni, az jobban fordul, mint a 1221.
Köszi a válaszokat srácok. A Strumyk egyébként milyen munkát csinál? Abból 2,2 nagyon max. 2,5ben gondolkodtam én is.
Válasz Balázs85 #5047. hozzászólásáraNekem stumik van packer hengerrel 3 méteres. De az tuti sok MTZ után. Max 250 vagy kisebb mert nem fog vele bírni. Ha meg nem egyenes hidas , akkor mindenképpen necces.
Válasz Balázs85 #5047. hozzászólásáraKerekest, és minél nagyobb sortávolságot. Olyan nincs mtz után amit elbír 3.on, és jó munkát is végez.
Sziasztok!
82-es MTZ után keresek rövidtárcsát. Valakinek van esetleg tapasztalata a lengyel tárcsákkal kapcsolatban (Strumyk, Janpol, Hummer)?
Köszi